×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جایگاه کودکان‌ درمنظومه تعلیم وتربیت وآموزش برای همه

کودکان ونوجوانان درهرجامعه ای ازجایگاهی ویژه برخوردارند.

پیش بینی وضعیت آینده کشور ها ازحیث پیشرفت ها ویا عقب افتادگی هارا می توان با نگاه و توجه فعلی حاکمان وبه تبع آن خانواده ها به فرزندان کودک آن جامعه دانست و برداشت کنیم.

کودکان امروز؛مردان آینده آن جامعه هستند.

توجه به کودکان درفرهنگ دینی ومذهبی درتمام ابعادومراتب برگرفته ازآموزه های قرآن کریم واهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام می باشدوباهدف قرب الی الله ورسیدن به حیات طیبه و ایجادتمدن نوین اسلامی وجامعه جهانی مهدوی علیه السلام برای سعادت وعزت دنیاوآخرت وبرای بندگی زندگی می کند.

در‌جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی به جایگاه بی بدیل کودکان توجه می شود.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی دراهمیت پرداختن مسئولان فرهنگی وآموزشی به هویت یابی کودکان می فرمایند:((مادردرجه اول بایدبه ساختن وپرداختن شکل روحی کودکانمان اهتمام بورزیم اگرتوانستیم هویت انسانی این کودک را ازآغازکودکی شکل بدهیم وخلقیاتی رادرآن به وجودبیاوریم این برای همیشه به دردخواهدخورد.))

 

کودکان‌درمنظومه تعلیم وتربیت وآموزش درتمام ساحت های شش گانه آن ؛ که در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش به صراحت آمده است آینده سازان کشور جمهوری اسلامی برای ایران قوی شمرده شده اند.

درراستای اجرای اهداف عدالت آموزشی وتربیتی باتاکیدخاص بر کودکان‌ به ویژه درمناطق روستایی ومحروم وکم برخوردار ازنقش مدرسه به عنوان یکی ازکانون های پیشرفت محلی الزام شده وبرتقویت همکاری های بین بخشی دولتی وغیردولتی وهمکاری خانواده ها و مشارکت مساجدوکانون های دینی ومذهبی وحوزه های علمیه بامدارس تاکیدگردیده است .

دراهداف کلان‌چهارم وپنجم سندتحول بنیادین آموزش وپرورش وراه کارهای ۲-۴ و ۱-۵ تکلیف است که :تدوین اصول راهنما وپودمان های آموزشی برای تبیین نقش مدرسه ؛رسانه هاوخانواده درتامین پیش نیازهای ورودکودک به مدرسه وایجادسازوکارهای لازم برای هماهنگی وهمسویی آن هاباهم وبااهداف نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی

وراه کار ۱-۵: تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه درمناطق محروم ونیازمنددرحدامکان بامشارکت بخش غیردولتی باتاکیدبرآموزه های قرآنی وتربیت بدنی واجتماعی باید باشد.

ازسیاست های راهبردی نظام و تاکیدات وحمایت های رهبرمعظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله سازمان‌ملی تعلیم وتربیت کودک تاسیس شد.وبیش ازسه سال ازشروع فعالیت آن گذشته است.

درهفته ملی کودک بردولت ومجلس شورای اسلامی وافرادواشخاص حقیقی وحقوقی ضرورت است تا بیش ازگذشته نسبت به حمایت وپشتیبانی ازاین سازمان تلاش وباورداشته باشند.ونگارنده براین عقیده است که همان طورکه تحصیل وآموزش حق همه است ؛ همه نیز بایدبرای آموزش باشند.وبه هرمیزان اعتبارات و منابع مالی وانسانی دراختیاراین سازمان قرارگیردشایسته ولازم است؛

ونگاه هزینه ای به آموزش کودکان گناهی بزرگ ونابخشودنی و جفادرحق و شخصیت آنان وآینده کشورعزیزخواهدبودوبه خصوص دربلندمدت خسارت هایی جبران ناپذیربرماتحمیل می شود.!

ترک تحصیل وبازماندگی کودکان ازحضوردرمدسه ؛حتی برای یک نفرهم باعث زوال وسست شدن بنیان کانون خانواده ورفته رفته درعقب افتادگی کشور ازپیشرفت و سرآمدبودن نقش دارد.

باتوجه به روایت معروف ازپیامبرخداحضرت محمدصلی الله علیه وآله که فرموده اند:کسی که درکودکی می آموزدهمانندنقش کندن برروی سنگ است.

بنابراین سخن حکیمانه و راه گشا؛ ونیزاسنادبالادستی وقوانین ملی؛ باید برنامه ریزان وسیاست گذاران و مدیران ومتولیان آموزشی وتعلیم وتربیت کودکان؛ به این سرمایه های ایران عزیز؛ بامشارکت سایر اجزاوارکان نظام تعلیم وتربیت اهتمام شایسته ومتعهدانه و باورمندانه داشته باشند.وعلم آموزی وآموختن کودکان را جزوساختاروپایه های اساسی نظام آموزش وپرورش رسمی کشوربدانندومسئولان دستگاه های دولتی وغیردولتی همت وتلاش نمایندتادست رسی سریع و آسان ورایگان را برای ثبت نام وحضور کودکان درمهدهای کودک وپیش دبستانی هاوتاپایان دوره ابتدایی فراهم شود وباکارشبانه روزی لحظه ای از انجام مسئولیت ووظایفی که برعهده گرفته اند غافل نگردند.

ودرمسیرانسدادکامل مبادی بی سوادی گام‌ها واقدامات عملیاتی برداشته شود‌

محمد رضا قاسمی نیا – قم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights