×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
غرب آسیا خاستگاه ادیان بزرگ الهی و راهبردی‌ترین نقطه در تاریخ بشر است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران برگزاری همایش ظرفیتهای فرهنگی دینی و زبانی و همه محققان و پژوهشگرانی که آثار خود را به این همایش ارائه نمودند، خاطرنشان کرد: جامعهالمصطفی در سه محور اصلی فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را دنبال می‌نماید که در کنار علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی که رشته‌های تخصصی آن به برکت انقلاب اسلامی به روی حوزه‌های علمیه گشوده شد، یکی از اضلاع مهم فعالیت‌های علمی المصطفی مربوط به زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی است که در این مجتمع دنبال می‌شود.

زبان و ادبیات محمل فرهنگ و ارزش‌ها هستند

 

وی مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی را یکی از مراکز راهبردی در منظومه رسالت المصطفی برشمرد و خاطرنشان کرد:زبان و ادبیات محمل فرهنگ و ارزش‌ها هستند و اگر بخواهیم به عنوان یک قطب فرهنگی در جهان نقش آفرین باشیم، باید به این عرصه توجه ویژه نماییم.

 

رئیس جامعهالمصطفی زبان و ادبیات را عرصه‌ای برای گفتگوهای ارزشی و فرهنگی و تبادلات علمی و تمدنی دانست و ابراز داشت: از استادان و دانش‌پژوهان این مجموعه انتظار می‌رود در زمینه‌ی افق گشایی برای گفتمان فرهنگی المصطفی که برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی است، ایفای نقش نمایند. تحقق این مهم در آموزش‌ها، طراحی رشته‌ها، برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌ها و تدوین رساله و پایان‌نامه‌ها باید دنبال شود.

غرب آسیا بیشترین سهم را در تمدن آفرینی جهان داشته است

 

وی منطقه غرب آسیا را از مهم‌ترین نقاط فرهنگی جهان برشمرد و تصریح کرد: این منطقه که غرب بر اساس نگاه خودبرتربینی آن را خاورمیانه می‌نامد و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ما آن را غرب آسیا می‌شناسیم، کانون شکل‌گیری بیشترین تمدن‌های تاریخی بشر در چند هزار سال اخیر بوده و بیشترین سهم را در تمدن آفرینی جهان داشته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی غرب آسیا را خاستگاه ادیان بزرگ الهی خواند و گفت: این منطقه به لحاظ تمدنی و دینی از حساس‌ترین و راهبردی‌ترین نقاط در تاریخ بشر به شمار می‌آید و مهم‌ترین زبان‌های تاریخی در آن شکل گرفته است. بسیاری از پیشرفت‌های تمدنی بشر از زراعت، طب، نجوم، ریاضیات و حتی دامداری و اختراع برخی فناوری‌ها از جمله خط در این منطقه تحقق و یا توسعه یافته است.

نقش مهم غرب آسیا در تحولات آینده جهان

 

وی آثار برجای مانده از زبان‌های رایج در منطقه غرب آسیا را از غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگی مکتوب جهان برشمرد و افزود: امروز نیز غرب آسیا با توجه به نقشی که در تحولات آینده جهان ایفا خواهد نمود، از مهم‌ترین نقاط تاثیرگذار تمدنی جهان به شمار می‌آید. غرب آسیا، نقطه اتصال فرهنگ و تمدن شرق و غرب جهان است و اکنون نیز نقش محوری در انتقال تمدنی را ایفا می‌نماید.

 

رئیس جامعهالمصطفی با اشاره به آشکار شدن آثار افول تمدن مادی کنونی، یادآور شد:‌انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تمدنی تاریخ بشر است. اتفاقی که با این پدیده در جابجایی تمدنی در حال شکل‌گیری است، در میان همه تحولات دنیای معاصر بی‌نظیر به شمار می‌آید.

اهمیت یافتن اشتراکات فرهنگی در منطقه غرب آسیا

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان با اظهار امیدواری بر توفیق این همایش در گشودن آفاق و عرصه‌های جدید برای یافتن اشتراکات فرهنگی در منطقه غرب آسیا، اظهار داشت: یکی از شگردهای تمدن مادی برای حفظ سلطه خود، دامن زدن به تفاوت‌های فرهنگی است در حالی که اشتراکات فرهنگی ما در این منطقه چندین برابر بیشتر از تفاوت‌هاست. امیدواریم آثار علمی و دانشی تولید شده در این همایش بتواند در جهت تسریع تحولات تمدنی این منطقه موثر واقع گردد.

 

شایان ذکر است در بخش پایانی این همایش از نویسندگان آثار برتر با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights