×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امیرعبداللهیان: با وزیرخارجه عربستان دیدار خواهم کرد

وزیر خارجه کشورمان در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: در دولت آقای رئیسی ما در دو مسیر تلاش برای لغو تحریم‌ها و بی اثر کردن تحریم‌ها هستیم. در یک سال گذشته دولت دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا نصیب کشور کرده است.

وی گفت: در این چارچوب در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش تبادلات تجاری هستیم. در یکی از کشورهای همسایه حجم تبادلات ما بالای ۱۴ میلیارد دلار است. در حوزه سیاسی نیز روابط کشور امارات و کویت با ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد اعلام روابط طبیعی با عربستان بودیم.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: در جریان سفر آقای رئیسی به پکن ابتکاری توسط رئیس جمهور چین مطرح شد و مورد توافق دو کشور ایران و عربستان قرار گفت. پیشنهاد ما این بود که مدیران کل وزارت خارجه دو کشور گفتگویی را در پکن یک هفته بعد از سفر آقای رئیسی داشته باشند.

وی افزود: در رفت و آمد پیام‌ها پیشنهاد طرف عربستانی این بود که ما خواهان گفتگوی سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم و بنابراین آقای شمخانی وارد عمل شدند. در آینده نزدیک ما با وزیرخارجه عربستان دیدار خواهیم کرد و توافق داریم که مقدمات بازگشایی سفارت خانه فراهم شود.

 

تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض

 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: محور‌های اصلی گفت‌گوهای آقای شمخانی و همتای ایشان در پکن، در بیانیه دو طرف منتشر شده است.

او گفت: ما مساله یمن را کاملا مرتبط با طرفین یمنی می‌دانیم و معتقدیم طرف های یمنی باید در این مساله تصمیم بگیرند. البته تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است.

 

امیر عبداللهیان بیان کرد: آخرین پیام تبادل شده میان ایران و عربستان، موافقت ایران برای برگزاری نشست میان وزرای خارجه دو طرف و پیشنهاد سه مکان برای آن و اعلام آمادگی برای بازگشایی سفارت دوطرف بوده است.

 

وی افزود: بعضی طرف‌ها در کشور به دنبال ایجاد دو قطبی هستند. در حوزه سیاست خارجه آنچه به وقوع پیوسته در هماهنگی کامل است. اگر اشاره به سفرهای آقای شمخانی است، وجه سفرهای ایشان بُعد امنیتی دارد.

 

سند امنیتی بین ایران و عراق صورت خواهد گرفت

 

وزیر امور خارجه گفت: تمامی مسائل دیپلماتیک در کشور در هماهنگی کامل بین دستگاه های مرتبط و با هماهنگی مقامات عالی کشور صورت می‌گیرد.

 

امیر عبداللهیان یادآور شد: با توجه به مساله یک دور مذاکرات امنیتی سطح بالا در مساله روابط ایران و عربستان، نظر به معرفی نماینده طرف عربستانی، جناب آقای شمخانی هم بعنوان طرف ایرانی هم سطح به این مذاکرات اعزام شدند.

 

او تصریح کرد: سفر امروز آقای شمخانی، از ۴ ماه پیش هماهنگ شده و ناظر به مسائل گروه های مسلح شمال عراق است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به هیچ عنوان تهدیدی را از خاک کشور دوست و همسایه عراق را نمیپذیرد.

 

وی افزود: برای اولین بار یک سند امنیتی در خصوص مسائل شمال عراق، بین دولت ایران و دولت عراق صورت خواهد گرفت و امروز این توافق توسط جناب آقای شمخانی و مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق امضا خواهد شد.

 

گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس در جریان است

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: در پس سفر آقای گروسی به تهران، بین سازمان انرژی اتمی و آژانس نقشه راهی مورد نظر قرار گرفت. ما در مسیر درست همکاری‌های مشترک قرار داریم.

 

امیر عبداللهیان گفت: یکی از توافقات ما این بود که تیم‌های فنی آژانس بتوانند به رفت و آمد خودشان و بر طرف اتهام‌های ادعایی ادامه دهند.

 

وی تصریح کرد: این دیدارها و گفتگوهای فنی به طور مستقیم جریان دارد و طبعا نتیجه همکاری دو سازمان می‌تواند در موضوع رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را برجای گذارد.

 

درباره توافق هسته‌ای ابتکاری روی میز است / به گشایش‌های بیشتر امید فراوانی داریم

 

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: در شرایطی که با هم صحبت می‌کنیم ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم.

 

وی بیان کرد: در سال آینده ما امید فراوانی داریم به گشایش‌های هر چه بیشتر و امیدوارم در بهار آینده بتوانیم در نتیجه اقداماتی که در جریان است اما هنوز زمان بیان آن فرا نرسیده حامل اخباری امیدبخش و خوشحال کننده در راستای گشایش های متنوع برای ملت بزرگ ایران باشیم.

 

امیر عبداللهیان تاکید کرد: بسیار خوشبین هستیم و همه تخم‌‌مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار نداده‌ایم، ولی از همه فرصت‌ها برای تحقق منافع ملی استفاده خواهیم کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights