×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷/۳ مقالات دنیا به قلم دانشمندان ایرانی است / ۲ درصد دانشمندان دنیا ایرانی هستند

وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه اقتصادی در کشور تنها مسیر موجود دانش‌بنیان شدن رشته‌های مختلف دانشی و صنعتی است، بیان کرد: در همین راستا در دولت سیزدهم راه‌اندازی فناوری و نوآوری انجام‌ یافته است.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه چهار مرحله برای صنعتی شدن و توسعه اقتصادی وجود دارد، افزود: اولین گام بحث آموزش بوده وبعد از آن پژوهش که مقاله نویسی جزوی از آن است از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: گام سوم کیفیت بخشی به پژوهش بوده و گام چهارم که لازمه گام سوم است فناوری و نوآوری نام دارد.

وی با بیان اینکه یکی از گام‌های مهم و بلند طی چند دهه گذشته در کشور توسعه دانشگاه‌ها بود، تصریح کرد: خوشبختانه نگارش مقالات و کیفیت‌بخشی به مقالات در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته به نحوی که جمعیت ما حدود ۱ درصد در دنیا است ولی حدود ۲ درصد از دانشمندان پر استناد دنیا ایرانی هستند.

زمانیان با اشاره به اینکه حدود ۳/۷ از مقالات پراستناد دنیا متعلق به دانشمندان ایرانی است، خاطرنشان کرد: بالغ‌بر هزار و ۸۰۰ دانشمند ایرانی نیز نام خود را در بین دانشمندان ۲ درصدی جهان ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پژوهش زمانی که منجر به فناوری و تولید نهایی نشود از اهمیت چندانی برخوردار نیست، تاکید کرد: در سال گذشته در حوزه دانش‌بنیان‌ها با پیوند پژوهش به فناوری و نوآوری ۴۱ هزار اشتغال ایجاد شد.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه قرارگیری حوزه پژوهش و فناوری در کنار یکدیگر ضرورت دارد، تصریح کرد: برای تبدیل ایده‌های استخراج‌شده به محصول و فناوری باید پژوهشکده‌های قدرتمندی در کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه هزار و ۴۲۶ نشریه علمی در حوزه‌های مختلف چاپ می‌شود، بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از نشریه‌های علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی است.

زمانیان با اشاره به رتبه شانزدهم علمی ایران در دنیا، افزود: میزان تولید ایران نسبت به متوسط دنیا ۱۱ برابر است ولی به دلیل تحریم‌ها مدتی است که شتاب آن گرفته شده که البته عدم توجه به ملزومات پژوهشی هم تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: افزون بر ۷۸ هزار مقالات علمی تولیدشده در ایران در پایگاه‌های قابل استناد بین‌المللی در سال گذشته منتشرشده است.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه ایران جایگاه یازدهم رتبه و تعداد اسناد علمی در پایگاه اسکوپوس را دارد، مطرح کرد: روند صعودی مقالات علمی ایران ثابت شده است که بسیار خطرناک است و باید وضعیت شتاب علمی را دوباره احیا کنیم.

وی با اشاره به دیپلماسی علمی ایران، یاوآور شد: ۳۵ درصد از سهم مشارکتی بین‌المللی از کل مقالات کشور برای ایران است که رقم فراوانی را نشان می دهد.

زمانیان با بیان اینکه از نظر دسترسی به نشریات علمی در بین ۱۳۵ کشور جهان ایران هفتمین کشور است، اظهار داشت: در بین ۸۰ زبان جهان زبان فارسی یازدهمین زبان ازنظر تعداد نشریات نمایه شده در فهرست ژورنال‌های با دسترسی آزاد است.

وی خاطرنشان کرد : اولین دستگاه دیالیز، همو دیالیز و دستگاه دیالیز پرتاب کشور به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ساخته‌شده و هم‌اکنون نسل پنجم و ششم آن در حال صادر به کشورهای مختلف است.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه بیماران کلیوی در خانه و محل کار خود با ساخت انبوه و تجاری‌سازی دستگاه دیالیز پرتابل دیگر نیازی به حضور در بیمارستان ندارند و می‌توانند خون را تصفیه کنند، ابراز داشت: ماهواره پیش‌بینی زلزله با مرز دانشی پیشرفته از طرح‌ها و پروژه‌های شاخص در دست‌ساخت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است و علاوه بر آن این سازمان برای حل کلان مسائل استان‌های کشور نیز آماده همکاری و تعامل است.

وی با اشاره به اینکه در مسائل دفاعی ۳۰ درصد شرکت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مشغول فعالیت هستند، اذعان کرد: توان بالای شرکت‌های همکار و وابسته به این سازمان در مهندسی معکوس در حوزه‌های مختلف فناوری وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights