×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تنور گرم جشنواره تئاتر قم در شب دوم

دومین شب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با استقبال عموم علاقه‌مندان به هنر تئاتر در سالن‌های نمایش شهید آوینی، تالار فرهنگ و هنر و پلاتو ماه دنبال شد.

 

«آقای مجنون خانوم لیلی»، «سمفونی نحس» و «ترنا» سه نمایش صحنه‌ای بودند که در دومین شب جشنواره در حضور فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی مرند و علی عابدی داوران این بخش به روی صحنه رفتند و سه نمایش خیابانی «بانو خیری»، «آرش کمانگیر» و «۱۹۶.۸۳۷» با داوری شهرام نوشیر، اصغر نوبخت و عبدالله بیگی اجرا شدند.

 

*آقای مجنون خانم لیلی

چراغ جشنواره در دومین شب جشنواره با اجرای «آقای مجنون خانم لیلی» روشن شد. نمایشی که در تالار شهید آوینی با استقبال پرشور تماشاگران همراه بود و سالن نمایش در زمان اجرا ظرفیت خالی نداشت.

 

نمایشی که ۲۱ سال قبل محمدرضا کوهستانی نوشت و اولین بار در تالار غدیر قم اجرا شد و حالا بعد از سال‌ها اجرا در شهرهای مختلف، یک بار دیگر با گروه دیگری از جوانان هنرمند و هنرجوی قمی به کارگردانی مهدی کاشی روی صحنه رفت.

 

در این نمایش که نگاهی طنز به افسانه لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی داشت و به مشکلات روز ازدواج جوانان می‌پرداخت، سید محمدرضا پیغمبری، هومن پیری، مصطفی مقیمی، ابراهیم وفایی، سجاد بختیاری‌زاده، حانیه کیانی، آیدا سلیمانی و ریحانه وفاجو نقش‌آفرینی کردند.

 

*بانو خیری

«بانو خیری» به کارگردانی پریسا طراوتی اولین نمایش خیابانی دومین شب جشنواره بود که در محوطه تالار مرکزی شهر پذیرای تماشاگران شد.

 

تئاتری که با درون‌مایه ضداستعماری و قیام و جان‌فشانی «رئیسعلی دلواری» و دلیران تنگستان علیه دولت بریتانیا پس از اشغال بوشهر در میانه جنگ جهانی اول ساخته شده و شهادت این قهرمان ملی را به نمایش می‌کشید.

 

مهدی آقاخانی، مائده قنبری، محمد عموئی، فاطمه الیاسیان، مبینا سلمانی، محمدرضا حمودی و محمد سجاد دیلم بازیگران نمایش «بانو خیری» بودند.

 

*سمفونی نحس

نمایش دیگری که با موضوع آسیب‌های اجتماعی در پلاتو ماه فرهنگسرای جوان روی صحنه رفت، «سمفونی نحس» به نویسندگی ابوالفضل بلغندر و کارگردانی علی احمدی بود.

 

این نمایش روایتی از انتقام علیرضا به همراه دو دوستش مرتضی و بیژن است که برای انتقام از کسی که باعث و بانی مرگ خواهرش شده است اسلحه‌ای تهیه می‌کنند و وقایعی را رقم می‌زنند. محمد امین امامی، مهدی منصوری و یلدا حریری سه بازیگر این نمایش اجتماعی بودند.

 

*آرش کمانگیر

در ادامه اجرای نمایش‌های شب دوم جشنواره، «آرش کمانگیر» با بازی و کارگردانی سیده لیلا موسوی در سالن انتظار تالار فرهنگ و هنر اجرا شد.

 

موسوی که از هنرمندان باسابقه و شناخته شده تئاتر قم است و در این سال‌ها در حوزه شاهنامه‌خوانی و نقالی و پرده‌خوانی هم فعالیت دارد، روایتی حماسی در دفاع از وطن اجرا کرد.

 

*ترنا

اما نمایش دیگری که علاقه‌مندان به هنر تئاتر در سالن اصلی تالار فرهنگ و هنر به تماشای آن نشستند، «ترنا» نوشته محمدرضا شاه‌مردی و کارگردانی محمد امینی بود.

 

در این نمایش که با استقبال پرشور تماشاگران همراه شد و سالن مملؤ از جمعیت بود، محمد کربلایی ابراهیمی، مهدی خجستگی، محمد کدخدازاده، محمد جواد سعادتمند، نگین رسولی، مهدی مظفری، عباس لجم اورک، محمد هاشمی، امیر مهدی جعفری و مهدی استادی نقش‌آفرینی کردند.

 

«ترنا» روایتگر دختر هنرمندی است که توسط لو‌تی‌های محله گذر حسین حاجی از دست مزاحمین رهایی پیدا می‌کند. «توحید»، یکی از لوتی‌ها دلداده این دختر شده و مورد غضب دوستانش قرار می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش در نمایشی ایفای نقش کند که وقایع دیگری رقم می‌خورد.

 

*نمایش «۱۹۶.۸۳۷»

دومین شب جشنواره استانی تئاتر قم با اجرای نمایش خیابانی «۱۹۶.۸۳۷» با موضوع دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی کیان آذرپناه به پایان رسید.

 

*برنامه سومین شب جشنواره تئاتر قم

سه نمایش صحنه‌ای «شکارچی» به کارگردانی فردین اسلامی، «روایت راستی» به کارگردانی مریم حیدری و «استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» به کارگردانی امیر شکارچی به روی صحنه خواهند رفت و سه نمایش خیابانی «نا» به کارگردانی فاطمه کریمی، «طوقی و مسافر» به کارگردانی سید مصطفی مقیمی و «کوآرتت» به کارگردانی مهدی منصوری در سومین شب جشنواره استانی تئاتر قم اجرا خواهند شد.

 

بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم به دبیری صدیقه مشایخی و به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مشارکت سازمان فرهنگی شهرداری قم و انجمن هنرهای نمایشی از ۲۴ تا ۲۷ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights