×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در توسعه شهرقم خصوصا پردیسان به بافت مذهبی،فرهنگی واجتماعی قم توجه نشده است 

 

مدیر مسئول پایگاه خبری نشاط و زندگی اهم مباحث مورد نظر خود در حوزه استان قم را به شرح زیر برشمرد:

۱_آقای دکتر محمدی شما چندین مقاله در باره مونوریل وفرود گاه قم نوشتید نظر نهایی شما در ارتباط با این دو پروژه مهم چیست؟

 

وقتی از مونوریل وفرودگاه در قم صحبت می کنیم متوجه باشیم این اتفاق به هر دلیلی در قم رخ داده ومنابع فراونی از بودجه دولت وبخش خصوصی در این دو پروژه هزینه شده است ما باید بین ادامه راه وتخریب آن صحبت کنیم اعتقاد من این است و قبلا بارها گفته ایم مونوریل وفرودگاه با هر هدفی که در قم ایجاد شد قهر کردن با این پروژه ها مثل یک دهه گذشته به صلاح قم نیست چراکه برای این این پروژه ها هزینه های زیادی انجام شد وتوقف وتخریب آن علاوه بر هدر دادن منابع بیت المال نشان از برگشت به عقب موجب بی اعتمادی مردم به دولتمردان می شود با توجه به این مقدمه باید گفت این دوپروژه در شرایط فعلی می تواند در حوزه های فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی وگردشگری برای قم فرصت باشد. نگاه تقابلی با این پروژه های مهم که هزاران میلیارد از منابع کشور ومردم را به خود اختصاص داده است نگاه سطحی وزیان آور است. ما در این دو پروژه گردش به عقب نداریم پس بهتر است مدیران استان با رایزنی های مختلف با مدیران ملی هرچه سریعتر این دو پروژه ملی را به پایان وجهت بهره برداری مناسب متناسب با فرهنگ قم آماده کنند.رها کردن این دو پروژه قدرت مدیریتی کشور را نزد مردم و جوانان تحصیل کرده تضعیف وایجاد نا امیدی می کند.

 

۲-نظر شما به عنوان یک فعال فرهنگی در باره مسائل فرهنگی در استان قم چیست وچه پیشنهاداتی دارید ؟

 

قم پایگاه جهان تشیع وفرهنگی کشوراست اگرچه که اقدامات خوبی در بخش های مختلف در حوزه های فرهنگی صورت گرفته است اما آنچه ما امروز در سطح شهر مقدس قم مشاهده می کنیم متناسب با جایگاه قم نیست . پیشنهاد می کنم مدیران فرهنگی اولویت خود را بجای پرداختن به امور سطحی فرهنگی مانند برگزاری همایش ها وسخنرانی ها وساخت وساز های ساختمان های مجلل به امور زیر بنای وماندگار فرهنگی اختصاص دهند. برنامه های فرهنگی امروز ما آماده مقابله در مقابل دشمن مجهز به دانش مجازی نیاز نیست باید ازمدیران آگاه به امور مجازی ومدیران عملگرا در حوزه فرهنگی در شرایط فعلی برای مدیریت فرهنگی استفاده کنیم به نظر من مشکل فرهنگ در کشور وقم مشکل منابع مالی نیست مشکل حوزه فرهنگ برخوردار نبودن از برنامه های متناسب با روز ومیدان ندادن به مدیران عملگرا و جهادی است .

 

۳- شما بعنوان یکی از مدیران با سابقه در آموزش وپرورش استان قم وکشور مهمترین مشکل آموزش وپرورش را در چه می بینبد؟

 

آموزش وپرورش ما طی سال های گذشته نتوانسته با مقتضیات روز تغییرکند لذا ما در شرایط کنونی با آموزش وپرورشی مواجه هستیم که نه دانش آموز از رفتن به مدرسه لذت می برد نه معلمان البته دوران کرونا هم به این وضعیت دامن زد مدرسه امروز ما از نظر محتوا ی وشکلی با نیاز ها وخواسته های دانش آموزان طراحی نشده است ما در آموزش وپرورش نیاز به تحولات اساسی وبنیادین داریم اگر دغدغه های رهبر معظم انقلاب در اجرایی شدن سند تحول بنیادین مورد توجه قرار بگیرد و مدیران باورمند به تربیت همه جانبه مسند امور آموزش وپرورش را بدست بگیرند قطعا وضعیت کنونی بهبود ومشکلات جامعه در حوزه های فرهنگی،اجتماعی وتربیتی مرتفع می شود .

۴-آقای دکتر محمدی شما در حوزه تربیت بدنی وورزش متخصص واز مدیران باسابقه در استان قم وکشور هستید اوضاع تربیت بدنی وورزش را در استان چگونه می بینید؟

 

ضمن تشکر از تلاش مدیران فعلی وگذشته حال ورزش استان خوب نیست .بدلیل ضعف برنامه ریزی نتوانستیم از حداقل ظرفیت های در اختیار بهره ببریم امروز پیشکسوتان ونام آوران ورزش کجا هستند کی سراغ آنان را می گیرد. اصل سوم قانون اساسی تصریح می کند تربیت بدنی وورزش باید برای عموم رایگان باشد بنظر شما آیا مکان ورزشی را سراغ دارید که خانواده های در تمام سنین بتوانند آنجا راحت وارزان ورزش کنند. ورزش از اصول خود که توسعه سلامت وتندرستی است خارج وبه حواشی وارد شده است رسالت متولیان ورزش در قم وکشور بستر سازی برای مشارکت همه مردم در فعالیت های ورزشی از طریق ورزش همگانی است. بنظر شما چند درصد از مردم ورزش می کنند آیا فکر نمی کنید این همه بیماری خصوصا در نسل جوان ریشه در بی حرکتی دارد . دولت باید ورزش را بعنوان مهمترین عامل سلامتی فردی واجتماعی مورد توجه جدی قرار بدهد ودر شیوه مدیریت فعلی خصوصا واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی تجدید نظر کند. برای موفقیت در ورزش استان باید از نیروهای مجرب ومتخصص وپیشکسوتان بهتر استفاده کنیم و گوش شنوای برای شنیدن ورزشکاران،مربیان،وروسای هیات های ورزشی داشته باشیم . قم نیازمند به احداث یک مجموعه عظیم ورزشی در اطراف جمکران است.

 

۵- شما یکی از همکاران ومدیران رسانه ای استان قم وکشورهستید جنابعالی با سی سابق سابقه درتحلیل مسائل مختلف کشور واستان قم نقش رسانه را در اصلاح امور فرهنگی واجتماعی چقدر می دانید؟

 

سوال بسیار خوبی مطرح کردید رمدیران سانه وخبرنگاران چشم بینای جامعه وبا احساس مسئولیت ذاتی مسائل مختلف استان وکشور را پیگیری ونماینده مردم در مطالبه گری هستند چنانچه مدیران دولتی بجای تقابل با رسانه از ظرفیت این بخش مهم وتاثیر گذار استفاده کند بدون شک مشکلات زودتر وبه موقع برطرف ومردم احساس رضایت می کنند متاسفانه مدیران امروز تحمل شنیدن انتقاد را ندارند وفکر می کنند رسانه ها در همه حال باید از آنان تعریف وتمجید کنند به دوستان خوب رسانه هم پیشنهاد می کنم در کنا رنقد ها از اقدامات خوب مدیران هم بموقع تعریف کنند و سعی کنند در صورت نقد وایرادتی که می بینند حتما راهکار های پیشنهادی خود را با کمک افراد متخصص برای بهبود وضعیت جامعه ارائه دهند رسانه در کنار بیان مشکلات وکمبود ها نباید امید را در جامعه از بین ببرد

 

۶- شما به مدت چهار سال مسئول مهمترین نهاد فرهنگی یعنی معاون فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان کشور بوده اید و در حال حاضر هم در دانشگاه بعنوان عضو هیات علمی تدریس می کنید از نظر شما وضعیت فرهنگی در دانشگاهها چگونه است؟

 

حتما ایراداتی در حوزه فرهنگی دانشگاهها داریم چرا که دانشگاه هم جدای از جامعه نیست ولی این ایرادات به اندازه ای نیست که دانشگاه را سیاه وتار جلوه دهیم من به آینده دانشگاهها امیدوارم اگر بیانیه گام دوم انقلاب توسط مدیران شایسته در نظام تعلیم وتربیت دنیال شود وشیوه های تبلیغی خود را در جذب جوانان ودانشجویان تغییر دهیم قطعا آینده ایران ودانشگاهها آینده خوبی خواهد بود. متاسفانه در اجرای گام دوم انقلاب مثل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دچار روکود وکندی شده ایم پیشنهاد می کنم دولت ازجوانان رزمنده دیروز وپیشکسوتان جبهه جهاد وشهادت که امروز به تخصص های خوبی در حوزه های مختلف رسیده اند جهت عبور از بحران های پیش رو خصوصا معضلات فرهنگی واجتماعی بیشتر استفاده کنند.

 

۷- شما از یادگاران دفاع مقدس واز غواصان گردان کوثر لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب ع در عملیات کربلای ۴ بوده اید و امروز بعنوان یک مدیر ومسئول فرهنگی فکر می کنید اگر یک روز مجددا تهدیدی مثل سال ۵۹ کشور را تهدید کند جوانان امروز مانند جوانان دهه شصت برای مقابله با دشمن به جبهه های جنگ می روند.؟

 

سوال بسیار خوبی را کردید قبلا هم به این سوال من پاسخ داده ام باور من این است اگر جوانان امروز از جوانان دهه شصت در دفاع از انقلاب ونظام جلوتر نباشند عقب تر نیستند.شاهد من استقبال جوانان عاشق از اردوی راهیان نور وراهپیمایی کربلا وهیهات مذهبی و تشکلات فرهنگی وقرآنی است شاید برخی از معضلات مدیریتی وبرخورد های نا مناسب برخی از جوانان را دلگیر کرده باشد اما قاطبه جوانان ونوجوانان عاشق ایران واسلام هستند.وظیفه مدیران ومسئولین اعتماد بیشتر به جوانان وارتباط موثرتربا آنان است. اگرچه رسانه ها سعی دارند تصویر سیاه وتار از آینده جوانان وکشور ترسیم کنند اما واقعیت این است جوانان خوبی داریم واشتباهات آنان را بزرگ وتهدید ندانیم .

 

۸- شما وضعیت شهر سازی وعمرانی را در استان قم چگونه ارزیابی می کنید

شهر سازی وطرح های توسعه شهری باید در جهت تامین منابع شهروندان باشد الان این وضعیت در استان را شاهد نیستیم قم یک شهری با محتوای فرهنگی است وباید بافت تاریخی ومذهبی خود را حفظ کند چقدر در این راه موفق بودیم شاید طرح تفضیلی توسعه شهر را داشته باشیم اما چقدر به آن عمل شده است. وضعیت معابر وخیابان های قم چقدر با شرایط قم هماهنگی دارد وآینده چه خواهد شد

 

۹- بنظر شما توسعه شهر پردیسان را چقدر مناسب می بینید.

ایجاد شهر پردیسان از نظر مکانی مناسب جا یابی شده است اما ساخت وساز های این شهر بهیچ وجه با نیاز مردم وحقوق شهروندی نیست . در ساخت وساز های این منطقه توجه به زیر ساخت ها متناسب با ساختمان های احداثی در حوزه های فرهنگی،ورزشی،بهداشتی ووفضای سبزودرمان وآموزشی توجه نشده است

 

۱۰- شما می دانید هویت هر ملتی به حفظ ونگهداری از آثار فرهنگی واجتماعی آن است بنظر شما چقدر در حفظ ونگهداری اماکن تاریخی وبافت های قدیمی استان قم تلاش شده است .

قم شهری تاریخی ومذهبی بوده هست خواهد بود وظیفه مسئولین در قم حفظ این گنجینه مذهبی وتاریخی قم است الان بافت قدیمی وتاریخی قم در حال تخریب واز بین رفتن است .قم جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که بدلیل بی توجهی به گنجینه های فرهنگی وتاریخی آن نه تنها حفظ ونگهداری نمی شود بلکه در حال تخریب واز بین رفتن است

۱۱- وضعیت شهر های تابعه استان را چگونه ارزیابی می کنید

انتطار می رود پایه توسعه شهری درشهر های جدید خوب طراحی واجرا شود برای این موضوع باید چشم انداز بلند در توسعه شهر های تابعه داشته باشیم. توجه به این نکته در توسعه شهر های تابعه مهم است که زیر ساخت های شهری را به گونه ای طراحی کنیم که علاوه بر حفظ مردم این منطقه مهاجرت از قم به شهر های تابعه معکوس و شاهد توسعه همه جانبه در شهر ها وروستا های استان قم باشیم روستا ها ومناطق شهر های تابعه قم جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

۱۲- وضعیت اقتصادی مردم قم را چگونه ارزیابی می کنید ودولت مستقر چقدر در این حوزه موفق بوده است.

این دولت ودولت های قبلی در تدوین برنامه های اقتصادی موفق هستند اما در اجرا ناتوان. شعار برطرف کردن فقر مطلق بسار شعار جذاب وخوبی بود چرا محقق نشد. بنظر من نگاه سطحی وتبلیغی مدیران کشور به حوزه اقتصاد وسایر بخش ها مردم را با مشکل مواجه کرده است ما باید در مدیریت خود برای خدا کار کنیم و نگاه بلند مدت در توسعه همه جانبه داشته باشیم چرا که نگاه روزمرگی مدیران این وضعیت را برای مردم ایجاد کرده است ما در حل مشکلات اقتصادی مشکل منابع نداریم مشکل ما ناکار آمدی مدیرانی است که به مدیریت نگاه حزبی،جناحی وگروهی دارند وسعی می کنند فعالیت های را دنبال کنند که فقط در دوران مسئولیت خودشان به بار بنشیند وبه فکر برنامه های بلند مدت نیستند.

مصاحبه اختصاصی قم گویا با دکتر علی محمدی در خصوص چالش های پیش رو در قم:

 

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights