×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سید رضا موسوی مشکینی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن «هفته محیط زیست» در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد اظهار کرد: یکی از چالش های محیط زیستی استان دریاچه نمک است که به دلیل محدودیت های آن اعمال شده و برداشت هایی که از  آب چاه ها  و استحصال نمک فرونشست شده انجام می‌شود، این دریاچه را در وضعیت نامطلوبی قرار داده که در آینده نیز تبعات آن به استان قم به صورت جدی وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این دریاچه هم اکنون کانون گرد وغبار نیست تصریح کرد: اطراف دریاچه نمک کانون های گرد و غبار شکل گرفته که باید به آن توجه ویژه شود.

مدیر کل محیط زیست قم بیان کرد: برای حفظ و احیاء و نگهداری این دریاچه تا کنون طرح توجیهی قابل قبولی ارائه نشده و اگر بهره برداری غیر عاقلانه ای از آن شکل بگیرد، ضربه مهلک اکولوژیکی به استان قم وارد خواهد شد.

این مقام مسئول محیط زیستی قم با اشاره به اینکه استان قم دارای تنوع زیستی گسترده‌ای است خاطر نشان کرد: مناطق حفاظت شده قم عبارتند از : منطقه حفاظت شده پلنگ دره که وسعت آن به ۳۲ هکتار می‌رسد، تالاب مرّه که در آن شاهد حضور بیش از ۴۰ هزار پرنده هستیم، زیستگاه پرندگان شکاری در سایت البرز، تالاب بهشت معصومه و و حضور پرندگان مهاجر که تمامی این مناطق حفاظت شده از جاذبه‌های اکو توریست قم نیز می‌توانند به حساب بیایند.

موسوی مشکنی در مورد آمار گونه های جانوری و گیاهی استان قم با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی،۲۶ گونه پستاندار و ۴۰ گونه پرنده و دوزیست تصریح کرد: متأسفانه در حوزه گردشگری و معرفی این جاذبه ها در قم بسیار کم کاری صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به مبحث وجود پسماندهای مختلف در قم این مسئله را بسیار جدی خواند و اهمیت آن را با وجود یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری در قم تلاقی کرد و افزود: در طرحی وظایف همه دستگاه ها مشخص شده در کارگروه محیط زیست مطرح می کنیم و در صورت تصویب اجرا می شود.

وی با اشاره به تولید روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن پسماند خانگی در قم یادآور شد: متأسفانه در مورد پسماند کشاورزی آمار دقیقی در دست نیست و در همین راستا نیز در خصوص پسماند صنعتی آمارها بسیار متفاوت است ولی اخیرا تمام واحدهای صنعتی در سامانه خوداظهاری این موارد را ثبت می کنند که امیدواریم بتوانیم وضعیت دقیق و مطلوبی از پسماند بدست آوریم.

موسوی مشکینی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری ۱۵ روز پاک در استان داشتیم خاطر نشان کرد: این تعداد روز پاک در استان در مقایسه با سال گذشته ۹ روز کاهش داشته است و این مسأله و مسائل مشابه آن روزهای قابل اعتماد به لحاظ پاک بودن هوا در استان قم را، به ۴۸ روز کاهش داده است..

شایان ذکر است: ۱۵خرداد روز جهانی محیط زیست و ۱۶ تا ۲۲ خردادماه هفته محیط زیست در ایران نامگذاری شده که شعار امسال محیط زیست نیز «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فن آورانه» می‌باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights