×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برای اصحاب خاص امام شدن باید تسلیم امر امام بودن را بیاموزیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در رابطه با اصحاب و یاران سید الشهدا اظهار کرد: در روایتی از پیامبر(ص) است که فرمودند شهدای کربلا سادات الشهداء در روز قیامت هستند و در روایتی دیگر فرمودند شهدای کربلا ستارگان آسمان هستند که برای شهادت مسابقه می دهند.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند شهدای قبل از یاران اباعبدالله علیه السلام در مقام و رتبه از آنها سبقت نمی گیرند و شهدایی که بعد از آنها بیایند هم به درجه آنها نمی رسند، افزود: اباعبدالله(ع) در شب عاشورا فرمودند من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خودم سراغ ندارم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام کاظم علیه السلام فرمودند در صحرای محشر برخی از گروه ها را صدا می‌زنند که جلو بیایند، گفت: از جمله گروه هایی که صدا می زنند حواریون پیامبر(ص) هستند و فقط سه نفر اجازه دارند جواب این ندا را بدهند که سلمان، ابوذر و مقداد هستند.

وی افزود: از امام صادق علیه السلام پرسیدند چرا اینقدر نام سلمان را می برید و از او یاد می کنید؟ حضرت پاسخ داند سلمان سه ویژگی داشت، اول این که زیاد با علما نشست و برخاست داشت، دوم زیاد به فقرا کمک می کرد و سوم مطیع امر رسول الله(ص) بود.

حسینی قمی در ادامه روایت امام کاظم علیه السلام گفت: منادیان ندا می دهند حواریون امیرالمؤمنین(ع) کجا هستند که چهار نفر اجازه دارند قیام کنند که عبارت از میثم تمار، اویس قرنی، محمد بن ابی‌بکر و عمرو بن حمق خزایی هستند.

وی با اشاره به شخصیت محمدبن ابی‌بکر گفت: او با اینکه فرزند ابی‌بکر بود ولی به خاطر نجابت مادرش از اصحاب خاص امیرالمؤمنین(ع) شد؛ در روایتی از امام کاظم علیه السلام سؤال کردند که چطور می شود محمد بن ابی بکر به این درجه برسد؟ ایشان فرمودند نجابت را از مادرش به ارث برده بود و حضرت به عنوان استاندار مصر او را فرستاند و معاویه به وضع فجیع او را ترور کرد و به شهادت رساند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از جنایات معاویه ترور یاران امیرالمؤمنین(ع) بود، افزود: معاویه مالک اشتر را در مسیر مصر ترور کرد، حجر بن عدی را به همراه چند نفر از همراهانش ترور کردند و یکی از اصحابی که معاویه ترور کرد عمرو بن حمق خزایی بود که مخفیانه در مصر زندگی می کرد و مأموران معاویه او را پیدا کردند و به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه اصحاب خاص ائمه افرادی بودند که تسلیم محض آنها بودند، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در جنگ با معاویه به یاران خود فرمودند من دوست ندارم شما به دشمن دشنام دهید؛ در این حال عمرو بن حمق خزایی جلو آمد و گفت ما بی ادب بودیم و شما ما را ادب کردید و اینگونه تسلیم حرف امام بود ولی عده زیادی از یاران حضرت هم در همین جنگ نه تنها تسلیم امیرالمؤمنین(ع) نبودند بلکه ایشان را وادار به پایان جنگ، قبول حَکمیت و فرستادن ابوموسی اشعری به عنوان حَکَم کردند.

حسینی قمی با بیان اینکه باید برای حواری امام شدن یاد بگیریم که تسلیم امام باشیم و حرف خود را به امام تحمیل نکنیم، ادامه داد: افرادی که حکمیت را به امام تحمیل کردند بعد که به اشتباه خود و نیرنگ معاویه پی بردند گفتند هر کس حکمیت را پذیرفت کافر شده و باید توبه کند ولی امیرالمؤمنین نپذیرفتند که توبه کنند و به همین خاطر به عنوان کافر با ایشان جنگیدند و جنگ نهروان را به راه انداختند.

وی با بیان اینکه حواریون امام حسن علیه السلام فقط سفیان بن ابی لیلا و حذیفه بن اُسید هستند که در صحرای محشر اجازه قیام دارند، افزود: وقتی منادی در صحرای محشر ندا می دهد حواریون اباعبدالله(ع) قیام کنند همه افرادی که با ایشان در کربلا به شهادت رسیدند قیام می کنند که بنا بر نقلی ۷۲ نفر هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights