×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

غلامرضا کافی در حاشیه برگزاری محفل ادبی بر خط خورشید در خانه موزه شهیدان زین‌الدین در قم، اظهار داشت: استان فارس جغرافیای تاریخ بوده و قم سندی بر دین است.
وی با بیان اینکه پیوند حماسه و عرفان با دین از مؤلفه‌های ادبیات فارسی است خاطرنشان کرد: نصرالله مردانی به‌عنوان یکی از شاعران شیرازی بسیار از نمادهای باستانی و اساطیری در اشعار خود بهره برده است و در قم نیز شاعری مانند محمدعلی مجاهدی از مؤلفه‌های دینی استفاده فراوانی کرده است.
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز یادآور شد: در مقدمه ادبیات انقلاب مصادیق زیادی از ادبیات انقلابی وجود دارد که خواستگاه اصلی آن قم است، چراکه نهضت انقلاب اسلامی از این شهر آغازشده است؛ در اشعار اولیه ادبیات انقلاب کتب و اشعار زیادی وجود دارد که در زیر آن‌ها صرفاً امضا قم وجود دارد بدون اینکه حتی نامی از شاعران آن برده شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: ادبیات انقلابی را باید مقدمه ادبیات انقلاب بدانیم، چراکه از سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی، بروز داد و هیجان آن در قالب شعر بیان می‌شده است.
کافی با بیان اینکه به خاطر مخاطرات جانی بسیاری از اشعار ادبیات ابتدایی انقلاب بی‌نام‌ونشان است ادامه داد: این ادبیات به دلیل وجود برخی هیجانات و شعر زدگی از بعضی از جان مایه‌های شعری ممکن بوده کم‌بهره باشد اما در زمان خود بسیار راهگشا بوده است.
وی برگزاری هفته فرهنگی شیراز در قم را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: دادوستدهای هنری و ادبی از دیرباز وجود داشته و این مبادلات بسیار اثرگذار است و در قالب این همکاری‌ها انتقال تجربه به شکلی عملی صورت می‌گیرد.
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ادامه داد: رونق حوزه گردشگری مذهبی و ارتقای اخلاق شهروندی از مسائلی است که در قالب این قبیل تبادلات و برگزاری‌ها هفته‌های فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد.
کافی در پایان با تأکید بر اهمیت برگزاری هفته فرهنگی قم در شیراز گفت: شیراز و هنرمندان این شهر از برگزاری هفته فرهنگی و گردشگری قم در این شهر استقبال می‌کنند، چراکه یکی از آثار این هفته فرهنگی در حوزه ادبیات می‌تواند به غنای بیشتر شعر آیینی شیراز منجر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights