×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انتقال اندیشه‌های علمی به فراتر از مرزهای جهان اسلام با ترجمه

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعهالمصطفی العالمیه، امروز ۲۶ آذرماه در آیین افتتاح هفته پژوهش و نمایشگاه دستاورد‌های مجموعه المصطفی اظهار کرد: مقاله نویسی، کتاب، ترجمه از روش‌های مهم پژوهشی به حساب می‌آیند که ضمن آموزش قرار دارند و هستند، همچنین امور پژوهشی که مستقل از آموزش به رشد و بالندگی علوم کمک می‌کنند.

رئیس جامعهالمصطفی العالمیه ادامه داد: پژوهش و تحقیق، گامی برای دستیابی به شناختی نو و ارائه پاسخی منطقی به مسائل جهان هستی به هدف رشد مادی و معنوی انسان است که با جستجو، تدبر و تفکر و بهره‌گیری از معارف وحیانی، می‌تواند سعادت جامعه و انسان را تضمین کند.

وی بیان کرد: امروز در سایه گسترش روش‌های نو در تحقیق و پژوهش و ظهور نسل‌های جدید مراکز علمی و دانشگاهی، شاهد پیشرفت‌های شگرف در عرصه علم هستیم و با ارتباط بیشتر پژوهش با مسائل و مشکلات جوامع، تحقیق و پژوهش از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: جامعهالمصطفی العالمیه نیز امروز به عنوان نهادی علمی، که مأموریت تربیت عالمان نقش‌آفرین در عرصه بین‌الملل را برعهده دارد، به دستاورد‌های پژوهشی قابل توجهی در این مسیر دست یافته که می‌تواند در توسعه علمی و فرهنگی این نهاد بین‌المللی مؤثر باشد.

استاد جامعهالمصطفی العالمیه بیان کرد: اجرای طرح تحول آموزشی در المصطفی که پس از طی مراحل مطالعاتی و بازبینی قوانین و آیین‌نامه‌های سازمانی صورت پذیرفته، ارتقای کیفی آموزش و تقویت بنیه پژوهشی دانش‌پژوهان را هدف گرفته و شعار «آموزش پژوهش‌محور» را تحقق خواهد بخشید.

وی اظهار کرد: تدوین «طرح نقشه جامع پژوهشی» نیز به عنوان یکی از طرح‌های کلان المصطفی، مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امید است ضمن نظم‌بخشی به فعالیت‌های پژوهشی، آثار و تولیدات علمی المصطفی را در چارچوب مسائل مدون شده و در قالب «نظام موضوعات و مسائل المصطفی» ساماندهی کند.

رئیس جامعهالمصطفی العالمیه افزود: هفته پژوهش، فرصتی است که در آن، فرهیختگان و پژوهشگران، با نگاهی مسئله‌محور و با بهره‌گیری از روش‌های کارآمد، آثار خود را در معرض نمایش و نقد علمی قرار دهند تا تصمیم‌گیران این عرصه، با نگاه به وضعیت کنونی، نیل به وضعیت مطلوب المصطفی را که «مرجعیت علمی» در عرصه علوم اسلامی و انسانی است، هدایت و جهت‌دهی کند.

حجت‌الاسلام عباسی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ترجمه را محور سخن خود قرار داد و اظهار کرد: اینکه از منابع و آثار دیگران استفاده کنیم کار خوبی است، اما نباید همیشه در شاگردی ماند و تمدن اسلامی هم گویای همین اصل است. باید تولید‌کننده دانش بود و ما امروز با ترجمه می‌توانیم اندیشه‌های علمی خود را علاوه بر تنوع دانشی، توسعه داده و به فراتر از مرز‌های ایران اسلام و جهان اسلام گسترش دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights