×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
الگوی‌سازی قم برای تمام کشور

مهندس حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در این مراسم که با حضور دکتر مسعود علویان صدر معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی آبفای کشور و دکتر متالهی‌اردکانی دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور برگزار شد، امضا این موافقت‌نامه را آغازی برای رفع یکی از مشکلات کشوری دانست.

 

وی موضوع لجن را یکی از مسائل مهم در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دانست و گفت: روزانه مقادیر زیادی لجن خشک از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خارج می‌شود که متاسفانه به دلیل اینکه کیفیت قابل قبولی برای استفاده‌های بعدی ندارند، به عنوان یک چالش اساسی در کشور مطرح است.

 

بختیاری با اشاره به دغدغه کارشناسان و متخصصان آب و فاضلاب قم برای رفع این چالش اظهار داشت: در همین راستا با مشورت و همفکری با معاونت علمی ریاست جمهوری و استفاده از ظرفیت بخش دانش بنیان و همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه این موافقت‌نامه حاصل چند ماه پیگیری و همفکری در بخش‌های مختلف است، یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب استان قم تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند نقش خود را در این موضوع کشوری ایفا کند و به نوعی محوریت کار را به نمایندگی از آب و فاضلاب کشور به عهده گرفت.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم حرکت سریع و صحیح در مسیر تحقق اهداف تعیین شده در موافقت‌نامه تاکید و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این مشکل را که در حال حاضر به عنوان یک تهدید مطرح است را به یک فرصت مناسب برای بهره وری بیشتر در کشور تبدیل کنیم.

 

 

 

* الگوی‌سازی قم برای تمام کشور

 

دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور نیز در این مراسم دغدغه‌های محیط زیستی را ترمز توسعه فناوری و پیشرفت در کشور دانست و گفت: اگر به درستی به محیط زیست توجه کنیم آینده کشور را تضمین کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه در خصوص مسئله لجن تاکنون راه حل جدی و تمام کننده در کشور وجود نداشته است، تاکید کرد: در کشوری که انرژی به شدت ارزانی داریم باید ارزش افزوده خوبی را از خروجی‌های غیرگازی فرایندها ایجاد کنیم تا زنجیره ارزش شکل بگیرد.

 

دکتر محمدحسین متالهی اردکانی تصریح کرد: وقتی زنجیره ارزش شکل گرفت و توانستیم یک اقتصادی را رقم بزنیم قطعا مزایای محیط زیستی دیگر را هم به دست می‌آوریم.

 

وی با بیان اینکه ایجاد ارزش برای لجن، انگیزه‌های اقتصادی را در بالادست فرایند و اتفاقات بسیار خوبی را در پایین دست فرایند ایجاد می‌کند، اظهار داشت: این موافقت‌نامه، یک موافقت‌نامه خاص است که یک همت جدی در شکل‌گیری و تحقق آن وجود داشته است که امیدواریم با پیگیری جدی طرفین اجرای آن به پیش برود و برکت آن برای کشور بماند.

 

دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از وظایفمان در معاونت علمی ریاست جمهوری الگوسازی است، گفت: باید یک فناوری را در یک زمین مستعد به بلوغ برسانیم و جلوه ای واقعی از آن فناوری را به کل کشور نشان دهیم تا مقدمه اثر گذاری ملی فراهم شود.

 

وی با اشاره به تیم علمی، دغدغه مند و فنی شرکت آب و فاضلاب استان قم ابراز داشت: با توجه به دغدغه ای که نسبت به پیشرفت کار وجود دارد امیدواریم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و تلاش آبفای قم بتوانیم این نمونه سازی و الگوسازی را در کشور انجام دهیم و بعد از قم با رسوخ فناوری در کل کشور مسئله لجن و ایجاد ارزش افزوده را به صورت ملی داشته باشیم.

 

متالهی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک نخبگان بتوانیم از دستاوردهای این ظرفیت که امروز به عنوان یک تهدید محیط زیستی مطرح است هم در حوزه انرژی و هم در حوزه کشاورزی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

 

 

 

* بهره وری از ظرفیت های موجود در صنعت آبفا با تکیه بر دانش جوانان ایرانی

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این مراسم، تاکید کرد: امیدواریم این نوع تعاملات، فرصت‌های خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

 

وی با بیان اینکه هنوز از ظرفیت‌های حوزه لجن به درستی استفاده نشده است، گفت: حجم قابل توجهی محصول در حال حاضر در کشور تولید می شود که زمینه کار و بهره‌وری فراوانی دارد.

 

دکتر سیدمسعود علویان صدر با بیان اینکه مباحث آب و فاضلاب زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های مشترک دارد، اظهار داشت: با توجه به بسترهای مختلفی که وجود دارد بسیار مناسب است که این همکاری‌های مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری افزایش یابد که ثمرات آن برای کل کشور خواهد بود.

 

وی با اشاره به وجود کارشناسان خوش فکر، خلاق و پیگیر در شرکت آب و فاضلاب استان قم، یادآور شد: تلاش آبفای قم در حوزه پژوهش بسیار ارزشمند است که این موافقت‌نامه نیز حاصل همین توجه ویژه به این حوزه است.

 

معاون آبفای کشور بر ضرورت استفاده از شرکت های دانش بنیان در صنعت آب و فاضلاب برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود تاکید کرد و گفت: باید به قشر جوان و تحصیلکرده و علاقمند این فرصت را بدهیم تا خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند.

 

در پایان این مراسم، موافقت‌نامه همکاری سه جانبه معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان قم، توسط دکتر علویان صدر معاون آبفای کشور، دکتر متالهی اردکانی دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور و مهندس بختیاری مدیرعامل آبفای قم، امضا و مبادله شد.

 

پایان خبر/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights