×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) در قم کلید خورد

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کمساری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع وکالت یا به عبارتی شبکه وکالت برای عموم مردم شناخته نباشد.‌اما این مسئله موضوعی است که قدمت طولانی دارد.

وی افزود: همه ما شاهد هستیم جرقه‌های این موضوع برای اولین بار از دوران امام کاظم (ع) شکل گرفته است. شبکه وکالت در زمان امام حسن عسکری(ع) به نقطه اوج خود رسید.

کمساری تصریح کرد: این وکالتی که علما و مراجع ما به وکلای خود می‌دادند چندین گونه داشته است.‌ نوع اول آن اجازه اجتهاد شرعی است که مراجع می‌دادند. نوع دوم اجازه نقل روایت بوده که افراد اجازه داشتند مسائل امام را روایت می‌کردند.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم گفت: اجازه سوم که بیشتر شهرت داشته اجازه در امور حسبیه محسوب می‌شود. کسانی که وکلا منصوب می‌شدند حلقه ارتباطی بین مردم با عالم یا مرجع بودند.

وی عنوان داشت: این بحث وکالت درباره امام خمینی(ره) هم مرسوم بوده است. مجموعه ما با تلاش و آمایشث که انجام داده تا به امروز هزار و ۲۲۷ نفر از وکلای امام را شناسایی کرده کرده‌ایم.

کمساری اشاره کرد: امام(ره) اولین اجازه خود را ۱۰ روز بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی به آیت‌الله حججی می‌دهند. امام خمینی(ره) از همان ابتدا که به هرکس وکالت می‌داده در دفتری می‌نوشتن که ما به آن دفتر دسترسی پیدا کرده‌ایم.

مدیر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم تاکید کرد: در اجازات امام چند نکته قابل توجه است؛ اولین آن مربوط به القابی است که امام در اجازات به کار می‌بردند بسیار قابل توجه است. در کل اجازات ایشان موردی پیدا نخواهید کرد امام بی‌جهت لقبی به کسی نسبت داده باشد.

وی بیان کرد: همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا اذان ظهر در مرکز فقهی ائمه اطهار همایش برگزار خواهد شد.

کمساری توضیح داد: ۱۰ مقاله علمی با موضوع وکالت و سیره علما پرداخته شده که در این همایش از آن رونمایی خواهد شد. همچنین با ۲۷ نفر از وکلای شاخص و مطرح امام(ره) مصاحبه‌ای تهیده شده که در قالب یک کتاب رونمایی روز همایش می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: نکته قابل توجه‌ای که باید مطرح شود از هزار و ۲۲۷ نفر از وکلای امام درحال حاضر ۸۰ نفر از آن‌ها در قید حیات هستند. ای کاش این اتفاق روزی رقم می‌خورد که درخدمت بسیاری از این وکلا بودیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights