×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قم برای مقابله با بحران آبی آماده می‌شود

 مهندس حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در این نشست که با حضور مدیرکل مدیریت بحران و برخی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های استان برگزار شد در سخنانی با اشاره به مسئله گرمایش زمین، کاهش بارندگی‌ها و کاهش حجم ذخیره آب سدهای تأمین‌کننده آب استان گفت: با توجه به اینکه عمده منابع تأمین آب قم منابع سطحی خارج از استان است لذا این موضوع نوعی محدودیت و تهدید به شمار می‌رود.

وی برنامه‌ریزی و استفاده از تمام ظرفیت استان برای مواجه با بحران‌های احتمالی را ضروری دانست و اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با همفکری و هم‌افزایی، برنامه‌ریزی درستی را برای تابستان سال آینده داشته باشیم.

مهندس بختیاری با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در زمینه کمبود منابع تأمین آب در استان، خواستار همراهی همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم برای عبور از شرایط تنش آبی شد و آگاه‌سازی مجموعه مدیریتی در سطح استان از وضعیت موجود را مهم ارزیابی کرد و گفت: مردم نیز باید با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع از شرایط موجود آگاه شوند و توجه کافی به استفاده صحیح از آب داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان نیز در این نشست با اشاره به تجربه مقابله با بحران خشکسالی در سال ۸۷ گفت: در آن سال تصمیمات خوبی در سطح استان اتخاذ شد و با اقدامات فنی و مهندسی و همراهی استان توانستیم از بحران عبور کنیم.

وی از شرکت آب و فاضلاب به عنوان فرمانده میدان برای مقابله با تنش آبی یاد کرد و اظهار داشت: باید با استفاده از تجربیات گذشته و همچنین شناسایی همه راهکارهای مناسب، خود را برای مقابله با هرگونه شرایطی آماده کنیم.

محسن اروجی انتقال آب از سدکوچری به قم را موجب ایجاد «انتظار کاذب» در استان دانست و یادآور شد: متأسفانه با ورود آب سدکوچری به قم این ذهنیت ایجاد شد که مشکل کمبود آب در استان برطرف شده در حالی که قم همواره با چالش کمبود آب مواجه است.

وی بر لزوم استفاده از تجربیات استان‌های همدان و چهارمحال بختیاری در تابستان امسال برای مقابله با تنش آبی تأکید کرد و گفت: باید جلسات مستمر در زمینه مقابله با چالش‌های آبی برگزار و آمادگی لازم برای هرگونه شرایط نامساعد ایجاد شود.

دکتر احمدی قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان نیز با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر کمبود منابع تأمین آب برای سال آینده گفت: از هم‌اکنون باید با همکاری همه دستگاه‌ها تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا شاهد اتفاقاتی که تابستان امسال در استان‌های همدان و چهارمحال بختیاری افتاد در استان قم نباشیم.

مدیرکل هواشناسی استان نیز در این نشست با اشاره به آمارهای نگران‌کننده از کاهش بارندگی‌ها در استان در سال‌های اخیر اظهار داشت: میانگین بارش سال آبی جاری در استان نسبت به میانگین بلندمدت ۸۸ و نسبت به سال گذشته ۹۶ درصد کاهش داشته است.

مهران حیدری همچنین با بیان اینکه در سال زراعی جاری به‌طور متوسط ۱٫۶ میلی‌لیتر بارش در سطح استان به ثبت رسیده است، یادآور شد: این میزان در سال گذشته ۳۹ و در دوره آماری ۱۳٫۵ میلی‌متر بوده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه تأسیسات، تأمین، تصفیه و خطوط انتقال آب آبفای قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در هفت ماه نخست سال جاری حدود ۹۳ میلیون مترمکعب آب برای توزیع در استان تولید شده است، خاطرنشان کرد: از این میزان ۵۵ درصد از سدکوچری، ۲۸ درصد از منابع زیرزمینی، ۱۶ درصد از سد ۱۵ خرداد و یک درصد هم از چشمه‌ها و قنات‌ها تأمین شده است.

وی بیان اینکه در حال حاضر ۴۷ حلقه چاه فعال در سطح استان داریم گفت: ۴ حلقه چاه نیز در حال بهسازی، ۸ حلقه دارای مشکلات فنی و در دست تعمیر و ۶ حلقه نیز از مدار خارج و در حال جا به جایی است.

مجید خداداد با تأکید بر اینکه در حال حاضر حداکثر ظرفیتی که از منابع زیرزمینی به صورت لحظه‌ای و در پیک مصرف می‌توانیم برداشت کنیم ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه است، تصریح کرد: در صورت هرگونه بحران در خط انتقال آب به استان، نیازمند ۲۱ حلقه چاه جدید هستیم که از هم‌اکنون باید پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights