×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ولایت اهل بیت(ع)، وجه اشتراک ایران و عراق برای همکاری های فرهنگی است

دیر کتابخانه امیرالمومنین(ع) نجف؛

 

سیدعلاء عبدالحسین القسّام، مدیرکل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق؛ حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه امیرالمؤمنین(ع)؛ شیخ عماد الکاظمی، مدیر کتابخانه‌های آستان مقدس کاظمین؛  حجت‌الاسلام کاشف الغطا، مدیر تحقیقات و مطالعات علمی کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) نجف اشرف و جمعی از همراهان از کشور عراق در جریان بازدید از کتابخانه های عمومی استان قم، با مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم دیدار و گفتگو کردند.

 

ولایت اهل بیت(ع)، وجه اشتراک ایران و عراق

حجت‌الاسلام حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در این نشست ضمن تشکر از مهمان‌نوازی نهاد کتابخانه های عمومی، گفت: آنچه که ما را با هم یکی می کند، ولایت اهل بیت (ع) است و این موضوع، زمینه مهمی برای همکاری های علمی، فرهنگی میان دو کشور است.

 

مدیر کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در ادامه افزود: شهر نجف مرکز تمدن اسلامی است. از زمان امام علی(ع) که خود کاتب قرآن نیز بوده اند، کتاب نقش مهمی در فرهنگ این شهر داشته است. علامه امینی (ره) زمانی که متوجه شدند که کتابخانه عمومی در شهر نجف برای استفاده عموم مردم نیست، تصمیم گرفتند پروژه عظیم کتابخانه عمومی را در نجف احداث کند و منابع مالی این پروژه را نیز از فروش کتاب الغدیر تامین کردند.  منابع این کتابخانه هم‌اکنون شامل ۱۰۰ هزار کتاب است که ۵ هزار نسخه خطی، دو هزار چاپ سنگی‌و تعداد زیادی از منابع آن نیز از کتاب های کمیاب است. بسیاری از نسخ خطی کتابخانه توسط خود مرحوم علامه امینی (ره) از چندین سفر به هند، ترکیه، سوریه، ایران و… جمع آوری شده است.

 

تفاهمی برای عرضه میراث اسلامی به دنیا

وی ابراز کرد: امیدواریم تفاهم نامه بین ما و نهاد کتابخانه های عمومی ایران در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تبادل کتاب های کمیاب، فهرست نویسی و ترمیم کتاب ها موثر باشد و بتوانیم میراث اسلامی را به دنیا عرضه کنیم.

 

شهید سلیمانی جان خود را برای وحدت شیعیان فدا کرد

سیدعلاء عبدالحسین القسّام، مدیرکل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق نیز در این نشست گفت: علاقه نسبت به اهل بیت (ع) مهم‌ترین وجه اشتراک دو کشور است و اولین کسی که این اشتراک را ایجاد کرد، پیامبر گرامی اسلام بود که فرمودند: « سلمان فارسی از ما اهل بیت (ع) است.» همکاری و اشتراکات بین دو کشور از وجوه مختلف، بسیار مهم است و خون های بسیاری در این راه ریخته شده است؛ از جمله شهید سلیمانی که جان خود را در راه وحدت بین دو کشور فدا کردند. دشمنان از تفکر شیعیان و اهل بیت(ع) وحشت دارند و در حال حاضر هم این موضع را مورد هجوم قرار داده اند و در این شرایط، این همکاری ها می تواند در پیشرفت فرهنگی ما اهمیت زیادی داشته باشد.

 

تفاهم و همکاری فرهنگی ایران و عراق، توطئه ها را خنثی می کند

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم توکلیان ضمن خوش آمد گویی به نمایندگی از شبکه وسیع و تاثیر گذار فرهنگی-اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سابقه تمدنی و فرهنگی دو کشور عراق و ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به وحدت موجود بین دو کشور دشمنان تلاش می کنند تا اسلام هراسی و شیعه هراسی را گسترش دهند؛ درحالی که مشترکات فرهنگی و وجود حوزه های علمیه مهم قم و نجف اشرف و ایجاد تفاهم نامه های همکاری و فعالیت مشترک این توطئه های استعماری را خنثی خواهد کرد.

 

توجه به توسعه کتاب و کتابخوانی، یک فرهنگ دینی و کار انسانی و فرهنگی

شیخ عماد الکاظمی، مدیر کتابخانه‌های آستان مقدس کاظمین نیز طی سخنانی گفت: در کتابخانه های عتبات مقدسه، تحول عظیمی در حوزه خدمات کتابخانه‌ای آغاز شده است و استفاده از تجارب کتابخانه های عمومی قم در این زمینه مهم است. توجه به کتاب و کتابخوانی یک فرهنگ دینی و همچنین یک کار انسانی و فرهنگی است.

 

گفتنی است، بازدید از کتابخانه های عمومی و تخصصی شهر قم نیز از جمله برنامه های سفر مهمانان عراقی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights