×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وزارت نفت ۲۱ هزار میلیارد تومان برای مسئولیت‌های اجتماعی هزینه کرده است

 

جواد اوجی وزیر نفت در شب چهارم نمایشگاه «روایت پیشرفت» که در قم برپا شده است، اظهار کرد: درحال حاضر ایران با ظرفیت ۳۳۰ میلیارد بشکه نفت رتبه اول ذخایر نفتی در جهان را به خود اختصاص داده است.

 

وی افزود: امروز در هیچ بخشی از صنعت کشور مستشار خارجی وجود ندارد و همه مهندسین ما داخلی هستند، حتی در حوزه تجهیزات و دستگاه‌ها نیز حدود ۸۰ درصد آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شوند.

 

وزیر نفت تصریح کرد: قبل از انقلاب تنها یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز در کشور وجود داشت، اما امروز به لطف خدا و برکت خون شهدا حدود ۶۵ مجتمع پتروشیمی و ۲۳ پالایشگاه گاز در کشور مشغول به فعالیت است.

 

اوجی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی تا به امروز ۹۸ درصد شهرهای ایران و بیش از ۸۴ درصد روستاهای ایران گازرسانی شده‌، طی این ۲ سال حدود ۵ هزار و ۳۰۰ روستا به گاز مجهز شده‌اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مهندسان متخصص ما امروز در صنعت نفت به بلوغ خوبی رسیده‌اند، گفت: مهندسان و نخبگان داخلی ما در صنعت نفت در جایگاه بسیار درخشانی ایستاده‌اند، برای مثال ما توانایی ۶ هزار متر حفر چاه را در این صنعت داریم.

 

اوجی در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی، بیان کرد: باتوجه به افزایش تولیدی که به همت دولت مردمی رقم خورده است، سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی در کشور داشتیم.

 

وی اشاره کرد: دولت آیت‌الله رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ که امور کشور را به عهده گرفت با چالش‌های جدی رو به رو بود، شروع کار ما ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب در کشور داشتیم.

 

اوجی گفت: سالیانه ۴۶۰ میلیون دلار هزینه نگهداری کشتی‌های روی آب بود، امروز تولید ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور رقم زده شده است.

 

وزیر نفت خاطرنشان کرد: همه ما به یاد داریم سال ۱۳۹۹ خاموشی‌های برق به دلیل کمبود سوخت در نیروگاه‌ها آغاز شد؛ دولت قبلی برای استفاده از میعانات گازی ناتوان بود اما دولت سیزدهم نه تنها از آن‌ها استفاده کرد بلکه تولید آن‌ها را به ۸۰۰ هزار بشکه رسانده است.

 

وی افزود: اتفاقات بزرگ و مهمی در دولت سیزدهم در صنعت نفت رقم خورده است، براساس آمار صادرات گاز کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون تن در سال بوده اما این آمار تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۶ میلیون تن رسیده است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه دولت سیزدهم افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داده است، تاکید کرد: ابتدای دولت تولید نفت ما ۲ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت بود اما با روحیه جهادی و تلاش شبانه روزی آن را به ۳ هزار و ۳۰۰ بشکه افزایش داده‌ و تا پایان سال این آمار به ۳ هزار و ۶۰۰ بشکه خواهد رسید.

 

وی افزود: در حوزه تولید گاز هم موفق شده‌ایم تولید روزانه‌مان نسبت به ۲ سال گذشته را به ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش دهیم.

 

اوجی در ادامه درخصوص منابع ارزی دولت گفت: در دولت سیزدهم تا به امروز هیچ زمانی نداشتیم که در حوزه تامین منابع ارزی کشور دچار مشکلاتی شود، مستحضر هستید ما دولت را با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه شروع کردیم و با تدبیر دولت و تلاش شبانه روزی این کسری بودجه با درآمد نفتی برطرف شد.

 

وی با بیان اینکه امروز تولیدات نفتی ما در بازار مشتری خود را دارد، گفت: همانطور که قبلا گفتم دولت قبلی در بحث میعانات گازی ناتوان و آن حجم را روی آب راکد کرده بود، اما در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی درستی که کردیم امروز حتی یک بشکه نفت یا میعانات راکد نداریم.

 

اوجی در خصوص اینکه دولت سیزدهم ۵۰ طرح جدید در صنعت نفت را آغاز کرده‌است، بیان کرد: براساس آمار از روزی که ما دولت را تحویل گرفتیم حدود ۱۳۲ طرح نیمه تمام به ارزش سرمایه‌گذاری ۲۸ و نیم میلیارد دلار در کشور وجود داشت.

 

وی افزود: ظرف ۲ سال در دولت سیزدهم این ۱۳۲ طرح به بهره‌برداری رسید و علاوه بر آن ۵۰ طرح جدید به ارزش سرمایه‌گذاری ۴۷ و نیم میلیارد دلار آغاز کرده است.

 

اوجی درخصوص اینکه دولت سیزدهم توانست فاز ۱۱ پارس جنوبی را بعد از گذشت چند سال به بهره‌برداری برساند، گفت: فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی یکی از پروژه‌های مشترک ما با قطری‌هاست.

 

وی ادامه داد: این پروژه با ابتکار وزارت نفت در دولت مردمی پس از سال‌ها تعطیلی با صرفه‌جویی در زمان حداقل ۲ ساله به بهره‌برداری رسید.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه توجه به دانش‌بنیان‌ها در حوزه صنعت نفت مورد توجه قرار گرفته است، مطرح کرد: در ابتدای دولت حدود ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت نفت مشغول به فعالیت بودند اما امروز این آمار به بیش از ۶۰۰ شرکت رسیده است.

 

اوجی درخصوص فعالیت‌های فراملی صنعت نفت ایران طی ۲ سال اخیر، گفت: همچنین صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای مختلف جهان در دستور کار دولت مردمی قرار گرفت و امروز شاهد ایجاد پالایشگاه‌های فراملی در کشورهای مختلف جهان از جمله ونزوئلا،آفریقا و غیره هستیم.

 

وی با بیان اینکه وزارت نفت در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی دارد، اظهار داشت: براساس آمار در ۸ ساله دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع تنها ۲ هزار میلیارد تومان به مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده شده بود اما در دولت حضرت آیت‌الله رئیسی تنها بعد از گذشت ۲ سال این آمار به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و پروژه‌های مختلفی را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در این مدت افتتاح کرده و یا درحال ساخت آن هستیم.

 

پایان پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights