×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فقه و اخلاق هوش مصنوعی باید مطرح و ملاک‌های خوبی و بدی برای آن مشخص شود

دکتر بهروز مینایی در مراسم افتتاح دوره آموزشی هوش مصنوعی و سواد رسانه که سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و در جمع اهالی رسانه برگزار شد اظهار داشت:در بسیاری از مواقع مشکل ما نه به این دلیل است که روش غلطی را پیدا می‌کنیم بلکه به چیزی می‌پردازیم که مساله ما نیست، در واقع پیدا کردن اینکه چه چیزی باید مساله و هدف ما باشد بسیار مهم است.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی افزود:در یک رساله دکتری در دانشگاه شریف راجع به روان کاوی هوش مصنوعی و ایجاد یک مدل برای عامل‌های متعددی که قرار است برای هم کار کنند اما به شکل انسان محور و انسان گرا بخواهند جامعه ای را اداره کنند یا به حل مساله بپردازند، بحث شده است.

وی با اشاره به این رساله بیان کرد:مساله‌ای که این رساله دنبال می‌کرد این بود که چگونه می‌توانیم براساس تئوری روانشناسی ژان کرک، ماشین‌ها را با یادگیری عمیق تقویتی، شبیه تر کنیم و با تنظیم یک سری تابع ارزشیابی و اعتبارسنجی که عامل‌ها به سمتی بروند که شبیه انسان شوند و انتخاب های آنان انسان گونه باشد و بسیاری از این المان‌ها جامعه را دارند به سمتی می برند و هوشمندی را تنظیم می‌کنند که ماشین بتواند به جای انسان، تفکر کند و این قدرت تفکر را گسترش دهند.

مینایی عنوان کرد: هوش مصنوعی مولد چه در باب هنر و رسانه و خلق داستان و یا تصاویر و یا هر چه در باب رسانه، اینکه نحوه استدلال گری و ورود ما در تنظیم مطالب و ایجاد متن روان و ماشین تا بتواند بهتر از ما عمل کند مورد بحث قرار می‌گیرد، در واقع در غرب ماشین‌ها ثابت کردند که می‌توانند در دامنه خاص بهتر از انسان عمل کنند چون توانمندی بیشتری دارند.

وی تصریح کرد:این توان، غربی‌ها را به وحشت انداخته است و این وحشت از چیزی است که بهتر از انسان عمل می‌کند آن هم در دیدگاهی که انسان محور و ماشین در خدمت انسان بوده است و قدرت تفکر و استدلال و خلق زمینه‌های جدید در این فناوری جدید غربی‌ها را به هراس انداخته است.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی خاطرنشان کرد:انواع اندیشه‌های غربی، انسان را محور می‌دانسته است و حالا هوش مصنوعی آمده و انسان را کنار گذاشته و لذا در رسیدن به واقعیت و محور اندیشه به یک ایزوله شدن رسیده اند.

وی اظهار داشت: بسیاری از استادان در دانشگاههای بزرگ، هوش مصنوعی را کنار گذاشته‌اند چون احساس خطر می‌کردند و نگران بودند این ماشین با این قدرت تفکر می‌تواند خیر گزین و شرگزین باشد و نشان می‌دهد که به سمت تولید ثروت از طریق فساد و شر رفته‌اند و جز صنایع پول درآوری است که با روح بشری ما سازگار نیست.

مینایی گفت:عدم توان پیش بینی وضعیت آینده جهان یکی از نگرانی های جوامع غربی از هوش مصنوعی است، البته جهان سومی‌ها، نوع تکنولوژی شان، نرم است و منبعث از خلاقیت و راه حل پیدا کردن و الگوریتم هاست.

وی افزود: با توجه به هراسی که در غرب از هوش مصنوعی وجود دارد، جهان در صدد آژانس هوش مصنوعی هستند تا کشورهای جهان سوم از آن تبعیت کنند و قطعا این مسائل نیز دارای تبعاتی است.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی عنوان کرد:هوش مصنوعی یک توان فلسفی جدید ایجاد می‌کند که در مقابل انسان محوری بایستد، اما در جامعه ما چنین نگرانی وجود ندارد چون براساس عبودیت بوده است و بالاترین ارزش را برای خدا می دانیم و هوش مصنوعی اگر در برابر عبودیت باشد مشکلی ندارد.

وی بیان کرد:انسان موجودی مبهم و ابعاد وجودی انسان ناشناخته است، فرض کنیم توانستیم هوش مصنوعی را مانند انسان ایجاد کنیم و اگر شر این انسان را نتوان کنترل کرد پس بهتر است تابع هایی که ایجاد کنیم که همیشه خیر گزین و در مسیر عبودیت باشد.

مینایی تصریح کرد:هوش مصنوعی در انقلاب صنعتی پنجم دارای رویکردهایی است و می‌تواند به گونه‌ای باشد که نه در اختیار بشر بلکه در اختیار خداوند باشد، در این باره ۲۰۰ کنفرانس برای هوش مصنوعی معرفی کردیم تا هوش مصنوعی مطلوبی را تعریف کنیم که در مسیر عبودیت خدا باشد نه اینکه در مسیر گناه و انحراف قدم بردارد.

وی اظهار داشت: اگر به اندازه‌ای بتوانیم نمود داشته باشیم می‌توانیم هوش مصنوعی بومی خودمان را بسازیم تا در خدمت جامعه بشری باشد، در این باره سه درس خارج از مهرماه در حوزه علمیه قم برای هوش مصنوعی و مسئولیت پذیری ان راه افتاده است، در این خصوص فقه هوش مصنوعی و اخلاق هوش مصنوعی نیز باید مطرح و ملاک‌های خوبی و بدی برای آن مشخص شود.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی خاطرنشان کرد:بحث رسانه و هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و نقشی که هوش مصنوعی در توانمندسازی رسانه باید داشته باشد باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، ما در فرهنگ هوش مصنوعی و در امور رسانه و فرهنگ عقب هستیم و باید روایت خودی از نقش هوش مصنوعی بسازیم و ببینیم چه مسائلی را چگونه باید حل کنیم.

وی گفت:هر چند از نظر سخت افزاری توان ما در هوش مصنوعی محدود است اما در این زمینه نگرانی وجود ندارد و می توانیم موفق باشیم یه شرط اینکه روایت خودی و بومی از رسانه هوشمند را بفهمیم که چه ملاک هایی باید داشته باشد.

مینایی افزود: تا داشته ها و فرهنگ بومی خود را با فناوری جدید محک نزنیم نمی توانیم حرف اول را در این زمینه بزنیم در موشک و پهپاد رضایت خوبی از طرف از طرف رهبری وجود دارد اما در فرهنگ رضایتی از مدیران کشور نداشتند باید بتوانیم با فناوری گام جهشی را برداریم و در رسانه هوشمند فضای مناسبی را برای گفتمان انقلاب اسلامی و بیانیه دوم انقلاب طراحی کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights