×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم: به دنبال ایجاد شهرک مهارتی برای مشاغل آینده در قم هستیم

هفتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی امروز و با حضور مدیران کل آموزش فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم برگزار شد.

 

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اظهار کرد: مهارت‌آموزی در قرآن کریم و روایات مورد توجه قرار گرفته چه اینکه خداوند می‌فرماید مهارت زره‌بافی را به داوود و مهارت کشتی‌سازی را به نوح آموختیم.

 

او افزود: در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای به دنبال این هستیم که مسیر دانایی به سمت توانایی را هموار و علم نافع را به عمل صالح تبدیل کنیم.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه به همان اندازه که به مغزافزایی نیاز داریم به بازوافزایی هم نیازمندیم خاطرنشان کرد: بر این اساس آموزش ناظر به نیازهای بازار، در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفت و دولت مردمی هم نگاهی ویژه به این مقوله داشت.

 

او ادامه داد: همانطور که در گام نخست انقلاب، نهضت سوادآموزی راه برون‌رفت از مشکلات را هموار کرد، در گام دوم انقلاب نهضت مهارت‌افزایی و مهارت‌آموزی همان کارکرد را خواهد داشت.

 

عرب با تاکید بر توجه به نیازهای فعلی و آینده بازار کار گفت: طبق گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده، تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۸۱ میلیون عنوان شغلی از دست می‌رود و ۶۱ عنوان شغلی نوظهور پا به عرصه می‌گذارند به عبارتی فرزندان ما که اکنون دبیرستانی هستند، در مشاغلی مشغول به کار می‌شوند که هنوز به وجود نیامده‌اند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به راهبردهای این اداره کل برای احصاء نیازهای روز و آینده کشور عنوان کرد: متاسفانه مرجع نیازسنجی مبتنی بر آمایش سرزمینی و اسناد بالادستی اشتغال وجود ندارد.

 

او ادامه داد: ابتدا باید نیازها را مورد بررسی قرار داد و سپس سهم هر نهاد و سازمان و وزارتخانه را برای تامین آنها مشخص کرد که قطعا بخشی از آن بر عهده آموزش فنی و حرفه‌ای است.

 

عرب با بیان اینکه در هر دو بخش یعنی نیازسنجی و توزیع و تعیین نقش مشکل داریم گفت: مکاتبه‌ای با سازمان برنامه و بودجه استان داشتیم تا کاری پژوهشی در این زمینه به خصوص در حوزه نیازسنجی انجام شود که البته به خاطر عدم اختصاص بودجه، هنوز به سرانجام نرسیده است.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تصریح کرد: طرح ایجاد شهرک مهارتی برای مشاغل آینده را آماده کرده‌ایم که البته نیازمند همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

 

مدیرکل کار استان قم: با آموزش‌های فنی ارائه شده صنعت پوشاک کشور در حال خودکفایی است

 

در این جلسه وحید وزیری راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در سخنانی اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکید بر طراحی و ساخت خودروهای برقی در کشور مورد تاکید قرار گرفته و البته اکنون واردات این نوع خودروها هم آزاد شده که بر این اساس لازم است آموزشگاه‌های آزاد و دولتی فنی و حرفه‌ای برای برگزاری دوره‌های تخصصی در این زمینه وارد میدان شوند.

 

او افزود: در حوزه هوش مصنوعی هم بودجه مناسبی اختصاص یافته چون در این زمینه ریل‌گذاری و جهت‌گذاری خوبی صورت گرفته است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه پوشاک خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی در صف انتظار برای دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد هستند.

 

او ادامه داد: بازپرداخت این تسهیلات هم هفت ساله است و یکی از شرط های پرداخت تسهیلات هم دارا بودن مدرک فنی و حرفه‌ای از سوی متقاضیان است.

 

وزیری راد با بیان اینکه افراد زیادی در قالب مشاغل خانگی با برند و نشان‌های صاحب نام، در حال تولید لباس هستند گفت: با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تولید پوشاک در ایران به سطح خودکفایی رسیده و چیزی نمانده واردات لباس منتفی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights