×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عباس جعفری در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع «بررسی ساختمان‌های متروپل گونه در قم» که با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه در شهر قم مانند شهر تهران بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌ها غیرایمن وجود دارد، اظهار داشت: بسیاری از پاساژهای تجاری مرکز شهر با قدمت بالای ۴۰ سال دارای کمترین میزان رعایت مباحث ایمنی از نظر سازه، مقاومت و ایمنی حریق هستند.
وی با تاکید بر اینکه در بحث ایمنی ساختمان‌ها چندین رشته علمی و فنی، رسالت و وظیفه ذاتی دارند، افزود: بعد از سال ۸۲ و زلزله ویرانگر بم، با تدوین آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان، وضعیت ساخت‌وساز در کشور وضعیت بهتری گرفته است ولی با این وجود در شهر قم ساختمان‌های قدیمی زیادی وجود داشته که یا آیین‌نامه‌های ایمنی در آن‌ها رعایت نشده یا صرفاً دارای برخی استانداردهای لازم هستند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: بر فرض اینکه در ساختمان‌های تازه تأسیس قم مقررات ایمنی ساختمان رعایت شود ولی موارد مربوط به ایمنی حریق در آن‌ها دیده نشود همان اتفاق پلاسکو تکرار می‌شود؛ در صورت دیده نشدن موارد ایمنی حریق هر ساختمان به هراندازه هم که مقاوم باشد در عرض یکی دو ساعت ذوب‌شده و ریزش می‌کند و مانند فاجعه‌ای که در پلاسکو اتفاق افتاد.
به باور وی، ذهنیت کنونی معماران، مالکان و هیات امناء بر زیبایی و مبلمان شهری است و کمترین توجه ممکن به مبحث ایمنی می‌شود.
جعفری داد: قم از معدود کلان‌شهرهای کشور بوده که از نظر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و همچنین تجهیزات به استانداردهای جهانی نزدیک شده است؛ قم جزء ۵ شهر بلندمرتبه ساز کشور بوده که برای ایمن‌سازی و خدمات ایمنی در این ساختمان‌های بلند مرتبه باید تجهیزات موردنیاز همیشه به‌روزرسانی شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تاکید بر اینکه پاساژهایی مانند ملت، کویتی‌ها، موسی بن جعفر(ع)، حجت، ایران یدک، صفا و سایر پاساژهای هسته مرکزی شهر از نظر مباحث ایمنی حریق و سازه هیچ گونه ایمنی ندارند یادآور شد: در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای در یکی از آن‌ها، تعداد تلفات پیش‌بینی‌شده دست کم ۱۰۰ نفر خواهد بود.
به گفته وی، نگرانی از بیکاری و ایجاد مشکلات معیشتی برای کسبه و احتمال بروز برخی مسائل اجتماعی از مباحثی بوده که سبب می‌شود مسئولان نسبت به پلمب پاساژهای ناایمن مماشات به خرج دهند.
جعفری اظهار داشت: علاوه بر پاساژها، بسیاری از بیمارستان‌ها و بانک‌های قم نیز فاقد ایمنی‌های لازم است و در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله، آتش‌سوزی و غیره وضعیت فوق بحرانی و بغرنجی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: وجود خلاء‌های قانونی در تخلفات ساختمانی و حل مشکلات آن در قالب کمیسیون ماده ۱۰۰ از رنج ها و دردهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم است.
وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی قم نسبت به موارد ناایمنی به خصوص در زمینه حریق در حرم مطهر و مسجد جمکران به‌صورت قاطع واردشده است، اضافه کرد: ساختمان حرم مطهر و مسجد جمکران دو ساختمان با قدمت بسیار بالاست و اجرای برخی مجوزهای ایمنی مانند اطفاء به دلیل نوع سازه و معماری غیرقابل انجام است.
جعفری با اشاره به اینکه برخی ضوابط مهم ایمنی حریق مانند اعلام در پارکینگ طبقاتی حرم مطهر به کار رفته است، گفت: مشکل اصلی و بزرگ این پارکینگ عدم امکان ورود ماشین آلات و تجهیزات سنگین آتش‌نشانی در صورت بروز آتش‌سوزی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights