×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسئولان کتابخانه‌های ما بیش از اینکه شخصیتی اداری باشند، شخصیتی فرهنگی هستند/ کار اصلی ما گسترش حوزه کتابخانه‌ها در مناطق کمتربرخوردار است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم  افتتاح کتابخانه مرکزی قم با تبریک سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم حجت بن الحسن (عج)، در سخنانی گفت: در ایام نورانی ماه شعبان و آغاز سال نو شمسی، در جوار ملجاء نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم، دارالعلم، این توفیق را داریم که کتابخانه مرکزی این استان و این شهر را بهره برداری کنیم. افتخار این بنا این است که پروژه آن با دستور رهبری عزیز، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی آغاز شده است.  به حمدالله علی رغم مشکلاتی که طی سال های گذشته وجود داشت با همتی ستودنی به مرحله راه‌اندازی و گشایش رسیده است.

وی افزود: دولت انقلابی و مردمی در حوزه فرهنگ به دنبال کار انقلابی و اساسی است؛ نگاه ما در حوزه حکمرانی، توجه به فرهنگ به عنوان ابزاری مهم و اساسی برای پیشرفت است. این نگاه برآمده از ذات نهضت امام راحل و عظیم‌الشأن ما است که انقلابی فرهنگی بود. بارها عنوان کرده ام که هیچ نهضتی در دنیا چنین رهبرانی را به خود ندیده است؛ رهبران نهضت مردم ایران از بزرگترین شخصیت‌های فرهنگی هستند؛ امام راحل و عظیم‌الشأن ما نویسنده‌ای متبحر بود که کتاب های نفیس و بی نظیری را در حوزه عرفان و اخلاق سیر به نگارش درآورد؛ آثاری مانند «سرّالصلاه»، «اربعین حدیث» و کارهای علمی فاخر دیگری در حوزه فلسفه، تفسیر، فقه و  اصول فقه. امام حکیمی کامل و متبحر در شاخه های مختلف علمی بود و چنین شخصیتی از قم، این شهر بزرگ برخاسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رهبر عزیز انقلاب نیز یک شخصیت فرهنگی بی نظیر، شاعر برجسته و نویسنده متبحر است.  آثاری که رهبر عزیز انقلاب در دهه سوم عمر شریف خود به چاپ رسانده، به عنوان منابع درسی در دوره کارشناسی ارشد و دکترا در رشته علوم سیاسی معرفی می‌شود؛ رهبر انقلاب شخصیتی با تراز علمی بالا است که امروز سکانداری انقلاب اسلامی را برعهده دارد. طبیعی است در چنین فضایی بایستی فعالیت‌های فرهنگی ما توسعه ای شتابان به خود بگیرد. وقتی رهبر انقلاب در چنین جایگاهی است، طبیعی است که زمانی که در نهضت کتابخوانی و گسترش مطالعه کتاب مطالبه می‌کنند ما خدمتگزاران فرهنگ موظفیم این مطالبه صریح را با همه وجود پیگیری کنیم.

محمد مهدی اسماعیلی با تقدیر از فعالیت‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه فرهنگی گفت: مسئولان کتابخانه های ما بیش از اینکه شخصیتی اداری باشند، شخصیتی فرهنگی هستند. این ویژگی از کتابدار ما شروع می‌شود و تا سطح مدیریتی ادامه دارد. کتابداران زحمتکش، پرکار و بی ادعای ما در سراسر کشور که اینجا خاضعانه از زحمات آنها تشکر می‌کنم، در شبکه گسترده  کتابخانه های عمومی و در دورترین نقاط کشور با انگیزه و تلاشی مضاعف فعالیت می‌کنند.

وی با تقدیر ویژه از جایگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: ما در کشور روستاها و شهرهای کوچکی داریم که هیچ نهاد فرهنگی به جز کتابخانه عمومی در آنجا وجود ندارد و کتابداران ما در آنجا صرفاً کار کتابداری به لحاظ نگهداری و امانت کتاب انجام نمی‌دهند، بلکه شخصیتی فرهنگی و مرجع هستند و مانند یک مشاور دلسوز ایفای نقش می کنند.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال این توفیق را داشتیم که در روز ۲۴ آبان رئیس جمهور عزیز و فرهنگی ما در جمع کتابداران در تالار وحدت حاضر شد و دستوراتی داد که به حمدالله امروز در حال پیگیری است و بخش مهمی از آنها در همین ایام به نتیجه رسیده است. بر این اساس ما برای گسترش حوزه کتابخانه‌ها کار جدیدی را آغاز کردیم و بخش مهم آن تکمیل بناهای موجود بود. کارهای زیادی وجود داشت که افتتاح این کتابخانه یکی از آنها است. این دوازدهمین مجموعه از کتابخانه های مرکزی است که در روز ولادت امام دوازدهم به بهره برداری می رسد و از این جهت خدا را شاکریم و ان‌شاءالله چند مجموعه باقیمانده نیز به زودی به این زنجیره اضافه خواهند شد.

اسماعیلی تصریح کرد: کار اصلی ما گسترش حوزه کتابخانه ها در مناطق محروم و کمتر برخوردار است. جناب آقای رمضانی عزیز این کار را از طریق گسترش کتابخانه های سیار پیگیری می‌کند و در وزارتخانه هم جناب آقای دکتر اسلامی در کنار همه فعالیت‌ها به این حوزه نگاه ویژه‌ای خواهد داشت تا این فعالیت‌ها جلو برود و متوقف نشود. من به همه مدیران کل ارشاد و مدیران کل نهاد تاکید کرده‌ام که ید واحد در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی نظام باشند. ما در هر استان تقریباً ۶ یا ۷ مدیر ارشد در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که یک شورای هماهنگی متشکل از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه حج و اوقاف، مدیر خبرگزاری، کانون های فرهنگی هنری مساجد دارند؛ بخش‌های مهمی که در حال فعالیت در استان ها هستند. این مجموعه ها باید بتوانند با هم یک مجموعه هم افزا را برای پیشبرد امور تشکیل دهند که این اتفاق در حال رخ دادن است و مدیران ارشد این مجموعه ها سالهاست که با هم دوست و همکار هستند و در شورای فرهنگ عمومی این موضوع در حال پیگیری و انجام است. در شورای فرهنگ عمومی نیز یکی از وظایف اصلی و بنیادین ما گسترش فرهنگ کتابخوانی است که اسناد آن وجود دارد؛ اسنادی که باید ایجاد تحرک و نشاط کند و فعالیت‌های فرهنگی دولت را رو به جلو ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از دستاوردهای اخیر این وزارتخانه گفت: من برخلاف تمام افرادی که شاید در مقام دلسوزی سیاه نمایی می‌کنند معتقدم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه فرهنگ و هنر خدمات بی نظیری ارائه می‌کند که آمار موجود گواه بر این مدعا است. ما سالانه نزدیک به ۱۲۰ هزار  کتاب منتشر می‌کنیم؛ همچنین ما تنها ۴۰۰۰ کتابخانه در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی داریم، در حالی که نزدیک به ۹۰۰ کتابخانه زیر نظر کانون های پرورش فکری فعالیت می کنند و ۱۰ هزار کتابخانه نیز در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشغول خدمات رسانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروز اعداد و ارقام فعالیت های فرهنگی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان دهنده موفقیت بی نظیر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر است. البته قطعاً تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما این به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای بزرگ نظام نیست. امروز دولتی بر سر کار است که دشمن همه همت خود را گذاشته است تا آن را ناکارآمد نشان دهد؛ با استفاده از انواع ترفند ها و تروریسم رسانه‌ای از اغتشاشات خیابانی تا اغتشاش ارزی.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم که بیانیه راهبردی و تمدن ساز نظام اسلامی است به ما نشان می‌دهد که دشمن در حال مقاومت در برابر تغییر نظمی است که تمدن مغرب زمین به وجود آورده است. امروز در کشور آهنگی موزون و هماهنگ برای پیشبرد امور در همه زمینه ها پدید آمده است و همه با افتخار خود را خادم مردم و سرباز نظام و رهبری می دانند و در تلاش هستند مشکلات موجود را حل کنند. مردم سرمایه اصلی این حرکت هستند و ان‌شاءالله با همراهی و یگانگی که بین حاکمیت، دولت و مردم وجود دارد همه مشکلات پشت سر گذاشته خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights