×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
الگوی وقف‌های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه تدوین شود

آیت‌الله علیرضا اعرافی در جریان بازدید از اداره کل اوقاف استان قم و دیدار با مدیرکل و معاونان اوقاف که به مناسبت هفته وقف انجام شد اظهار کرد: از مجموعه اوقاف قم به دلیل زحمات فراوان و تلاش در سه عرصه بقاع متبرکه، موضوعات قرآنی و احیای وقف تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: مرگ، رابطه انسان با این دنیا را قطع می‌کند مگر آدمی باقیات الصالحاتی از خود به یادگار گذاشته باشد که تا قیامت برای او ثواب و اجر خواهد داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه دست اندرکاران وقف و متولیان این عرصه هم در باقیات الصالحات سهمی دارند گفت: اقدامات سازمان اوقاف و ادارات کل آن در استان‌ها، موجب احیای وقف و موقوفات شده و امیدواریم مورد رضایت الهی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در زمان رضاخان و محمدرضا شاه، موج وقف‌زدایی در ایران به راه افتاده بود و با وجود ۴۰ و اندی سال تلاش برای احیا موقوفات ضایع شده، هنوز دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم.

اعرافی با اشاره به از دست رفتن اسناد برخی موقوفات خاطرنشان کرد: البته راهکارهایی برای بازگرداندن این دست از موقوفات هم وجود دارد ولی پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و با سختی همراه است البته اوقاف در این زمینه مسئولیت دارد و باید در حد توان، برای احیای موقوفات تلاش کند.

عضو شورای نگهبان با اشاره به وقف‌های جدید و عدم تناسب برخی از آنها با نیازهای روز جامعه تصریح کرد: سازمان اوقاف باید در این زمینه اعتمادسازی کرده و فهرست نیت‌های جدید را در اختیار خیرین و واقفان قرار دهد.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه فعالیت‌های سازمان اوقاف برای اعتمادسازی بیشتر در سطح جامعه گفت: البته در این زمینه باید بین اوقاف، ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، تعاملی سازنده برقرار شود.

اعرافی اضافه کرد: تدوین الگوهای وقف جدید با هدف کارآمدتر کردن موقوفات متناسب با تحولات زندگی امروز، باید در قالب طرحی جامع و فراگیر صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرهنگ‌سازی در زمینه وقف را یکی از ضرورت‌های امروز دانست و گفت: برای گفتمان‌سازی در این زمینه می‌توان از ظرفیت مبلغان دینی و فرصت‌های تبلیغی استفاده کرد که مدیریت حوزه‌های علمیه در این زمینه آماده همکاری با اوقاف است.

وی افزود: نگاه برخی مردم این است که موقوفات اموال ضایع شده‌ای هستند که نیازی به پرداخت اجاره متناسب با قیمت منطقه‌ای برای آنها نیست، در این زمینه هم باید فرهنگ‌سازی شود تا از عواید موقوفات بیشتر و بهتر در راستای نیت واقف بهره ببریم.

اعرافی با بیان اینکه مجموعه موقوفات، یک دولت اقتصادی بزرگ به شمار می‌رود گفت: این مهم در صورتی محقق می‌شود که هم مسئله وقف به صورت کامل احیا شود و نگاه نسبت به آن، تغییر کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights