×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
“خبرنگاری، رسالتی به وسعت تاریخ”

 

خبرنگاران هستند که سرد و گرمِ روزگار را در روزهای خوشی و غم‌، به جان می‌خرند و با تلفیق دو عنصر اساسی و مهم “تعهّد” و “تخصّص”، رسالت خبرنگاری خود را ایفا می‌کنند.

 

هنر و فن خبرنگاری، از دیرباز، دستخوش نگاه‌ها، تمجید‌ها و رسالت‌های مختلفی بوده است. خبرنگاری در حقیقت، انتقال پیام‌های وقوع یک یا چند اتفاق، برای غائبان و بی‌اطلاعانِ از آن واقعه است. رسالت انبیاء عظام علیهم‌السلام و انتقال ماموریت‌های وحیانی که از طریق جبرئیل امین به آنان مُحوّل می‌گردید، از همین مقوله است. نیز خبرنگارانی که در جریان غدیر خم، از طرف رسول اعظم صلی الله علیه و آله، ماموریت یافتند که پیام غدیر را به غائبان برسانند “فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ”، در همین زمره‌اند.

همچنین در جنگ‌های صدر اسلام، خبرنگارانی بودند که علاوه بر مشارکت در مبارزات متقابل، وقایع و اخبار فتوحات، پیروزی‌ها، ناکامی‌ها، آمار و ارقام شهدا، مجروحان و کشتگانِ از دشمن را به شهرها و مناطق گوناگون، مخابره می‌کردند. از دیگر مصادیق خبرنگاری در تاریخ را، تنها یادگارِ آخرین دانه از تسبیح مبارک و پُرتعداد نبوّت، یعنی حضرت صدیقه‌ی طاهره علیهاالسلام می‌توان معرفی نمود که در قامت یک خبرنگار، با فریادهای خاموش و گریه‌هایِ مظلومانه‌ی خود در مسیر رفت و آمد کاروان‌های تجاری، پیام غُربت و تنهایی را به آیندگان تا قیامِ قیامت، منتقل کردند. در جریان حادثه‌ی عظیم کربلا هم که منجر به شهادت خون خدا، حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و اسارت آل الله شد، پیامِ “هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه” و “هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی” و نیز اخبار “پیروزی خون بر شمشیر”، توسط خبرنگارانی چون: امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب علیهاالسلام، به دنیا مخابره شد. راستی مگر نه این است که در طول حیات ۲۵۰ ساله‌ی ائمه‌ی اطهار علیهم صلوات الله، پیغام‌ها و دستورات این بزرگواران، از طریق راوی – خبرنگارها، به شیعیان و ارادتمندانِ به خاندانِ رسالت، منتقل می‌شد؟! و مگر غیر از این است که اخبار شیرین و تلخ سال‌های قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و نیز خبرهای مرتبط با پیروزی‌های مقتدرانه‌ی رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و پس از آن تا‌کنون، نیز آمار دستاوردهای عظیم نظام اسلامی در ایران و سایر نقاط دنیا، توسط خبرنگاران متعهد، به جهانیان می‌رسد؟ آری! این خبرنگاران هستند که سرد و گرمِ روزگار را در روزهای خوشی و غم‌، به جان می‌خرند و با تلفیق دو عنصر اساسی و مهم “تعهد” و “تخصص”، رسالت خبرنگاری خود را ایفا می‌نمایند.

چه زیباست در این روز خبرنگار، یادی کنیم از سرو قامتانی که با خدمت صادقانه و خالصانه در این عرصه، خوش درخشیدند و نامشان به عنوان یک الگو، تا ابد روشنایی بخش این مسیر خواهد بود. شهیدانی چون: شهید محمود صارمی، شهید غلامحسین افشردی (معروف به حسن باقری)، شهید سید مرتضی آوینی، شهید محسن خزائی، شهید‌ هادی باغبانی، شهید غلامرضا رهبر، شهید کاظم اخوان، شهید رسول کاظم نژاد، شهید غلامعلی لقمانی، شهید عبدالرسول مصطفایی، شهید سیدمحمدحسین نواب، شهید سیدحسن شاهچراغی و شهید حجت‌الاسلام محمدحسن دهقانی.

جا دارد که در اینجا، نام و یادی هم از مرحوم استاد نادر طالب‌زاده، افسر زِبردست جنگ نرم کنیم که در سنگر دفاع از نظام اسلامی و انقلاب، در مقابل هیاهوی رسانه‌ای و پوشالیِ غرب، خوش درخشید.

۱۷ مرداد ماه سالروز خبرنگار، بر یکایک قلم به دستانِ متعهد عرصه‌ی خبر و خبررسانی، و نیز تمامی فعالان رسانه‌ای و جبهه‌ی جهاد تبین، مبارک.

✍قم.احمد قادری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights