- نویسنده : ادمین قم گویا قم گویا
- 27 اردیبهشت 1404
- کد خبر 23951
- 23 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /

حجتالاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز شنبه 27 اردیبهشت ماه در نشست سالیانه با کارکنان این نهاد فرهنگی تبلیغی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم اظهارکرد: این پیام مهم باید مورد توجه قرار گیرد؛ دفتر تبلیغات اسلامی در طول چندین دهه فعالیت خود همواره رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظّم رهبری را به عنوان اسناد بالادستی دنبال کرده است.
کنشگری میدانی حوزه و روحانیت ضروری است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این پیام مهم دو بخش دارد: بخش اوّل، توصیههای کلان مدیریتی که به سیاستگذاری حوزههای علمیه مربوط میشود و متوجه متولیان مدیریتی این مجموعه است، بخش دوم این پیام که خیلی حساب شده و غنی می باشد راجعبه کنشگری میدانی حوزه و روحانیت است که از جمله می توان به؛ کنشگری فرهنگی، علمی، معرفتی، و وجوهی که به مواجه با مردم، نظام و جهان معاصر مربوط می شود، اشاره کرد.
استاد واعظی ادامه داد: از آنجایی که دفتر تبلیغات یک مجموعه کنشگر فرهنگی، معرفتی و علمی است، طبعاً بخش دوّم فرمایش ایشان متوجّه ماست و باید خودمان را با آن هماهنگ کنیم. چند نکته در همین خصوص عرض میکنم:
با رهنمودهای رهبری برخوردهای شعاری و سطحی نشود
1- از برخوردهای شعاری و سطحی با پیام رهبری جلوگیری کنید؛ چنان رویکردی نه تنها مورد رضای رهبری نیست، بلکه کاری مفید و مؤثر هم بهحساب نمیآید. بایسته است بخشهای دفتر از ستاد مرکزی تا واحدهای اجرایی، بهدقت بررسی کنند که در راستای تحقق این پیام در حوزههای فرهنگی، تبلیغی، علمی و معرفتی، چه اقدامات عملی میتوانند انجام دهند. سپس با توجه به ظرفیتهای موجود، برنامهریزی لازم صورت گیرد و گامهای مؤثری در جهت اجرای واقعی آن برداشته شود.
از رویکردهای توجیهگرایانه پرهیز کنیم
2- همچنین باید از رویکرد توجیهگرایانه و رضامندانهای که تنها منجر به گفتن جملاتی چون «ما این کارها را قبلاً انجام میدادیم» میشود، پرهیز کرد. همانگونه که برخورد صرفاً ستایشگرانه و شعاری درست نیست، افتخار سازمانی بیجا نیز روحیهای نامناسب است. نباید با فرض اینکه هر آنچه رهبری فرمودهاند ما از پیش انجام میدادیم، دچار غفلت و خودفریبی شویم؛ زیرا این دیدگاه نه تنها موجب پیشرفت نمیشود، بلکه از دیدن نیازهای واقعی و گامهای لازم برای پاسخگویی به پیام جلوگیری میکند.
پویایی یک سازمان منوط به رویکرد انتقادی و انعطافپذیر نسبت به نقد است
3- پویایی یک سازمان منوط به بازاندیشی، بازخوانی، رویکرد انتقادی و انعطافپذیری نسبت به نقد است. هر سازمانی که در برابر نقد و ارزیابی خود بسته باشد، یقیناً دچار سکون و رکود خواهد شد. مهم این است که ما به آنچه انجام میدهیم غرور نورزیم و اجازه دهیم تا کار مراکز ما از سوی افراد بیرونی با معیارهای کمّی و کیفی ارزیابی شود. در غیر این صورت، دیواری تشکیل میشود که پویایی سازمان را از بین میبرد.
فعالیتهای خلاقانه و مبتکرانه در حوزه نسل جوان افزایش یابد
4- توجه بیشتر دفتر به جوانان و نوجوانان در کارهای فرهنگی و تبلیغی است. فعالیتهای خلاقانه و مبتکرانهای که میتوانند با این قشر مواجهه مستقیم داشته باشند، باید گسترش یابند. طرح «نیلوفرانه» و کارهایی که در زمینه تربیت اعتقادی و اخلاقی نوجوانان انجام میشود، از این دست اقدامات مؤثر هستند که باید تقویت شوند، اما نباید تنها در حبابی از مخاطبان همفکر باقی ماند؛ زیرا این فضا آرام، ولی بیاثر است. تأثیرگذاری واقعی زمانی رخ میدهد که با کسانی که متفاوت فکر میکنند، مواجه شویم. بسیاری از جوانان امروزی این چنین هستند و ما باید با خلاقیت، ایده نو و محتوای مناسب، آنها را جذب نماییم و تأثیرگذار باشیم. من این رویکرد را کاملاً حمایت و تشویق میکنم تا مواجهه چهرهبهچهره با گروههای گستردهتری از جامعه در دستور کار دفتر قرار گیرد.
از ایده های نو طلاب حمایت شود
5- نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، استقبال از ایدههای نو طلبههای خارج از مجموعه دفتر است. حمایت دفتر تبلیغات از این ایدهها در حوزههای علمی و فرهنگی بسیار ارزشمند است. «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق»، که دفتر تأسیس کرده است، همین منظور را دنبال میکند: آنکه تنها به ظرفیت داخلی دفتر اکتفا نکنیم، بلکه از طلبههای خلاق و دارای ایده در بیرون نیز حمایت کنیم تا بتوانند ایدههایشان را عملیاتی کنند و خدمات مؤثری به جامعه ارائه دهند. این گونه کوششها اقدامی مبارک و قابل تحسین است.
در برابر هجهها و شبهات منفعل نباشیم
6- تأکید مقام معظم رهبری بر مفهوم «مجاهد فرهنگی» یکی از نقاط عطف پیام ایشان محسوب میشود. مجاهد فرهنگی به این معناست که تنها در برابر هجمهها و شبهات، منفعل نباشیم؛ بلکه نسبت به اندیشههای انحرافی و دیدگاههای خطا با رویکرد تهاجمی موضع گیری کنیم.
لبه این پیام درواقع بازوی علمی دفتر تبلیغات است، یعنی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلالمی، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و …، این نهادها نقش تولیدکننده و مولّد را ایفا میکنند و لازم است سمت و سوی پژوهشها و پایاننامهها بهگونهای باشد که بتوانند در مقابل اندیشههای سکولار، جریانات رقیب و فِرق انحرافی، موضعی تهاجمی و مبارزهگر داشته باشند. این گونه است که میتوانیم به جلوگیری از انحراف فکری نسل جوان کمک کنیم و در عرصهٔ اندیشه، حضوری مؤثر و پایدار داشته باشیم.
در ادامه این نشست که با حضور معاونین و مدیران به صورت حضوری و برخط برگزار شد، به پرسش های حاضرین در جلسه پاسخ داده شد.