- نویسنده : مدیر مسئول
- 24 دی 1399
- کد خبر 3026
- 226 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
قم گویا – تامین روشنایی راههای مواصلاتی پرتردد نقش بسیار موثری در افزایش ایمنی جادهها و کاهش تصادفات بین شهری خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم،امروزه با توجه به افزایش چشمگیر تعداد خودروها در جادهها به ویژه مسیرهای ارتباطی مرکز استان و بخشهای اطراف، روشنایی کافی راهها در کنار تعریض جادهها میتواند عامل مهمی در جلوگیری از وقوع تصادفات و فرو غلتیدن جان انسانها در تاریکی مرگ شود.
راهها یکی از زیرساختهای مهم در توسعه کشور محسوب شده و افزایش ایمنی جادهها از تردد سهلتر و امنتر در مسیرها حاصل میشود و اگر چه گفته میشود سهم راهها در تصادفات رانندگی فقط سه درصد است، اما با این وجود، رعایت استانداردها میتواند کمک شایانی در کاهش تصادفات داشته باشد.
آسفالت مناسب، عرض کافی جاده و نیز نصب علائم هشدار دهنده از جمله مولفههای استاندارد بودن راه هاست، ولی سئوال تامل برانگیز اینجاست که چرا روشنایی جادهها جزء مولفههای استاندارد و ایمنی آنها محسوب نمیشود؟
با توجه به تلاشهای مسئولین در پی حل مشکلات بخش مرکزی استان قم، ولی همچنان خاموشیهای مقطعی و عدم آسفالت مناسب، تردد در مسیر قم-قنوات را با مشکلاتی مواجه ساخته و موجبات نارضایتی اهالی این بخش را فراهم نموده است.
برای پیگیری این موضوع به شهرداری شهر قنوات مراجعه و با رئیس این اداره مسئله مذکور را درمیان گذاشتیم.
رضا شکاری شهردار شهر قنوات گفت: خاموشی جاده قم-قنوات حدفاصل مرکز تعویض پلاک تا زیرگذر امیر کبیر تحت پوشش شهرداری قم بوده و خدمات دهی در این محدوده از عهده شهرداری قنوات خارج است و از خاموشی به وجود آمده از حدفاصل تابلوی تمثال شهدا در روستای مبارک آباد تا شهر قنوات که به طول تقریبی ۱۵۰۰ متر میباشد، فقط بخشی از آن به مسافت ۴۰۰ متر در محدوده شهرداری شهر قنوات قرار دارد و طی جلسهای که در سال گذشته با اداره راهداری برگزار شد توافقاتی مبنی بر تقسیم وظایف رسیدگی به این مسیر صورت پذیرفت و شهرداری به تمام تعهدات خود عمل نمود که امسال شاهد نتایج آن هستیم.
شکاری افزود: اطلاع داریم که اداره راهداری برای رسیدگی به مسیر مورد تعهد خود مناقصه هم برگزار نموده، اما بدلیل تغییر ناگهانی قیمتها و بالارفتن بیش از حد هزینهها با انصراف پیمانکارها مواجه شدند و لیکن اداره راهداری طی جلسهای موظف شد در سال جاری این مهم را جامه عمل بپوشاند.
شهردار قنوات در ادامه گفت: علیرغم اینکه روشنایی این محدوده جزء وظایف ما نیست، ولی چنانچه اداره راهداری نیاز به کمک داشته باشد، مجموعهی ما آمادگی دارد از این ۱۱۰۰ متر، حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر رو بعهده بگیرد تا شاهد بهبود در کیفیت مسیر رفت و آمد شهروندان عزیز باشیم.
در همین رابطه گفتگویی با حسینی رئیس شورای شهر قنوات نیز داشتیم.
سید حسن حسینی رئیس شورای شهر قنوات اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت روشنایی مسیر قم-قنوات از مرکز تعویض پلاک تا زیر گذر امیرکبیر در حیطه وظایف شهرداری شهر قم است که ممکن است با توجه به تنگناهای اقتصادی از اولویتهای کاری این شهرداری خارج شده باشد.
حسینی از برگزاری جلسه با آقای اقبالیان شهردار منطقه ۵ و قول مساعدت وی جهت رسیدگی به وضعیت مسیر قم-قنوات خبر داد و افزود: ما هم اعلام آمادگی کردیم که در صورت نیاز ماشین آلات خود را در اختیارشان قرار بدهیم و انجام این طرح عزم و اراده جدی شهرداری قم و شرکت برق استان قم را میطلبد.
وی در ادامه گفت: یکی از مصوبات استاندار قم ایجاد روشنایی از روستای مبارک آباد تا محدوده خدماتی شهر قنوات است که متأسفانه تاکنون انجام نشده و در آخرین جلسه با راهداری، باز هم شورای شهر قنوات پیش قدم شده و از راهداری خواسته شد که ۷۵۰ متر از این مسیر را ترمیم نماید و مابقی رو هم شورای شهر انجام دهد و حاضر هستیم علاوه بر ۳۵۰ متر مسیر بازسازی شده، ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر دیگر این مسیر را هم بعهده بگیریم.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شده مدیریت شهری این طرح را انجام دهد، هر چند که در حریم بوده و مجوز خاص خودش رو باید داشته باشد، ولی ما این قول رو به مردم میدهیم که تا پایان امسال و یا شاید هم زودتر بحث روشنایی مسیر انجام شود و مابقی هم بعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میباشد که متعهد شده اند تا سال آینده این مشکل رو حل کنند.
برای پیگیری این معضل به اداره راهداری و حمل ونقل جادهای نیز مراجعه و با معاون این اداره مسئله مذکور را در میان گذاشتیم.
اکبر نوروزپور معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم گفت: محور قم-قنوات تحت تضمین شرکت پیمانکاری است که طرف قرارداد با اداره راه و شهرسازی بوده و میبایست این شرکت جهت تحویل قطعی پروژه
ای که انجام د
اده اقدام نماید.
وی ادامه داد: دوره تضمین به این صورت است که هر پروژهای که اجرا میشود یک دورهی تضمینی دارد و شرکت پیمانکار موظف است تا پایان دوره تضمین پروژه را حفظ کند، پروژه باید با حداقل سرویس تحویل راهداری بشود که هنوز تحویل داده نشده است.
نوروزپور خاطرنشان کرد: پیمانکار این پروژه در اداره راه و شهرسازی دوره تضمین ۵ ساله داشته و اداره مذکور میبایست در این مدت پیگیریهای لازم را در خصوص رفع نواقص موجود توسط پیمانکار به عمل میآورده، ولی متاسفانه پیمانکار این طرح به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی با اعلام اتمام دوره تضمین این طرح طی ۴ تا ۵ ماه آینده افزود: متأسفانه با وجود خرابیهای موجود و با توجه به دوره تضمین ما نمیتوانیم هیچ کاری انجام دهیم چرا که پروژه هنوز در دست اداره راه و شهرسازی است، ولی ما همچنان در حال برآورد هزینه و مکاتبه هستیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم و این پروژه تحویل اداره راهداری بشود.
وی در رابطه با روشنایی جاده قم-قنوات اظهار داشت: تامین اعتبار لازم و صدور مجوز بازسازی در این خصوص صادر نشده است، ولی میتوانیم تامین روشنایی نقطهای را در برنامه کاری خود قرار دهیم که شامل محل تقاطعها و محل راههای دسترسی میباشد و با توجه به آیین نامه ایمنی راه ها، روشنایی محور جزء الزامات ایمنی نیست و ردیف اعتباری در خصوص روشنایی طولی نداریم، ولی با توجه به مصوبه شورای استانی، باید پیگیری کرد تا شاید از طریق منابع استانی تامین بشود.
نوروزپور در پایان افزود: در برنامه کاری ما در خصوص محور روستای اسلام آباد پروژهی روکش حفاظتی به نام چیپسی و به طول ۲ کیلومتر اجرا میشود که کار نوینی است و در سطح استان در حال اجرا بوده و سطح سرویس مناسبی ایجاد میکند و همچنین در خصوص جاده حاجی آباد آقا که نیاز به آسفالت گرم دارد، به دلیل محدودیتهای ما در استفاده از آسفالت گرم در مسیرهای روستایی فعلا به لکه گیری این جاده بسنده شده، ولی روکش کامل این مسیر نیز جزء برنامههای کاری ما در سال ۱۴۰۰ میباشد.
رسیدگی به وضعیت راههای مواصلاتی و بازسازی مداوم آنها به منظور سهولت تردد مسافرین از مصادیق برجسته تکریم مردم شریف هر منطقه محسوب شده و علاوه بر ایجاد آرامش روانی و از بین بردن دغدغههای ناشی از عدم ایمنی مسیرها موجب کاهش قابل توجه سوانح رانندگی و به تبع آن کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی را در پی خواهد داشت و خدماتی همانند تامین روشنایی جادهها چنانچه باعث کاستن خطرات ناشی از رانندگی شود، میتواند جزء شاخصههای ایمنی آن جادهها قرار گیرد؛ لذا انتظار مردم از دستگاههای اجرایی این است که ضمن هم افزایی و بهره مندی از ظرفیتهای یکدیگر، با عزم و اراده جدی در مسیر خدمت رسانی مطلوب به مردم و رفع مشکلات قدم بردارند
https://qomgoya.ir/?p=3026