×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باید بتوانیم به یک روایت صحیح در حوزه رسانه پیرامون هوش مصنوعی دست یابیم

دکتر محمدرضا قاسمی در مراسم افتتاح دوره آموزشی هوش مصنوعی و سواد رسانه که سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و در جمع اهالی رسانه برگزار شد اظهار داشت: اهالی رسانه و هنر باید از قابلیت‌ها و مزیت‌های هوش مصنوعی و هم تولید روایت پیشرفت و روایت صحیح از این حوزه برای کشور و حوزه های علمیه تلاش کنند.

وی تصریح کرد:این فناوری دارای قابلیت‌های فراوان و در عین حال تهدیداتی است و عرصه تهدیدات هوش مصنوعی توسط رسانه‌ها شناسایی شده و یک نوع نیازها و استفاده از هوش مصنوعی در جنگ شناختی صورت گرفته و برخی کشورها از آن استفاده کردند.

قاسمی بیان کرد:وقتی در سال گذشته کشور دچار آشوب گردید،بخشی از آن توسط هوش مصنوعی دامن زده شد؛ پس عرصه تهدید برای ما روشن است، و اگر این عرصه تهدید را جدی نگریم بیش از این دچار آسیب می‌شویم.

وی عنوان کرد: اما عرصه فرصت در هوش مصنوعی نیز باید برای ما روشن باشد، امروز در حوزه تولید محتوا و انتشار و حوزه‌های متنوع، هوش مصنوعی قابلیت‌های فراوانی را برای اهالی هنر و رسانه و خبر ایجاد می‌کند و ابزارهایی را در اختیار فعالان قرار می‌دهد و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جدیدی به همراه دارد.

دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:باید در مساله تحولی و عمیق و مساله راهبردی به نام هوش مصنوعی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در این حوزه باید حداقل جزء ده کشور نخست در جهان باشیم به جهت اثرگذاری ویژه‌ای که دارد و تاثیر این فناوری در اداره آینده دنیا دارد به پیشرفت برسیم.

وی ادامه داد:یعنی این فناوری از جنس فناوری‌هایی است که غیر قابل چشم پوشی است چرا که ابعادی از حوزه شناخت و ادراک و ورود به انسان شناسی و معرفت شناسی و هستی شناسی ما می‌کند و باید به طور ویژه به آن نگاه کنیم.

قاسمی اظهار داشت: در فضای فعلی اصحاب رسانه و هنر و فرهنگ و خبر باید به تولید روایت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی توجه داشته باشند و اگر در این باره غفلت داشته باشیم و دشمن روایت خود را از این فناوری غالب می‌کند و ما تابع هژمونی غربی خواهیم بود و در حوزه هوش مصنوعی بومی با مبانی ارزش های خودمان خیلی فکر نخواهیم کرد.

وی گفت: از آن جایی که این فناوری، دائم خودش را نوع به نوع متحول می‌کند و فضای‌های جدیدی از ساحت های فردی و اجتماعی ارائه می‌دهد اگر غفلت صورت بگیرد و به خوبی این فناوری را نشناسیم و روایت مطلوب و پیشرفت در این حوزه را ایجاد نکنیم تابع قرائت دشمن از این حوزه خواهیم بود.

دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه های علمیه افزود:در این عرصه گام اصلی این است وقتی می خواهیم از این فناوری استفاده کنیم خودمان نیز به عنوان خالقان و کسانی که داریم این روایت از هوش مصنوعی را به جامعه ارائه می دهیم رفتار کنیم و خودمان اعتقاد داشته باشیم در زمینه هوش مصنوعی می‌توانیم پیشرفت کنیم و می‌توانیم عرصه های قابلیت و اقتدار را همچنان که در حوزه موشک و دیگر عرصه‌ها توانسته‌ایم نشان دهیم در این عرصه نیز می‌توانیم موفق باشیم.

وی بیان کرد: باید ببینیم این روایت صحیح و مطلوب و پیشرفت چگونه متولد می‌شود در این باره اولین عامل شناخت عمیق از این فناوری است که با ابزارها و مطالعه و حضور اساتید این حوزه چنین ظرفیتی به دست می‌آید، همچنین عامل دوم این است باور کنیم هوش مصنوعی آن چه می‌خواهیم به سمت آن حرکت کنیم نیست بلکه هوش مصنوعی یک توانمندساز به سمت مقاصد است و نباید غفلت نکنیم که هوش مصنوعی برای ما مقصد هدف و رسالت تعیین کند.

قاسمی عنوان کرد: در این خصوص رهبری، هدف را در بیانیه گام دوم طراحی کرده‌اند و به قلم ایشان است؛در واقع منشور انقلاب اسلامی و حرکت تمدنی ما بیانیه گام دوم است و اگر بر مبنای آن حرکت کنیم باید گام دوم را مطالعه و عملیاتی کنیم و بینیم هوش مصنوعی چه ظرفیت هایی را در مسیر بارور شدن ظرفیت‌های تمدنی ما در گام دوم فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد:کشور گاهی در این حوزه‌ها دچار غفلت‌هایی می شود که مبادا در این حوزه از جهان عقب بمانیم و خودمان اندیشه نمی‌کنیم تا مدل بهتری را ارائه کنیم؛ کار تقلیدی که هنر نیست، ما شاگردی می‌کنیم و یاد می گیریم ولی شاگرد نمی‌مانیم و خلاقانه کار را پیش می‌بریم و کار خلاقانه مرهون روایت در این حوزه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights