×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
ضرورت تدوین برنامه و انجام فعالیت های پژوهش محور برای ترسیم چشم انداز و تعریف وتعمیق ماموریت برای سوادآموزی در گام دوم نهضت سوادآموزی

در این جلسه که درمحل مرکزتحقیقات فرهنگیان استان و با حضور اندیشمندان وصاحبان نظر استان وملی همراه بود معاون سوادآموزی استان قم با تاکید بر ترویج و تقویت فرهنگ و گفتمان پژوهش وتحقیق در بین آحاد دانشگاهیان به ویژه فرهنگیان، رشد فعالیت های پژوهشی را شاخصه ای مهم برای دستیابی به توسعه پایدارایرانی اسلامی در سطح استان و کشور دانست و خاطرنشان کرد: برای گفتمان سازی و حرکت صحیح در مسیر پژوهش محوری، توجه به فعالیت های پژوهش محور از دوره ابتدایی باید مد نظروباور قرار بگیرد و برای این مهم نیاز به توانمند سازی و تربیت نیروی های خلاق و پژوهش محوروتغییرمحتوای دروس داریم.

قاسمی نیا دبیرکارگروه بازماندگان ازتحصیل استان حجم بالا و بی فایده و رویکرد سنتی حفظ محور بودن بسیاری از کتاب های درسی را آفت یادگیری عمیق دانش آموزان دانست و افزود: کتاب های درسی باید با نگاه و رویکرد جدید طوری تالیف شوند که باعث روی کردپژوهشی و پژوهشگری و افزایش درک مفهومی دانش آموزان از مباحث درسی و تعمیق یادگیری شوند.وتالیف محتوای کتب به استان ها واگذارشود.که این اقدام درجهش پژوهش های استان وتربیت پژوهشگرومحقق کمک موثروپیش برنده خواهدداشت وحتی رغبت وتشویق دانش آموزان رابه درس خواندن وحضوردرمدرسه افزون تروپشتیبانی می کند.

دبیر گروه بهبود فعالیت های سوادآموزری استان قم نگاه کمیتی در پژوهش محوری و عدم علاقه و یا اطلاع نا کافی پژوهشگران نسبت به مقوله و موضوع مورد تحقیق را باعث افت کیفیت پژوهش های انجام گرفته و ابتر ماندن کارهای پژوهشی وکاربردی نبودن در جامعه دانست و تصریح کرد: برای سرانجام موفق یک پروژه پژوهشی ویاتحقیقاتی پژوهشگر ومحقق ناگزیر است پس از جمع آوری اطلاعات به روش تئوری، به طور میدانی وعملیاتی نیز اطلاعات خود را جمع آوری و تکمیل نماید.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در واقع برآیند تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی– ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی‌ است، چراغ راه و راهنمای برون رفت از چالش های نظام آموزشی وتربیتی کشور می باشد و باید مبنای تمامی تصمیمیات و حرکت ها در آموزش و پرورش قرار گیرد.اگرچه به نونگاشت وبازنگری وبه روزآوری واصلاحات بنیادین هم دارد.

وی با اشاره به موقعیت و جایگاه مدرسه در نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد: مدرسه بهترین و اصلی ترین سنگر و در واقع مرکز ثقل پیاده سازی سند تحول بنیادین است. که متولی پیوندمدرسه ومسجدوخانه وجامعه می باشد.

قاسمی نیا اظهار داشت برای ارائه مدل مفهومی از مدرسه با شاخص ها و مولفه هایی مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش درساحت های شش گانه نیازمند تحقیقات و پژوهش های اصولی وکاربردی میدانی هستیم.

معاون سواداموزی استان گفت: پس از مرحله وگام نخست آموزش مهارت خواندن ونوشتن ابتدایی به یادگیری سوادهای ترکیبی و چندگانه برای همه افراد جامعه ودرتمام سطوح ومدارک تحصیلی نیاز است وازپیشنهادها وراه کارها وطرح های اعضای شورای تحقیقات وپژوهش دراین گام دوم دست کمک درازمی کنیم.

وی دراین جلسه به حوادث اخیر دربرخی مدارس شهر قم اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین عوامل غلبه حاشیه بر متن در پیشامدهای اخیر، فقدان یا سطح پایین میزان سوادهای مورد نیاز برای عموم مردم ومخاطبان از جمله سواد رسانه و سواد مدیریت بحران وسوادمواجهه بامخاطرات است.که بایدنسبت به یادگیری سوادهای زیست بوم جدید بااین روی کردتوجه وباورداشته باشیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights