×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نرم افزار قواعد زبان عربی ۲ رونمایی شد

سید مصطفی حسینی، مدیر نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی نسخه ۲ که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، عنوان کرد: برای پژوهش در علوم اسلامی با توجه به اینکه منابع اصلی ما قرآن کریم، احادیث و روایات اهل بیت(ع) به زبان عربی است و همچنین برای فهم درست برخی مفاهیم پیچیده نیاز مبرمی به آشنایی با قواعد زبان عربی وجود دارد.

حسینی ادامه داد: در این نرم‌افزار کتب تخصصی در حوزه علم صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع، املا و کتابت، عروض و قافیه و لغت برای استفاده پژوهشگران علوم انسانی، اساتید و طلاب ارائه شده است.

وی یکی از محدودیت های نسخه یک نرم افزار قواعد عربی را مالکیت معنوی آثار دانست و گفت: اگر چه اکثر کتاب ها ارایه شده برای گذشتگان است اما همچنان مالکیت معنوی یکی از مشکلات ما است؛ با وجود این محدودیت ها تعداد منابع را در نسخه ۲ این نرم افزار به ۳ برابر افزایش دادیم.

حسینی بیان کرد: در نرم افزار جدید قواعد عربی ۵۳۶ عنوان کتاب در ۸۴۹ جلد عرضه شده که از این تعداد ۴۹۶ عنوان کتاب عربی، ۳۳ عنوان فارسی و ۷ عنوان فارسی و عربی است.

مدیر نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی مرکز نور، ارتباط ترجمه و شرح و حاشیه با متن اصلی، دسترسی به متن اعراب گذاری شده، قابلیت مشابه یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد تشابه، ارتباط واژگان متن برنامه با چندین دوره لغت نامه، امکان جستجو متن کامل قرآن کریم را واز ویژگی های این نرم افزار عنوان کرد.

حسینی با بیان اینکه تعداد منابع در نسخه ۲ نرم‌افزار قواعد عربی افزایش یافتند، تاکید کرد: تعداد منابع در علم صرف از ۴۸ عنوان کتاب به ۱۲۸، در علم نحو از ۹۱ عنوان به ۳۲۲، در معانی، بیان و بدیع از ۳۹ عنوان به ۱۱۲، تاریخ ادبیات عربی از ۳ عنوان به ۱۷ عنوان افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در نسخه یک این نرم افزار منابع علم کتابت، عروض و قافیه و لغت وجود نداشت در حالی که در نسخه جدید در علم کتابت ۱۵ عنوان، عروض و قافیه ۲۲ عنوان و در لغت ۲۷ عنوان وجود دارد .

حسینی دسترسی به کتابخانه های استاندارد، سازگار کردن برنامه با نمایشگرهای مختلف، ارتقای سرعت نصب و ارتباط با دیگر پایگاه‌های مرکز نور را از دیگر ویژگی‌های نرم افزار قواعد عربی نسخه ۲ معرفی کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights