×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 6 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پزشکیان رئیس جمهور ایران شد

مسعود پزشکیان (زادهٔ ۷ مهر ۱۳۳۳) پزشک و سیاستمدار ایرانی و رئیس‌جمهور منتخب ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهور سال ۱۴۰۳ است.

 

پزشکیان از سال ۱۳۸۷ نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده است. او در دورهٔ دهم، به‌عنوان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد. پزشکیان پیش از این از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده داشت. پزشکیان فوق‌تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد. او طی جنگ ایران و عراق، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به‌صورت رزمنده و پزشک خدمت می‌کرد. او در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ در دورهٔ وزارت محمد فرهادی، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینهٔ نخست سید محمد خاتمی بود و در کابینهٔ دوم خاتمی به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت. پزشکیان در دورهٔ وزارتش یک بار مورد استیضاح ناموفق مجلس قرار گرفت. او در سال ۱۳۸۶ در دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار به‌عنوان نمایندهٔ آذربایجان شرقی راهی مجلس شد.

 

پزشکیان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با کسب ۱۰٬۴۱۵٬۹۹۱ رأی با قرار گرفتن در جایگاه اول به دور دوم انتخابات راه پیدا کرد و در رقابت با سعید جلیلی توانست با کسب ۱۶٬۳۸۴٬۴۰۳ رأی به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود. او در این انتخابات نمایندهٔ جبههٔ اصلاحات ایران بود و از حمایت خاتمی و حسن روحانی، رئیس‌جمهورهای پیشین، برخوردار بود. پزشکیان پیش‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ شرکت کرد، اما قبل از آغاز بررسی صلاحیت‌ها به علت ثبت‌نام اکبر هاشمی رفسنجانی انصراف داد و در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. پزشکیان احیای مذاکرات هسته‌ای ایران برای کاهش تحریم‌های ایالات متحده و رویکرد ملایم در قبال حجاب اجباری و حفظ حجاب از طریق «کار فرهنگی» را از اهداف خود برای ریاست‌جمهوری اعلام کرده است.

 

اوایل زندگی و تحصیلات

 

مسعود پزشکیان در خلال جنگ ایران و عراق

پزشکیان در ۷ مهر ۱۳۳۳ از پدری ترک آذری و مادری کُرد در مهاباد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به ارومیه رفت و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشتهٔ علوم تجربی اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

 

پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به‌عنوانِ رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

 

فعالیت دانشگاهی

او دورهٔ پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکدهٔ پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشتهٔ جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق‌تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد.

 

پزشکیان استاد جراحی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. او در طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹، ریاست این دانشگاه را عهده‌دار بود. او سردبیر مجلهٔ تحقیقات قلب و عروق و قفسهٔ سینه است که در مرکز تحقیقات قلبی-عروقی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر می‌شود. او از سال ۱۳۸۹ عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights