×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

محمد رضا حاجی رضا روز شنبه به‌مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: آب و خاک ثروت‌های ملی هستند و نیازمند این هستیم که قوانین حفظ کشاورزی در استان به صورت کامل اجرا شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که وظیفه ما حفاظت از منابع آب و خاک است، تاکید کرد: کار رسانه‌ای و تبلیغاتی در این رابطه از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وجود ۱۰۴هزار هکتار زمین کشاورزی درقم 
حاجی رضا با بیان اینکه  ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است، گفت: در این میان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن زراعی و ۲۲ هزار هکتار آن باغی است.
وی افزود: بخش کشاورزی استان قم ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تُن مصول در حوزه‌های مختلف گیاهی، دامی،‌ شیلات و گلخانه‌ای را دارد.
کشاورزی دانش‌بنیان درقم ترویج می‌شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ترویج کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور با هدف استفاده هرچه‌بیشتر از ظرفیت‌های فناوری در بخش کشاورزی استان در دستور کار این سازمان است.
حاجی‌رضا بیان کرد: برای موفقیت هرچه بیشتر در اجرای طرح‌های کشاورزی دانش‌بنیان در استان بیش از همه نیازمند گسترش بسترهای ارتباطی و تبادل اطلاعات میان بهره‌بردارن این بخش با فعالان حوزه فناوری هستیم.
وی افزود: در همین راستا تلاش داریم با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، ابعاد متنوع و گسترده استفاده از فناوری‌های روز دنیا در بخش کشاورزی را برای بهره‌برداران به نمایش‌ درآوریم و کشاورزان استان را به سمت استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها تشویق کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری دربخش کشاورزی قم علاوه برافزایش سطح تولید محصولات به طور حتم هزینه‌های جاری بهره‌برداران را نیز کاهش خواهد داد و موجب سوددهی بیشتر بسیاری از کسب‌وکارها در این حوزه مهم اقتصادی می‌شود.
حاجی‌رضا با اشاره به لزوم تحول دربخش کشاورزی قم و تدوین برنامه‌ای جامع دراین رابطه، گفت: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌کارگیری جدیدترین یافته‌های علمی برای افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استان از جمله موارد مورد توجه در این برنامه‌ است.
وی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان قمی از ظرفیت‌های فناوری برای تولید بیشتر محصول، افزود: درحال حاضر نیز شمار زیادی از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان درحوزه‌های مختلف ازجمله زراعت، باغداری، دامپروی، شیلات و صنایع تبدیلی برای ارتقا کمی و کیفی سطح تولید محصولات خود از تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند که باید این روند افزایش یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در هفته جاری ۳۵ طرح در این بخش با اعتبار یک هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۳۲ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی : طرح‌های یاد شده در بخش‌های متنوع حوزه کشاورزی استان همچون آب‌وخاک، تولیدات دامی،‌ شیلات و امور آبزیان، صنایع تبدیلی و غذایی و تولیدات گیاهی است.
تخصیص ۳۹۵میلیارد تومان از سفر ریاست جمهوری به قم
حاجی رضا تاکید کرد: در سفر آیت الله رییسی، ریس جمهور به قم ۳۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی استان تخصیص یافت که تاکنون ۵۴ میلیارد تومان آن جذب و در اجرای طرح‌های مختلف به‌خصوص در حوزه آب‌وخاک مورد استفاده قرار گرفته‌است که در هفته جاری شاهد بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.
وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز مسئول تامین امنیت غذایی مردم به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت برعهده سازمان جهاد کشاورزی است، در همین رابطه باید تاکید کرد بیش از ۸۵ درصد پروتئین مورد نیاز مردم توسط بهره‌برداران بخش‌کشاورزی در داخل تامین می‌شود.
حاجی رضا بیان داشت: در همین ارتباط نیازمند استفاده هرچه‌ بیشتر از ظرفیت‌ مراکز دانشگاهی استان و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید، انتقال و کاربردی کردن دانش در بخش کشاورزی استان برای حل مشکل‌ها هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این ظرفیت بزرگی است که می‌توان از آن استفاده کرد تا سازمان جهاد کشاورزی قم در اجرای برنامه های خود جامع تر عمل کند.
وی تاکید کرد: ظرفیت‌های کشاورزی ما در سطح کشور و در راستای آن در محدوده استان قم به حدی هست که بتوانیم به خوبی نیازهای غذایی مردم را تامین کنیم.
وی ادامه داد: مهمترین ظرفیت بخش کشاورزی استان قم در حوزه دام و طیور است، چراکه قم از جمله مهمترین باراندازهای دام کشور به‌شمار می‌آید و وجود مجتمع‌های بزرگ دامپروری به آن ظرفیت ویژه‌ای در این بخش بخشیده‌است،‌ به نحوی که ۲ درصد پروتئین مورد نیاز کشور در قم تولید می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس برنامه آمایش سرزمین استان به دنبال حفظ سطح سبز قم هستیم به نحوی که جامعه ۱۴ هزار نفری بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بتوانند از فعالیت خود بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.
تغییر الگوی کشت
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در استان قم اشاره کرد و بیان داشت:‌بحث الگوی کشت را به عنوان یک دغدغه مهم دنبال می‌کنیم، در طول سه‌سال گذشته اقدام‌های خوبی در این رابطه انجام شده‌است تا علاوه بر حفاظت از آب و خاک، میزان تولید محصولات در بخش کشاورزی قم گسترش یابد.
وی افزود: گسترش کشت گلخانه‌ای از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و در این ارتباط هر سال ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های استان افزوده خواهد شد.
حاجی رضا گفت: در همین راستا توسعه کشت گیاهان دارویی نیز با توجه به شرایط خاصی که برخی از مناطق استان دارند،‌ به جد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته‌است.
وی تاکید کرد: در حوزه انجام کارهای زیربنایی نیز برای توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی استان به خصوص در بخش آب و خاک همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفتیم.
این مسئول در ادامه با اشاره به کشت گیاهان سازگار با آب‌وهوای قم بیان داشت: به دنبال استفاده از گیاهانی همچون سورگوم، تریتیکاله و چغندر علوفه‌ای هستیم که در برابر تنش‌های محیطی در قم مقاوم است.
حاجی رضا گفت: سند دار کردن اراضی کشاورزی استان نیز از برنامه‌های ویژه ما است که موجب تقویت هرچه بیشتر هویت فعالیت کشاورزی در استان و تسهیل حمایت‌های لازم از بهره برداران این بخش می‌شود.
طرح نظارت مردمی برای رصد کامل بازار محصولات کشاورزی در قم
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ در راستای رصد هرچه دقیق‌تر بازار محصولات کشاورزی در استان درکنار حضور بازرسان ویژه از ظرفیت‌ نظارت مردمی در قالب گروه‌های جهادی، بسیج و سایر تشکل‌های علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه،‌ استفاده خواهد شد.
حاجی‌رضا بیان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی قم موضوع تامین امنیت غذایی مردم استان است که شامل برنامه‌ریزی و فعالیت در تمام بخش‌های تولید، توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت نظارت بر بازار در تامین امنیت غذایی مردم، افزود: به منظور مدیریت واحد درچرخه تولید تا توزیع محصولات کشاورزی، علاوه بر مساله تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم، کار نظارت بر نحوه توزیع این محصولات نیز برعهده سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته‌است.
وی ادامه داد: درجریان این نظارت‌ها به دنبال تسهیل بسترهای مورد نیاز برای تامین هرچه مطلوب‌تر محصولات غذایی مورد نیاز مردم به خصوص در رابطه با کالاهایی همچون گندم، برنج، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شکر و سایر محصولات راهبردی هستیم.
حاجی رضا با اشاره به لزوم مقابله با هرگونه تخلف همچون گرانفروشی و کم‌فروشی در بازار محصولات کشاورزی، گفت: برای اجرای موفق این طرح نظارتی، هماهنگی لازم میان سازمان جهاد کشاورزی قم و اصناف استان شکل گرفته‌است و ما اعتقاد داریم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این رابطه موجب امنیت و آرامش بیشتر بازار محصولات کشاورزی می‌شود.
وی بیان داشت: در همین خصوص جلسه‌های هماهنگی و توجیهی استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی در راستای نظارت، بازرسی و تنظیم بازار محصولات راهبردی بخش کشاورزی در قم به صورت مستمر توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار می‌شود تا تمامی اقدام‌های لازم برای اجرای موفق و هدفمند طرح با همکاری کامل نهادهای متولی باشد.
وی ادامه داد: دراین طرح کل استان قم به هشت پهنه تقسیم شده تا نیروهای مردمی و جهادی در کنار بازرسان با ساختاری منسجم و در قالب شبکه‌ای با مدیریت متمرکز، کار نظارت بر بازار محصولات راهبردی حوزه کشاورزی را انجام دهند.
اهمیت اشتغال روستایی
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.
وی تصریح کرد: در حوزه تنظیم بازار مسئولیت تنظیم و توزیع کالاهای اساسی در استان برعهده سازمان جهاد کشاورزی قم قرار دارد و در این خصوص همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌ایم.
وی با اشاره به جمعیت ثابت و موقت بالای استان و تلاش گسترده هر روزه برای تامین نیازهای غذایی مردم، افزود: در این رابطه در حوزه تامین کالاهای اساسی هم برای بخش خانوار و هم صنف و صنعت، تلاش می‌کنیم نیازهای مردم به خوبی تامین شود.
اعطای تسهیلات به دامداران و مرغداران و ابزی پروران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت:دامداران و مرغداران و آبزی پروران فعال جهت دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی میگردند.
وی گفت: در راستای اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها،جهت حمایت از تولیدکنندگان دام و طیور استان قم تسهیلات سرمایه در گردش حمایت نهاده های دام و طیور و آبزیپروری با عاملیت بانک کشاورزی قم ابلاغ گردیده است.
حاجی رضا افزود: به این منظور متقاضیان این تسهیلات میتوانند با مراجعه به سامان سیتا به نشانی cita.maj.ir درخواست خود را ثبت نمایند و پس از ثبت نام به جهاد کشاورزی شهرستان یا مراکز جهاد کشاورزی بخش ها به شعب بانک کشاورزی معرفی خواهند شد.
این مسئول با اشاره به اینکه سود این تسهیلات ۱۰ الی ۱۵ درصد میباشد گفت:سقف این تسهیلات به واحد های دامداری کوچک،روستایی و آبزی پروری ۲ میلیارد ریال و و دامداری های شیری صنعتی و مرغداری ها و بر اساس هزینه واحد محاسبه میگردد.
حاجی رضا ضمن اینکه میزان اعتبارات استان به صورت شناور میباشد گفت: کلیه دامداران و مرغداران و آبزی پروری فعال استان میتوانند از تسهیلات مذکور بهرمند گردند.
وی افزود: یک یاز ظرفیت های قم در زمینه شیلات است که هم اکنون ۸استخر پرورش ماهی در قم فعالیت می کنند.
مدیرکل دامپزشکی قم نیز در این نشست  درپاسخ به سوال خبرنگار شاخه سبز در خصوص وضعیت قم در بیماری مشترک دام و انسان گفت: در زمینه بیماری‌های مشترک دام و انسان در استان قم در حال حاضر مورد خاصی نداریم.
مهدی رفیعی افزود: همچنین تاکنون بر اساس گزارش مرکز بهداشت قم بیماری تب کریمه کنگو در استان نداشته ایم.
وی تاکید کرد: روند واکسیناسیون دام علیه بیماری‌ها در استان قم طی برنامه‌ریزی تدوین شده به صورت مستمر در حال انجام است و در این ارتباط از همه ظرفیت‌های در اختیار دامپزشکی استان استفاده می‌کنیم.
در ابتدای نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این نشست گفت:‌ تشکیل نهاد جهاد موجب تحول بزرگی در آبادانی کشور به‌خصوص در مناطق روستایی شد، تا قبل از ورود جهاد به عرصه سازندگی کشور زیرساخت‌های مورد نیاز در بسیاری از روستاهای ما وجود نداشت.
حجت الاسلام و المسلمین علی ایمانی تبار گفت: امروز هم در عرصه کشاورزی و امنیت غذایی این نهاد تمام تلاش خود را به کار گرفته‌است تا نیازهای غذایی مردم به خوبی تولید و تامین شود و در این رابطه موفق عملکرده‌ است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights