- نویسنده : مدیر مسئول
- 04 خرداد 1403
- کد خبر 23825
- 4 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /

آموزش در بستر رسانه: چگونه همگرایی فرهنگی را ترویج کنیم؟
در دل این حرکت رسانهای، چهار رویکرد آموزشی اساسی دیده میشود که میتواند الگوی فعالیت دیگر رسانهها نیز قرار گیرد:
-
بازتعریف مفاهیم “تفاوت” و “تمایز”:
به جای برجستهکردن اختلافات زبانی، قومی یا فرهنگی، میتوان تفاوتها را نشانه تنوع دانست و از آنها به عنوان سرمایه فرهنگی مشترک بهره گرفت. -
تولید محتوای تعاملی برای سواد رسانهای:
با استفاده از ویدیوهای آموزشی، پادکستهای تحلیلی و موشنگرافیهای ساده، میتوان کاربران را نسبت به تکنیکهای «تقابلسازی قومیتی» در فضای مجازی آگاه کرد. -
ایجاد شبکههای همافزا بین رسانههای محلی:
همگرایی فرهنگی زمانی پایدار میشود که رسانهها با نگاه بومی اما دغدغه ملی، تجربههای خود را به اشتراک بگذارند. -
بازنمایی داستانهای موفق از همزیستی قومی:
روایتهای موفق از همکاری اقوام و همسایگیهای فرهنگی در ایران میتواند تصویرسازی رسانهای مثبت ایجاد کند و جای روایتهای تفرقهانگیز را بگیرد.
آغاز کارزار “ایران واحد ماست” در قم
در همین چارچوب، استان قم به عنوان یکی از قطبهای فرهنگی کشور، میزبان آغاز رسمی پویشی شد که در آن دهها رسانه محلی و ملی، مجموعهای از محتوای آموزشی و آگاهیبخش با محوریت وحدت، همزیستی و گفتوگوی بینفرهنگی تولید و منتشر کردهاند.
کارزار «ایران واحد ماست» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری فعالان فرهنگی، دانشگاهی و رسانهای آغاز شد. این پویش از طریق محتوای چندرسانهای، نشستهای گفتگو، جلسات نقد محتوا و آموزش مجازی، تلاش دارد تصویر اصیلتری از ملت واحد ایرانی با رنگارنگی فرهنگی ارائه دهد.
جمعبندی آموزشی – رسانهای
🔹 تقویت همگرایی فرهنگی در فضای مجازی، نیازمند برنامهریزی، تولید محتوای هوشمند و آموزش تدریجی مخاطب است.
🔹 رسانهها میتوانند با رویکردی مسئولانه، به جای دامن زدن به مرزبندیها، نقش پل ارتباطی میان فرهنگها را ایفا کنند.
🔹 کارزارهایی همچون «ایران واحد ماست» نشان میدهند که هنوز میتوان از ظرفیت فضای مجازی برای تقویت انسجام ملی، همدلی اجتماعی و همزبانی فرهنگی استفاده کرد.