×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
یادداشت؛ تامین اجتماعی هوشمند؛ کارآمدترین ابزار تحقق عدالت اجتماعی

هوشمند شدن خدمات دستگاههای اجرایی، اقدام لازمی بود که برای خروج از سیستم سنّتی و حرکت در مسیر ملحق شدن به خدمات دولت هوشمند صورت گرفت
نگاه سازمان تامین اجتماعی نسبت به حوزه IT و فناوری در دولت سیزدهم تغییر کرده و به این حوزه نگاه جدی تری دارد و همین رویکرد ارائه خدمات هوشمند ، شاهدی بر این ادعا است.
بدون شک ایجاد یک همبستگی ملی در سازمان تامین اجتماعی با پیشبرد همزمان ارائه خدمات الکترونیک درحوزه های بیمه ای، درمان، اسناد پزشکی و کارگزاری ها ضروری است تا سازمان همزمان توسعه یافته و خدمات رسانی بهتر را رقم بزند.
سازمان تامین اجتماعی به خوبی دریافته است که ارائه خدمات الکترونیک و به تبع آن عدالت در خدمت رسانی به جامعه هدف از عوامل اصلی توسعه بوده و هر نهادی که از این فناوری کمتر استفاده کند عقب ماندگی بیشتری خواهد داشت. در یک کلام تامین اجتماعی هوشمند، کارآمدترین ابزار تحقق عدالت اجتماعی است
ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی کارفرمایان، سامانه رویت سوابق بیمه شدگان، سامانه فیش حقوقی و احکام مستمری بگیران، پرداخت حق بیمه از طریق تلفن همراه، برگ پرداخت بیمه شدگان کلیه بیمه شدگان غیراجباری، ارسال لیست حق بیمه اینترنتی، پرداخت حق بیمه اینترنتی، نسخه نویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک بیمه شدگان فقی بخشی از دهها عنوان خدمات الکترونیکی هستند که سازمان تامین اجتماعی به مخاطبان خود از کارفرمایان گرفته تا بیمه شدگان و مستمری بگیران ارجمند ارائه نموده و باعث گردیده تا از میلیونها تردد درون شهری و حتی بین شهری مراجعان به شعب در سراسر کشور کاسته شود.
تحقق «تامین اجتماعی هوشمند» از اولویت‌های تامین اجتماعی قم است و با اتخاذ تدابیر لازم کارفرمایان قمی از اجرای طرح ارسال اینترنتی لیست حق بیمه کارگران استقبال خوبی داشتند بطوری که کارفرمایان قمی لیست های حق بیمه کارگران خود را بصورت اینترنتی ارسال می کنند.
تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات به شعب و کارگزاری ها، جلوگیری از اتلاف وقت کارفرمایان، افزایش سرعت و اعتبار محاسبات بیمه ای و کاهش سفرهای درون شهری از مزایای اجرای طرح ارائه خدمات الکترونیک توسط تامین اجتماعی می باشد.
سامانه متمرکز ارائه فیش به منظور ارائه خدمات غیر حضوری به مخاطبان به خصوص مستمری بگیران سازمان طراحی شده و به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر مستمری بگیران می توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی ES.TAMIN.IR علاوه بر مشاهده فیش مستمری و حکم افزایش سالیانه، نسبت به چاپ آن اقدام کنند.
اداره کل تامین اجتماعی استان پیشتاز ارائه خدمات غیرحضوری در استان است و ۴۸ خدمت الکترونیکی هم اکنون توسط این اداره کل در قم ارایه می شود.
هم اکنون در مراکز درمانی تامین اجتماعی قم نسخه به صورت الکترونیکی نوشته و دارو نیز بدون نسخه کاغذی تحویل بیمار می شود.
سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به نشانی « ES.TAMIN.IR » هم اکنون در دسترس همگان بوده و موجب آسانی دریافت خدمت در سه حوزه بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران و به تبع آن افزایش رضایتمندی شده  است.
اکثر خدمات مورد نیاز مخاطبان سازمان تامین اجتماعی هم اکنون و با حمایت های دولت مردمی و خدمتگزار سیزدهم به صورت غیرحضوری ارایه شده و نیازی به حضور در شعب تامین اجتماعی قم نیست و از مزایای این سامانه ، قابل نصب بودن در گوشی های تلفن همراه می باشد.
تمام مخاطبان تامین اجتماعی اعم از بیمه شده، کارفرما و مستمری بگیر می توانند در این سامانه ثبت نام کنند و سیستم به صورت خودکار آنها را شناسایی کرده و بر حسب مشخصات شان خدمات ارایه می دهد.
خدمات غیرحضوری این سامانه شامل دریافت فیش حقوقی، صدور دفترچه، مشاهده سوابق، احکام حقوقی، ارسال مدارک کمک هزینه ازدواج، مدارک استراحت پزشکی و غرامت دستمزد ایام بیماری اعلام و اظهار است.
همچنین بیمه شدگان می تواند در ماه، روزهای کارکردی خود را مشاهده کنند.
این سامانه بسیار ساده طراحی شده است تا افراد با حداقل سواد می توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
از جمله مزایای این طرح صرفه جویی در وقت و هزینه بیمه شدگان است و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک تمام خدمات به صورت غیرحضوری ارایه شود.

 

• محمد تلخابی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights