×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی چالش‌های پیش روی کشاورزی قم

مهندس حمید رضا اسماعیلی  مسئول کارگروه تخصصی مشاورتی و نظارتی کشاورزی دفتر امیر آبادی  گفت: با بررسی های انجام شده معلوم شد کشت قرار دادی در قم پیگیری نمی شود و مسکوت مانده است قرار داد های  صوری نوشته شده است اما در عمل  خدماتی مانند  کود  و سم که قرار بود رایگان به کشاورز داده شود اقدامی صورت نگرفت. فقط از کشاورزان امضا گرفته شد که در کشت قرار دادی شرکت می کنند  درواقع کمکی به کشاورزان نشده است که باید در سال زراعی جدید این مهم پیگیری شود.

 

حمید رضا اسماعیلی افزود: اصلاح الگوی کشت در قم انجام می شود ولی معضلات زیادی دارد در این موضوع برعهده  استانداران گذاشته شده است که آنرا پیگیری کند، ولی  طبق اطلاعات موجود حتی یک جلسه هم در استانداری برای این مهم تشکیل نشده است که  به همکاری همه دستگاه ها نیاز دارد و  باتوجه به تنش های آبی استان، لازم است که این موضوع به جد  در قم دنبال شود.

وی در ادامه با تشکر از مشاور وزیر جهاد کشاورزی درر تشکیل جلسه در وزاتخانه برای لغو ممنوعیت صادرات تخم مرغ  افزود: یکی از خواسته های تولید کنندگان مرغ تخمگذار صفر شدن مابه تفاوت صادرات تخم مرغ است فعلا به حالت تعلیق در آمده است و به شورای اقتصاد فرستاده شده است و انتظار داریم که مابه تفاوت صادرات صفر شود. درصورت افزایش هزینه صادرات رقبت تولید کنندگان برای صادرات کاهش می یابد در نتیجه بازار را از دست می دهیم و نکته دیگر اینکه  با توجه به مشکل افزایش قیمت نهادها تولید کنندگان تا کنون تخم مرغ ها را به قیمت مصوب که   ۴۷هزارو۳۰۰تومان درب مرغداری است عرضه نکرده اند و همان قیمت ۳۱ و ۳۲تومن را از درب مرغداری عرضه کرده اند و ادامه این روند به تولیدکنندگان آسیب می زند.

وی بیان کرد:  در حال حاضر تولید صادر کنندگان می ترسند صادر کنند چون تکلیف به خوبی مشخص نیست که شورای اقتصاد در این زمینه چیست.

مدیر عامل تعاونی مرغ تخمگذار استان قم گفت: امهال تسهیلات کشاورزان از دیگر مواردی  است که نیاز به پیگیری دارد ضمن اینکه از سال گذشته دولت هیچ تسهیلاتی به دامداران  و مرغداران  اعطا نکرده است.

وی در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از افراد مد نظر ما فردی است که از بدنه جهاد کشاورزی است و شناخت خوبی از تشکلات کشاورزی دارند این امتیاز خوبی برای یک وزیر جهاد کشاورزی است.

در ادامه مشاور وزیر جهاد کشاوزی گفت: طرح کشت قرار دادی که در ۲۵استان کشور انجام شده است یکی از بهترین برنامه های جهاد کشاورزی در تامین محصولات استراتژیک هست که ۵۰سال است در کشورهای دیگر انجام می شود اما استان قم در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

حمید اورعی در زمینه اصلاح الگوی کشت گفت: اجرای آن بر عهده استاندار است که با بررسی های انجام شده معلوم شد کاری صورت نگرفته است که باید کارگروه آنرا دنبال کند تا به نتیجه برسد در زمینه مابه تفاوت صادرات نیز قرار شده است که این مابه تفاوت ارزی را به خود تولید کنندگان باز گردانیم.

در ادامه محمد عباسی رییس هیئت مدیره تعاونی کشاورزی مرغ تخمگذار تصریح کرد:  بعد از آزاد سازی ارز ، کمبود  نهادها و افزایش بهای نهاده ها عرضه  پایین تر از نرخ مصوب عمده مشکلی هست که تولید کنندگان مرغ تخمگذار  با آن  دست به گریبان هستند.

وی افزود: در زمینه تسهیلات بانکی از دی  ماه سال گذشته هیچگونه تسهیلاتی به تولید کنندگان مرغ تخمگذار اعطا نشده است می گفتند قانونش تصویب شده ولی هیچ بانکی پرداخت نمی کرد همچنین وضعیت بد صادرات  در فروردین ماه  و اردیبهشت ماه امسال با آن درگیر بودیم.

در ادامه عالمی از اعضای کارگروه گفت: قطع برق چاهای کشاورزی از مشکلات عمده کشاورزان است چرا که نسبت به سال قبل قطعی ها دو برابر شده است همین موضوع باعث نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده است که امیدواریم با راه انداری پست ۴۰۰ کیلوواتی در قم مشکل قطعی برق چاها کمتر شود.

در ادامه مهندس جانقربان به ظرفیت قم در کشت گلخانه ای پرداخت و بیان کرد: در قم هم اکنون ۶۰ هکتار تحت کشت کلخانه ای قرار دارد ولی لازم است برکیفیت تولیدات آنها نظارتی صورت گیرد.

وی افزود: استان قم ظرفیت توسعه کشت گلخانه ای را دارد ولی به تسهیلات بانکی نیاز دارد.

در ادامه یکی دیگر ازافراد شرکت کننده که از تولید کنندگان مرغ تخمگذار بود بیان کرد: دوماه است که هزینه خرید سویا را در بازارگاه خریداری کرده ام ولی نهاد به دستم نرسیده در بازار آزاد قیمت سویا  ۲۷ هزار تومان است تولید کننده در این حد توان مالی ندارد  که در بازارگاه برای خرید نهاده   سرمایه اش را واریز کند و هم پول داشته باشد در صورت عدم تامین از بازارگاه به بازار آزاد رجوع کند.

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم ئر مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از پی گیری کار گروه تخصصی کشاورزی گفت: در زمینه برق با راه اندازی پست ولتاژ ۴۰۰ کیلو وات مشکلات قطع مکررچاه های کشاورزی برطرف خواهد شد. در زمینه وزیر پیشنهادی معتقد هستم وزیری که از بدنه یک ارگان و یا سازمان انتخاب شود موفق تر خواهد بود.

وی از اعضای کارگروه  مشورتی و نظارتی کشاورزی خواست تا تمام موارد و چالش های کشاورزی قم  احصا و برای رسیدگی در صحن علنی مجلس پی گیری نماید.

امیر آبادی افزود: اگرچه از نظر مساحت در بخش کشاورزی نسبت به استان های دیگر حرفی یرای گقتن نداریم اما در تولیدات دامی ، دامشهر قم یک ظرفیت است در تولید تخم مرغ دارای رتبه سوم تولیدات کشور هستیم. و باید تلاش کنیم که کشت گلخانه ای را افزایش دهیم.

گفتنی است این  نشست دارای مصوباتی بود که  به شرح  ذیل است

 

مصوبات این نشست :

۱-در خصوص دریافت مابه‌التفاوت ارز حاصل از صادرات به منظور تسهیل صادرات تخم‌مرغ خوراکی، با آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور مکاتبه انجام شود.

۲-در خصوص امهال تسهیلات دامداران و مرغداران مقرر شد مکاتبه ای با ریاست محترم جمهور و رونوشت به رئیس بانک مرکزی انجام شود و موارد قانون بودجه اشاره شود.

۳-مصوب شد موارد مربوط به کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت توسط کارگروه احصاء و جهت پیگیری به آقای دکتر امیرآبادی ارسال شود.

۴-در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز جمع بندی کارگروه به نماینده محترم انعکاس داده شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights