×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
هفت کیلومتر با جاماندگان اربعین در قم/ مسیر کرامت تا انتظار در پیاده‌روی اربعینی مردم قم

امسال هم در شهر قم مانند دیگر سال‌های پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی برقرار است و کسانی که از حرکت پرشور اربعینی عقب‌مانده‌اند با طی کردن مسیر هفت کیلومتری بلوار پیامبر اعظم (ص) در میان حرم بانوی کرامت و مسجد جمکران نام خود را در خیل عزاداران اربعینی ثبت می‌کنند.

در مسیر هفت کیلومتری میان حرم مطهر فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران که حرکت می‌کنی، خواه‌ناخواه حال و هوای ملکوتی بانوی کرامت را با خود به مسیر میعاد منتظران می‌کشانی. چشمانت به گنبد فیروزه‌ای مسجد جمکران است و مسیرت را نور طلایی بارگاه فاطمه معصومه (س) روشن ساخته است. قمی‌ها چند سالی است که این مسیر را به میعادگاه جاماندگان راهپیمایی مشتاقان حسین (ع) تبدیل کرده و رنگ و بوی کربلا به آن داده‌اند.

شهر قم در روزهای منتهی به اربعین حسینی و تا یک هفته پس‌ازآن میزبان خیل عظیمی از زائران و عاشقان کربلاست که پیش از مشرف شدن به سرزمین نور یا پس‌ازآن به زیارت فاطمه معصومه (ص) می‌آیند.

از روزهای پیش از اربعین حسینی سه موکب مردمی در مسجد مقدس جمکران، امامزاده جمال و خیابان امیرکبیر برپاشده که موکب سوم با نام سیدالشهدا (ع) به زائرین کشورهای شرقی سرزمینمان که قم را به‌عنوان مقصد میانی انتخاب می‌کنند، اختصاص‌یافته است.

در هر سه موکب خیل عظیمی از عاشقان امام حسین (ع) و یاران باوفایش در این روزها ساکن هستند و گروه‌های مردمی با همکاری مدیریت شهری به ارائه خدمت می‌پردازند.

در مسیر هفت کیلومتری راهپیمایی جاماندگان نیز مدیریت شهری به همراه موکب‌های مردمی تمام توان خود را برای خدمت‌رسانی شایسته به عزاداران سیدالشهدا (ع) به‌کاربرده است.

برای خدمت‌رسانی بهتر تقسیم‌کاری میان مناطق شهرداری قم صورت گرفته است. هر منطقه از شهرداری قم در بخشی از مسیر به خدمت‌رسانی می‌پردازد. تمام مسیر با بیرق‌ها و پرچم‌های عزا پوشانده شده و اطلاع‌رسانی سه زبانه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

هفت کیلومتر با جاماندگان اربعین در قم/ مسیر کرامت تا انتظار در پیاده‌روی اربعینی مردم قم

مهدی اصفهانیان مقدم، با اشاره به اینکه نیروهای خدماتی شهرداری از آغاز روز سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه در آماده‌باش هستند گفت: ۴۰۰ نیروی خدماتی در مسیر راهنمایی هفت کیلومتری به ایفای نقش می‌پردازند.

وی به حمل‌ونقل شبانه‌روزی نیز اشاره کرد و افزود: ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شهروندان را از سطح مناطق به بلوار پیامبر اعظم (ص) منتقل می‌کنند و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۴۰۰ دستگاه تاکسی به‌صورت شبانه‌روزی در تمام‌مسیرها تردد خواهند کرد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: ۸۰ دستگاه اتوبوس به‌صورت ویژه در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز تردد خواهند کرد که پس از پایان مراسم از میدان آل یاسین به سمت حرم مطهر در خدمت زائران و عزاداران هستند.

این در حالی است که در روزهای گذشته ۵۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه ون برای خدمت‌رسانی به مرز مهران رفته و تا ۱۰ روز پس از اربعین حسینی نیز به ایفای نقش برای جابه‌جایی زائران خواهند پرداخت.

جانشین شهردار قم در ستاد تسهیلات زائران تأکید کرد: در سطح مناطق ۱۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و در بلوار پیامبر اعظم (ص) ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی با نیروی خدماتی ۲۴ ساعته فعال است.

آمارهای حاکی از این است که تا روز دوشنبه هفته جاری بیش از ۵۰ هزار نفر در بوستان‌های سطح شهر قم و بیش از ۳۰۰ هزار نفر در موکب‌ها اسکان داده‌شده‌اند.

شهردار قم نیز در بازدید خود از موکب‌های مردمی ایام اربعین حسینی، خدمت مناسب به زائران اربعینی و ایجاد تسهیلگری در خدمات‌رسانی را از وظایف قرارگاه مردمی اربعین و شهرداری دانست و گفت: بخش‌های مختلف شهرداری در این راستا در آمادگی کامل هستند.

سید مرتضی سقائیان نژاد در حاشیه بازدید از قرارگاه مردمی اربعین استان در امامزاده جمال‌الدین (ع) در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اهمیت معرفت در راهپیمایی اربعین اظهار داشت: به تأسی از زینب کبری، این اقدام حسنه هرسال پرشورتر از گذشته و پرحرارت‌تر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اربعین سبب وحدت کلمه و نزدیکی قلوب برای مقابله قوی‌تر با استکبار است، یادآور شد: اربعین کنگره‌ای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مردمی است که همواره سبب خیر خواهد شد.

آن‌طور که مهدی قربانی کرم، مسئول کمیته مردمی ستاد اربعین استان قم می‌گوید خدمت‌رسانی به زائران اربعین در ۳۰ نقطه از استان قم در جریان است.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ۵۰ مسجد و حسینیه درخواست همکاری و خدمات‌رسانی داشته که قرارگاه به علت معذوریت‌ها و محدودیت‌ها امکان فعالیت در آن‌ها را ندارد، مطرح کرد: در شبانه‌روز ظرفیت اسکان و پذیرایی از ۱۵ هزار نفر در قم وجود دارد.

به گفته مسئول کمیته مردمی ستاد اربعین استان قم، از زمانی که این ستاد در سال ۱۳۹۵ تشکیل‌شده دو دستگاه سپاه استان قم و شهرداری قم همکاری بی‌وقفه‌ای در امر تکریم زائران اربعین حسینی داشته‌اند.

پیاده‌روی هفت کیلومتری جاماندگان اربعین در بلوار معنوی پیامبر اعظم (ص) تا چهارشنبه‌شب ادامه دارد و پیش‌بینی برای خیل حضور مشتاقان پس از اتمام زیارت اربعین در حرم مطهر بانوی کرامت در بعد از ظهر چهارشنبه است. امسال حضور نسل جوان و نوجوان در این پیاده روی چشمگیر است و مردم بیرق‌های سرخی با شعارهای قرآنی با خود حمل می‌کنند.

این پیاده‌روی هرچند هیچ‌گاه جایگزین مسیر بهشتی نجف تا کربلا نمی‌شود اما وسیله‌ای برای آرامش قلوب جاماندگان و تکریم اربعین حسینی است.

انتهای پیام/۱۰۳

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights