×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نمایش کتیبه فولادی «امام زین العابدین» با قدمت صفویه در موزه فاطمی

سیدمحمود کشفی در گفت وگویی خبری اظهار کرد: کتیبه دست‌ساخته و بسیار نفیس از طوق عزاداری اباعبدالله علیه السلام که به صورت مشبک‌کاری از جنس فولاد ساخته شده و مزین به اسمای الهی و صلوات بر امام سجاد علیه السلام است در موزه فاطمی به نمایش درآمد.

 

وی با بیان اینکه قطعاتی از توق های دوره صفوی و قاجاری متعلق به شهر مقدس قم که در ایام عزدارای محرم و صفر مورد استفاده قرار می گرفته، در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به نمایش گذاشته شده است افزود: این قطعه دست‌ساخته و بسیار نفیس بوده و به صورت مشبک‌کاری از جنس فولاد ساخته شده و دارای کتیبه هایی با اسمای الهی و صلوات بر امام سجاد (علیه السلام) پیام آور عاشورای حسینی است.

 

امین اموال موزه فاطمی ابراز کرد: در این کتیبه به خط نستعلیق و ثلث با هنر مشبک کاری روی فولاد در طرح واگیره بزرگ عبارت «صلی علی الامام علی زین العابدین» کار شده است؛ و در دو واگیره چهار پرِه کوچک در دو طرف کتیبه اصلی عبارت‌های «یا باعثَ الارواح» و «یا غافرُ الذنوب» به خط نستعلیق ساخته شده است.

 

وی گفت: نقوش زمینه اثر، طرح ختایی زیبا و نقوش خارج کتیبه ها، با طرح اسلیمی بسیار ظریف و زیبا تزئین شده است و ابعاد این قطعه ارزشمند ۲۵ در ۸ سانتی متر است.

 

کشفی خاطرنشان کرد: این آثار به عنوان پیشینه ابزار و آیین عزاداری سالارشهیدان امام حسین علیه السلام در گنجواره حسینی واقع در تالار عترت موزه فاطمی نمایش یافته و قطعاتی از توق های عزاداری که نمایانگر هنر فلزکاری در ایران اسلامی است نیز در گنجینه فلز و زندگی واقع در تالار عبرت این موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این اثر، آثار مرتبط با امام سجاد علیه السلام از دوره سلجوقی تا معاصر اعم از کاشی ها، کتب دعا، زیارت نامه و نقاشی ها در گنجینه های موزه فاطمی موجود است.

 

امین اموال موزه فاطمی تأکید کرد: چند صحیفه سجادیه خطی و نفیس با قدمت صفوی و قاجاری در این موزه وقفی نگهداری می شود و برخی از این آثار در تالار عترت به نمایش عموم در آمده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights