×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
یادداشت محمد رضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم به مناسبت هفته ملی کودک ۱۵_۲۱ مهرماه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کودکان و نوجوانان می‌توانند جهانی آرام و سرشار از مهربانی وشادابی وبانشاط بسازند. کودکان و نوجوانان می‌توانند لبخند و امید را بیشتر از هر چیزی در جهان گسترش دهند و اگر مزین به معنویت واخلاق باشند، بی‌شک در این مسیر موفق‌تر از همیشه خواهند بود؛ معنویتی که ریشه درهویت و باورهای دینی و انسانی واخلاقی دارد.

 

البته کودکان امروز می توانند برای فردا پدران ومادران؛ مدیران؛ دانشمندان؛ عالمان؛ نخبگان و افتخارات و قهرمانان ملی و صاحبان خرد و اندیشه شوند.

 

هفته‌ی ملی کودک فرصت مناسبی‌ است تا دقیق‌تر به این حوزه بنگریم و با مداقه و تحلیل، دریافت درستی از زیست و زندگی کودکان و نوجوانان سرزمین خود داشته باشیم.

 

هفته‌ای که به ما یادآوری می‌کند کودکان؛ نیاز به فضایی مناسب برای رشد و ترقی دارند تا ایران اسلامی در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش در مسیر توسعه وقوی شدن واستقلال واستحکام درتمام عرصه ها و ابعاد گام بردارد.

 

ازمهم ترین راه های گرامی داشت مقام کودکان ونوجوانان درهفته ملی کودک درکنار حوائج بهداشت ؛سلامت ؛امنیت؛فرهنگ و مسکن توجه به بررسی وضعیت تحصیلی و آموزشی وعلمی آنان است .

 

طبق اعلام اخیر مدیرکل یونسکو درجهان تعداد ۲۴۴ میلیون کودک در سن مدرسه؛ هنوز مدرسه نرفته اند و از هر ۱۰نفر کودکی که در سن ۱۰ سالگی به مدرسه می روند، تعداد۶ کودک نمی توانند یک متن ساده را بخوانند و بفهمند!

 

درکشور ایران طبق گزارش یکی از مراکز پژوهشی درسال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ حدود تعداد ۹۱۱هزارو۲۷۲ نفر ازتحصیل بازمانده اند!

 

هفته‌ ملی کودک به ما یادآور می‌شود تا برای ایجاد جهانی عاری از هر گونه خشونت؛ ناعدالتی و نابرابری وبی اخلاقی ها تلاش کنیم تا فرزندان‌ کودک ونوجوان ما ازنخستین حق حیاتی یعنی آموزش ویادگیری باکیفیت بهره مندشوندتادرکشورعزیزمان حتی یک نفرکودک لازم التعلیم بازمانده ازتحصیل ویا تارک میان پایه تحصیلی نداشته باشیم.

 

باید درکنار دستگاه عظیم تعلیم و تربیت آموزش وپرورش؛ تمام دستگاه های دولتی وغیر دولتی و قوای نظام با تمام امکانات مالی و بودجه ای و نیروی انسانی و برنامه ای به کمک وحمایت وپشتیبانی از تحصیل و آموزش کودکان و نوجوانان و با استحکام کانون خانواده بشتابندوقیامی باورمندانه و با احساس مسئولیت اجتماعی کنند.

 

از خداوند متعال یاری می‌طلبیم تا در مسیر پیش‌رو و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، بیش از پیش توفیق رفیق راهمان باشد و در سایه‌ الطاف باری تعالی، کودکان ونوجوانان ودانش آموزان که آینده سازان کشورعزیزایران هستند به فرموده رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیزوحکیم انسان های مومن؛پرهیزگار؛متخلق به اخلاق اسلامی؛بلندهمت؛امیدوار؛خیرخواه؛بانشاط؛حقیقت جو؛آزادمنش ؛مسئولیت پذیر؛ قانون گرا؛ عدالت خواه؛خردورز؛خلاق؛وطن دوست؛ظلم ستیز؛جمع گرا؛خودباور و ایثارگر تربیت شوند .

 

بی تردید آنچه که امروز در بستر پربار ذات و روح و ظریف کودکان بکاریم در سال‌های آینده برداشت خواهیم کرد و همین اصل کافی است تا همگان خود را در قبال آینده کشور مسئول دانسته و در کمک به پرورش وتربیت وآموزش حکیمانه و هنرمندانه جامعه کودکان عزیز این سرزمین اسلامی تمامی همت و تلاش خود را به کار گیرند.

 

هر قدمی که برای آموزش و تحصیل و تربیت و پرورش کودکان برداشته شود، یک گام به قوی ساختن کشور و جامعه و خانواده نزدیک تر می شویم و سخت در اشتباهند اگر کسانی فکرکنند اختصاص بودجه و اعتبارات در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان صرف هزینه است؛ بلکه این مهم، سرمایه گذاری راهبردی و کلان برای پیشرفت ؛ استقلال ؛ سعادت، رفاه و آینده کشورخواهد بود.

 

محمدرضا قاسمی نیا_قم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights