×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیش‌قدم شدن مدیریت شهری قم برای تبیین ارزش ها و ترویج عفاف و حجاب با اجرای طرح”شهربانو”

به گزارش قم گویا به نقل از پردیسان آنلاین کلان‌شهر قم از کلان‌شهرهای مهم مذهبی کشور است. شهر مقدسی که از آن به‌عنوان مادر انقلاب و فرهنگ تعبیر می‌شود و این شهر به دلیل اینکه پایه‌های انقلاب اسلامی از دل آن شکل گرفت، در طول ۴۰ سال عمر نظام انقلاب اسلامی همیشه دشمنان به آن چشم دوخته و سعی در برنامه‌ریزی برای تخریب آن کرده‌اند؛ حال این تخریب روزی به نام قم هراسی و روزی با سلاح فرهنگ که بیشتر جوانان و نسل جدید انقلاب را نشانه رفته خودنمایی می‌کند.

شهر قم به‌واسطه وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، همچنین دفاتر مراجع تقلید و حضور طلبه‌های بیش از ۱۰۰ کشور جهان باید به لحاظ دینی و فرهنگی الگو باشد و شهر قم به‌عنوان یک جهان شهر تشیع می‌تواند الگویی برای دیگر کلان‌شهرهای کشور باشد.

جدای از اینکه در شهر قم خرده فرهنگ‌هایی از استان‌ها و اقوام مختلف فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و قمی این شهر را دگرگون کرده، دشمن هم با سلاح آسیب‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و کاهش فرهنگ ناب عفاف و حجاب و انگشت بر پوشش بانوان اصیل قمی خواب های آشفته‌ای را برای این شهر دیده است.

برای برگشت دوباره به فرهنگ زیبای ایرانی، مذهبی و اسلامی گذشته که در قم درخشش خاصی داشت، هرکدام از دستگاه‌های اجرایی استان به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی مسئولیت سنگینی در قبال این آسیب‌ها دارند ازجمله مدیریت شهری که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن وظایف و تکالیف ۱۰ گانه ای دیده‌شده است.

با توجه با تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به آسیب‌های اجتماعی در شهر قم، مدیریت شهری قم به ندای رهبری لبیک و با ستاد پیشگیری، درمان و شناسایی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه که به‌تازگی پا به عرصه گذاشته و دغدغه مقابله با این آسیب‌ها را دارد، دست یاری خود داده و برای ترویج فرهنگ ناب عفاف و حجاب در مؤسسات و مراکز تحت پوشش خود طرحی را با نام «شهربانو» را اجرا کرده است.

شهرداری قم با توجه به گستره خدمات در حوزه‌های مورد مراجعه مردم و همچنین پشتیبانی از فعالیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در شهر به‌عنوان عضو قرارگاه مردمی ۱۹ دی نیز نقش مهم و اثرگذاری را همواره عهده‌دار بوده است.

شهربانو؛ طرحی برای آشتی با فرهنگ عفاف و حجاب در قم

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در گفت‌وگویی در معرفی طرح شهربانو می‌گوید: بر اساس وظایفی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ۱۰ وظیفه اصلی برای شهرداری قم در حوزه حجاب و عفاف آورده شده که سازمان‌ها و مناطق شهرداری قم در این رسالت‌ها موردتوجه قرار گرفته‌اند، لذا با توجه به دغدغه‌های فرهنگی، مأموریت‌ها و خدمات شهرداری با رویکرد اجتماعی، احصاء این مأموریت‌ها با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام گرفت.

مهدی کلانترزاده در ادامه می‌افزاید:  ۲۰۶ فعالیت با موضوع عفاف و حجاب در مجموعه‌ها و مأموریت‌های مرتبط با شهرداری قم شناسایی شد که به‌منظور انسجام و هماهنگی در اجرای این فعالیت‌ها، طرح توسعه تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در شهر قم با عنوان “شهربانو ” تدوین و با ابلاغ شهردار قم، اجرای آن از تیرماه امسال در تمامی زیرمجموعه‌های شهرداری قم آغاز شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح تنها توسط مدیریت شهری اجرا می‌شود اظهار می‌کند: مجموعه شهرداری قم در انجام مأموریت‌های اجتماعی و اجرای برنامه‎های فرهنگی تعامل و هم‌افزایی با سایر مجموعه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان را باعث اثربخشی بیشتر می‌داند و به همین منظور نیز چه در شورای فرهنگ عمومی استان و چه در قرارگاه فرهنگی ۱۹ دی حضوری فعال داشته و اجرای طرح‌های فرهنگی ازجمله طرح “شهربانو” را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور فرهنگی استان دنبال می‌کند.

کلانترزاده می‌افزاید: اجرای طرح شهربانو به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری در موضوع عفاف و حجاب به‌منظور معرفی الگوهای برتر در عرصه‌های مختلف با مشارکت دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی دنبال خواهد شد.

تدوین بوستان نمونه با تراز انقلاب اسلامی در قم

کلانترزاده با اشاره به تدوین بوستان نمونه تراز انقلاب اسلامی در قم می‌گوید: در قالب همکاری مجموعه شهرداری قم ازجمله معاونت خدمات شهری، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل با قرارگاه فرهنگی ۱۹ دی استان، سرفصل‌های اقدامات و وظایف مختلفی برای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در نظر گرفته‌شده است، طرح تدوین بوستان نمونه یا بوستان تراز انقلاب اسلامی یکی از مواردی است که بررسی‌شده و اجرای آن دنبال خواهد شد.

دست یاری شهرداری سمت دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت فرهنگی

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با اشاره به اعتراضات خانواده‌ها برای استعمال دخانیات در بوستان‌ها اظهار داشت: باوجود تشکیل کارگروه‌های فرهنگی در این حوزه دستگاه‌های مختلف نقش‌آفرینی کاملی در این حوزه ندارند.

حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی نژاد می‌افزاید: نقش خانواده، نظام آموزشی و رسانه در این حوزه بسیار مهم بوده و برای اثربخشی دیگر اقدامات به همراهی رسانه‌ها نیاز داریم.

به گفته وی، در حوزه فرهنگ شهرداری تنها رهاشده و همه انتظار دارند کارهای بزرگی در این حوزه انجام شود، درحالی‌که وظیفه شهرداری در حوزه فرهنگ مشخص و تعریف‌شده است.

اما روی دیگر این طرح ستاد پیشگیری، درمان و شناسایی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه است که جنگ با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دست یاری به سمت دیگر نهادها دراز کرده و تاکنون ۱۳ کارگروه را برای آسیب‌های اولویت‌دار جامعه تشکیل داده است.

بررسی ساخت و ایجاد بوستان عفاف و حجاب با هدف ترویج فرهنگ

مسئول ستاد پیشگیری؛ درمان و شناسایی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه قم در این زمینه بیان می‌کند: پس از تأکید مقام معظم رهبری برای توجه ویژه به وضعیت فرهنگی قم و نگاه تیزبین ایشان در مورد هجمه فرهنگی دشمنان و لزوم توجه ویژه‌تر به موضوعات فرهنگی، قرارگاه ۱۹ دی به دستور آیت‌الله سعیدی برای رسیدگی به امور فرهنگی قم تشکیل شد.

به گفته حجت‌الاسلام بهمن وحدتی آراسته، در این قرارگاه ۲۸ دستگاه دولتی و غیردولتی گردهم آمده‌اند تا وضع شهر را در حوزه‌های مختلف فرهنگی ازجمله عفاف و حجاب رصد کرده و مدیریت نمایند و شهرداری قم با توجه به گستره خدمات در حوزه‌های مورد مراجعه مردم و همچنین پشتیبانی از فعالیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در شهر به‌عنوان عضو قرارگاه مردمی ۱۹ دی نیز نقش مهم و اثرگذاری را همواره عهده‌دار بوده است.

وی عنوان می‌کند: ازاین‌رو در این مقطع زمانی طرحی را برای ایجاد فضای شاد و با نشاط همراه با رعایت شئونات اسلامی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح شهر دنبال می‌کند که هدف این طرح ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و زیست عفیفانه با همکاری قرارگاه ۱۹ دی و محوریت شهرداری قم خواهد بود.

وحدتی آراسته در ادامه می‌افزاید: مناسب‌سازی و توسعه تسهیلات حمل‌ونقل شهری ویژه بانوان به‌منظور تأمین آسایش و کرامت بانوان از قبیل تاکسی، اتوبوس و مترو، هماهنگی و همراهی با سایر بخش‌های مجموعه شهرداری و قرارگاه ۱۹ دی برای نیل به اهداف و تأکید بر اجرای طرح شهربانو را می‌توان نام برد.

گفتنی است؛ آموزش مستمر رانندگان برای تربیت رانندگان حرفه‌ای و تشویق آن‌ها برای حمایت از بانوان محجبه و کودکان نوحجاب، ارائه راهکارهای مناسب جهت استقرار بانوان در تاکسی‌ها با رعایتشان آن‌ها؛ استفاده از بانوان آموزش‌دیده به‌عنوان راننده سرویس مدارس دخترانه مهم‌ترین دستورالعمل‌هایی است که به شهرداری ارائه‌شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights