محمد رضا قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی استان قم در یادداشتی با عنوان بسیج آن را به نحو زیر تفسیر کرد و با گره زدن آن با سواد آموزی این کار را بخشی از روحیه بسیجی دانست. یک واژه و یک کلمه نیست بلکه یک دریا عشق؛ خلوص؛ معنویت؛ اخلاق؛ صفا؛ وفا؛ ایثار؛ فداکاری؛ […]

محمد رضا قاسمی نیا معاون نهضت سواد آموزی استان قم در یادداشتی با عنوان بسیج آن را به نحو زیر تفسیر کرد و با گره زدن آن با سواد آموزی این کار را بخشی از روحیه بسیجی دانست.
یک واژه و یک کلمه نیست بلکه یک دریا عشق؛ خلوص؛ معنویت؛ اخلاق؛ صفا؛ وفا؛ ایثار؛ فداکاری؛ صدق؛ امید؛ رنگ خدا؛ شجاعت؛ صمیمیت؛ مجاهدت؛ خدمت و سر از پا نشناختن و عبودیت می باشد.
بسیجی مرد مقاوم و حرکت به جلو و عبور از عرصات و میدان های خطر و گذر از موانع و سختی‎ها است.
داشتن روحیه بسیجی در پیشرفت کشور و دست یابی به قلل رفیع سعادت و پیروزی و قوی سازی وطن نقش محوری و اثر گذار دارد.
معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره تنها راه رفع نقیصه درد آوربی سوادی را؛ با بسیج عمومی معرفی می کنند.
بسیج در سواد آموزی با نهضتی است که قیام و به پا خواستن و بیداری تا حصول نتیجه را به ما تذکر می دهد.
در زمان دور کاری نباید ارائه خدمات آموزشی به سوادآموزان و آموزش دهندگان با کندی و یا تعطیلی و کم رنگی مواجه شود. بلکه باید با شیوه‎ها و روش های مختلف انجام و جبران گردد. و خدمات و فعالیت های ما باید مضاعف گردد و از هیچ کوشش و تلاشی کوتاهی و دریغ نشود.
یگیری و نظارت مستمر بر سلامت فردی و کاری و کیفیت عملکرد اساس اقدام ها در سوادآموزی می باشد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم اقدام هایی برای قطع زنجیره گسترش و انتشار و انتقال ویروس کرونا با هدف شکست آن؛ کارمندان در زمان دورکاری باید به تعهدات و وظایفشان در برابر خدمات رسانی به مردم و مراجعین توجه ویژه نمایند و آموزش تعطیل بردار نخواهد بود و باید با روش ها و شیوه های ابتکاری و نو آور در زیست بوم جدید جای گزین شود.
تصمیمات؛ اقدام‎ها؛ مستندات و فعالیت های ما در رفتار با این پدیده ؛ رصد می‎شود و آیندگان نیز مردم و مسوولان و کارمندان و دستگاه های دولتی و غیردولتی را قضاوت می کنند که البته در این وضعیت بیش از هر موقعیت به فکر و برنامه ریزی و روحیه بسیجی و کار جهادی و شبانه روزی نیاز هست.
برای ثبت نام و جذب و پوشش حداکثری سوادآموزان؛ لازم است تا تمام آموزش دهندگان و معلمان و کارمندان دولت مشارکت نمایند.
برای دست رسی به آمار اسمی کم سوادان و بی سوادان و دعوت و تشویق آنان برای ثبت نام در آموزش سوادآموزی بهره گیری از بانک بی سوادان در سامانه تحت وب؛ بانک والدین بی سواد و کم سواد شناسایی شده؛ بانک اطلاعات موسسات و تشکل های غیردولتی و خیریه ؛مددجویان زندان ها؛ مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی ره ؛ مهاجرین و اتباع خارجی؛ بانک اطلاعات اسمی بی سوادان و کم سوادان دفاتر تسهیل گری توسعه محلی؛ اصناف و کارگران؛ زنان و دختران و عشایر؛ بانک اطلاعات روستاییان با پیگیری بخشداران و دهیاران و شوراهای اسلامی روستا و اطلاعات سامانه سیب مرکز بهداشت از آماده ترین مشخصات اسمی و به روز در اختیار می‎باشد.
برنامه آموزشی رادیویی دوره سوادآموزی کتاب های اول و دوم با عنوان صدای دانایی ؛تهیه لوح فشرده تدریس و آموزش دوره های انتقال و سواد آموزی؛ تولید محتوای الکترونیکی ؛اپلیکیشن دوره سوادآموزی ؛ و فیلم‎های آموزشی با استفاده از فضای مجازی و بهره مندی از شبکه های اجتماعی ؛برقراری تماس های صوتی و تلفنی؛ تهیه و تولید بسته های آموزشی؛ جلسات محدود از نظر تعداد و زمان و با رعایت و حفظ تمام دستورات بهداشتی در جهت پاسخ گویی به اشکالات درسی سوادآموزان و آموزش با اولویت اجرای شیوه‎های خود آموز و فرد به فرد از مهم ترین راه های آموزش در زمان شیوع ویروس کرونا می‎باشد.
اطلاع رسانی با تنوع به مخاطبین و فعال شدن روابط عمومی ها و برنامه های تبلیغی و تهییجی صدا و سیما با تولید و پخش آنونس رادیویی و کلیپ و تیزر تلویزیونی در استقبال بی سوادان و کم سوادان جهت ثبت نام در برنامه های سوادآموزی موثر است و توجه مدیران دستگاه های اجرایی و بومی محلی و جلب مشارکت دستگاه ها با انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای عملیاتی و اجرایی برای تشویق و دعوت و شناسایی محرومین از نعمت سواد کمک پیشبرنده‎ای دارد.