گروه : اخبار استان / اخبار ویژه / حاشیهها و برترینها / درخواست مردمی / شهروند خبرنگار / فیلم و کلیپ خبری
- نویسنده : مدیر مسئول
- 21 مهر 1403
- کد خبر 22488
- 2832 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /

محمدرضا انگشتباف صبح شنبه ۲۱ مهر در نشست خبری گزارش عملکرد ۲۴ ماهه سازمان قطار شهری قم که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد:
قطار شهری قم ظرف یک ماه پس از تحویل واگنها، آماده مسافرگیری خواهد شد.
وی ادامه داد:
در حال حاضر فاز نخست خط یک به طول ۶ کیلومتر با دو ایستگاه مسافری و چهار ایستگاه عبوری با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد، آماده بهرهبرداری است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود:
پروژه متروی قم در دو فاز تعریف شده که در مجموع ۱۴ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه را شامل میشود. فاز نخست از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز دوم از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران ادامه خواهد یافت.
انگشتباف با بیان اینکه طراحی خط B نیز با ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است، خاطرنشان کرد:
از اواسط سال گذشته، اتصال فاز نخست خط یک به ایستگاه مسجد مقدس جمکران برنامهریزی شده و قرارداد اجرای تونل سنتی به طول ۲ کیلومتر نیز منعقد شده است. این خط تا دو ماه آینده تکمیل و به جمکران متصل خواهد شد.
وی درباره دلایل تأخیر در پروژه مترو قم گفت:
تاخیر در اسناد مناقصه، عدم تزریق اعتبارات دولتی، و تأمین دستگاه حفاری در سال ۱۳۹۰ که با ۲۴ ماه تأخیر به دلیل تحریمها مواجه شد، از عوامل مهم تأخیر در اجرای پروژه است.
مدیرعامل قطار شهری قم در خصوص ابهامات مطرحشده درباره دستگاه TBM تصریح کرد:
این دستگاه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ توسط قرارگاه خاتمالانبیاء برای حفاری مکانیزه خط یک مورد استفاده قرار گرفت و طبق قرارداد، پس از پایان حفاری به مالک آن بازگردانده شد.
وی با اشاره به حواشی اخیر افزود:
مالکیت دستگاه حفاری مکانیزه متعلق به شهرداری قم نبوده و خروج آن نیز مطابق صورتجلسه با استاندار وقت و بر اساس موازین قانونی انجام شده است.
توضیحات عماد معینی، معاون اجرایی سازمان قطار شهری قم، و مصاحبه اختصاصی قمگویا را در ویدئوی زیر ببینید:
📽️ مشاهده ویدیوی مصاحبه اختصاصی با قم گویا در آپارات
https://qomgoya.ir/?p=22488