- نویسنده : مدیر مسئول
- 01 آبان 1400
- کد خبر 6731
- 290 بازدید
- دیدگاهها برای پرداختن نمایشنامه “بابا نان داد” به معضل اجتماعی بسته هستند
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
سید محمد رضا پیغمبری دیپلم هنرستان هنرهای زیبا در رشته نمایش است. او از سال ۹۲ شروع به فعالیت کرده و چندین تجربه حرفهای در زمینه بازیگری تئاتر داشته و چند نمایش در مقام کارگردان دارد. او با نمایش «بابا نان داد» در جشنواره تئاتر استانی قم حضور دارد.
- خبرنگار ایران تئاتردر قم با سید محمد رضا پیغمبری درباره حضورش در جشنواره و نمایش « بابا نان داد» گفت و گو کردهاست که در ادامه میخوانید:
- در مورد نمایشنامه و دلیل انتخاب آن توضیح دهید؟
- نمایشنامه بابا نان داد در مورد یک معضل اجتماعی صحبت میکند که میشود گفت الان در جامعه وجود دارد واهمیت وجود پدر در خانواده را مطرح میکند که جذابیت درام زمانی شکل میگیرد که در یک وضعیت مناسب ورق بر میگردد و خانواده نمایش دچار یکسری اتفاقات نابسامان میشوند.دلیل من برای انتخاب این نمایشنامه دغدغه ایی ست که زمانی که نمایش را خواندم مثل خوره به جانم افتاد و حس کردم به اشتراک گذاشتن این دغدغه که قشر جوان جامعه با آن درگیرهستند میتواند تجربه جالبی به همراه داشته باشد.
- ایجادفرصت برای هنرمندان جوان در فضای جشنواره استانی تئاتر را چقدر موثر می دانید؟
- به نظرم به شدت اتفاق خوبی است و جا دارد از رئیس انجمن نمایش جناب آقای فرحناک و دست اندرکاران ایشان تشکر ویژه داشته باشم،چون اهمیت جوان گرایی در تئاتر استان بیش از پیش مهم است،هم برای بالا بردن سطح کیفی جشنواره،هم میدان دادن به جوانها برای ارائه خلاقیت و ذوق هنری آنها،و درست کردن یک فضای رقابتی سالم که قطعا باعث رشد میشود و ما شاهد پدیدهها و استعدادهای جدید میشویم.
- سطح کیفی این جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟
- خدارا شکر جشنواره استانی معمولا یک رویداد مهم تئاتری برای هنرمندان بوده،و همهی گروهها سعی میکنند بهترین باشند،از این رو من احساس میکنم مثل سال ۹۸ جشنواره بسیار خوبی داشته باشیم.
- خب قطعا انتخاب آثار جشنواره اهمیت به سزایی در کیفیت و برگزاری دارد.چون هر چقدر نمایشها خوب باشند از هر نظر میشود گفت تماشاچی یک نمایش با کیفیت دیده و راضی ست،که این مساله بسیار مهمه است.
- برگزاری جشنواره استانی تئاتر تا چه اندازه می تواند در رونق مجدد تئاتر در استان قم موثر باشد؟
- میشود گفت چراغ تئاتر روشن میشود و هنرمندان علاقه بسیاری به برگزاری آن دارند. با شروع جشنواره انگیزه و شور گروههای نمایش بیشتر شده و اجرای عمومی در این وضعیتی که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم می تواند احیاء دوباره نمایش دراستان باشد.
- به نظر شما ترکیب تیم داوری جشنواره به چه صورت باشد بهتر است : هنرمندان تئاتر استان ، هنرمندان تئاتر تهران یا ترکیبی از هنرمندان تئاتر استان و تهران؟
- بحث داوری معمولا مشکل و سخت است. بنظرم ترکیب داوری سال ۹۸ مناسب بود،چون برای استان هم بهتراست. وقتی بتوانیم نمایش هارا به هنرمندان شاخص که از تهران دعوت میشوند ارائه کنیم،هم سطح جشنواره بالاتر میرود هم بدون شناخت قبلی و پیش زمینه ذهنی نمایشها داوری میشوند.
- تا کنون در مسیر تمرینهای نمایش خود با چه مشکل مهمی مواجه بوده اید؟
- خدارا شکر مشکل مهمی نبوده تا الان،اما هزینه تهیه صحنه و دستمزد بازیگران و اکسسوری و هزینههای دیگر در روند تولید تا اجرا معمولا دست و پا گیر میشوند و خب مشکل آنجا شاید به وجود بیاید.
- برگزاری کارگاههای تخصصی هنرهای نمایشی و جلسات نقد و بررسی در حاشیه برگزاری جشنواره را تا چه حد مفید می دانید؟
- بنظرم بسیار مفید و آموزنده بوده و هست و بنده به شخصه امیدوارم بیشتر شاهد این اتفاق باشیم چون باعث رشد علمی و تجربی هنرمندان استان میشود.
- در پایان اگر نکته خاصی در مورد برگزاری جشنواره به نظرتان میرسد بیان کنید؟
- خیلی تشکر میکنم از شما برای برگزاری جشنواره و تشکر میکنم از حوزه هنری استان قم و اساتید خودم که خیلی خیلی مسیر را برای حرکت رو به جلو هموار کردند. و تشکر میکنم از همه همکارانم در این نمایش:نویسنده:احمد کولیوندی،کارگردان:سید محمد رضا پیغمبری،بازیگران:عطاالله منتظری،علی صدیق،مهدی کاشی،فاطمه عبدالله زاده،مهدیه احمدی،دستیار کارگردان:سجاد بختیاری زاده،منشی صحنه:نفیسه یوسفی،مدیر اجرا:مصطفی مقیمی و به امید موفقیت روز افزون هنر نمایش شهرم.
https://qomgoya.ir/?p=6731