×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خداوند جانشین شهید در خانواده‌ او می‌شود/ ۳ مقام شهید بر اساس روایات اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در ویزه برنامه گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی هفتم تیرماه که با حضور رئیس کل و معاونان دادگستری استان قم در بقعه علی بن بابویه برگزار شد اظهار کرد: روز عرفه روز سیدالشهداست، روزی که شهادت، معنا و مفهوم یافته و امسال، تقارن آن با هفتم تیرماه را گرامی می‌داریم.

وی افزود: شهید دکتر بهشتی، معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بود و در چنین روزی همراه با ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب، و برای حفظ این نظام و نهضت، به شهادت رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه امیدواریم عیدی عید قربان ما، نابودی دشمنان اسلام و انقلاب و پیروزی همه مستضعفان جهان باشد گفت: استکبار جهانی همواره در مقابل حقیقت ایستاده و همیشه هم شکست خورده است.

وی ادامه داد: از مجموعه آیات و روایات، سه مقام برای شهید به دست می‌آید، نخست مقام «شهادت» به معنای «گواه» که مفسران و محدثان به آن پرداخته‌اند.

اسکندری با بیان اینکه به عقیده برخی از بزرگان دین، شهدا گواه بر اعمال ما هستند عنوان کرد: شهید ثانی بر این معنا اصرار دارد که شهید، ناظر بر اعمال دیگران است زیرا او همواره زنده است و انسان در حیات، عکس العملی خواهد داشت و خداوند هم در قرآن فرموده که شهدا زنده هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: آیت‌الله جوادی آملی هم در تفسیر تسنیم نوشته شاهدان در قیامت، مستلزم مشاهده و تحمل صحنه عمل در دنیاست زیرا قیامت که ظرف ادعای شهادت است باید مسبوق به تحمل آن باشد.

وی با بیان اینکه شهدا جان خود را برای برپایی نهال تنومند عدل و حریت فدا کردند گفت: آنها در روز قیامت از ما می‌پرسند که آیا راهشان را ادامه دادیم یا نه و خود بر این امر شاهد هستند.اسکندری به مقام «مکانت» شهدا اشاره و ابراز کرد: این مسئله را خداوند تضمین کرده و فرموده «عند ربهم یرزقون»، مقامی که از فهم و درک انسان خارج است و حتی قلم نمی‌تواند آن را بنویسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مقام «شفاعت» شهدا را مورد توجه قرار داد و افزود: این مسئله هم در روایت‌های ائمه اطهار(ع) آمده و به آن تاکید شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حدیثی قدسی در کتاب مجمع البیان اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید «وقتی شهید از خانه خود برای حرکت به سمت جبهه می‌رود تا از دین خدا دفاع کند و به محض اینکه به زمین می‌افتد، من جانشین او در خانواده‌اش خواهم بود»؛ همان خدایی که زینب کبری(س) عصر روز یازدهم محرم و در برابر پیکر پاره پاره ابی عبدالله(ع) دو زانو نشست و پیکر برادر را بر دست گرفت و سر به آسمان بلند کرد و عرضه داشت «پروردگارا، این قربانی کوچک را از ما قبول کن» زیرا او عظمت حق را دیده و حسین(ع) را در مقابل او کوچک دید.

اسکندری به خاطرات خود از دوران دفاع مقدس و خبر دادن به خانواده شهدا از شهادت فرزندانشان پرداخت و گفت: به خاطر دارم مادر یکی از شهدا بعد از شنیدن این خبر عنوان کرد همه فرزندانم و همه جان و مال و آبروی من فدای اسلام و امام.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights