×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اعلام مبلغ فطریه ۱۴۰۳

هر سال پس از پایان آخرین روز ماه رمضان و همزمان با عید فطر، مبلغی به عنوان فطریه هر فرد مکلف و افرادی که وی خرج و مخارج روزانه آنها را تأمین می‌کند، به عنوان زکات فطره در نظر گرفته می‌شود که این میزان بر اساس مصرف «قوت غالب» در هر خانواده متفاوت است.

 

در ادامه میزان زکات فطره (فطریه) به ازای هر شخص و میزان کفاره روزه واجب (کفاره بابت عدم روزه گرفتن افرادی است که عذر شرعی دارند) از نظر می‌گذرد.

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

 

براساس نظر رهبر انقلاب اسلامی، میزان فطریه قیمت گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است.

 

همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر ایشان اعلام شده، به این شرح است:

 

یک سال نماز قضا: هشت میلیون تومان / یک ماه روزه: چهار میلیون تومان

کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰ هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان) / کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶ هزار تومان (شانزده هزار تومان)

 

حداقل فطریه هر نفر: ۶۵ هزار تومان (گندم) / کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر): ۹۶۰ هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

 

کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰ هزار تومان (یکصد و شصت هزار تومان)

 

یک دوره ختم قرآن: یک میلیون تومان / قربانی: ۹ میلیون تومان / عقیقه: ۹ میلیون تومان

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:

 

دفتر ایشان میزان پرداخت زکات فطره بر اساس قوت غالب گندم‌ را ۶۵ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج را ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد. بر همین اساس؛ کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹۶۰ هزار تومان می‌باشد.

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله وحید خراسانی:

 

دفتر این مرجع تقلید اعلام کرد: میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و … – از طعام‌هاى متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد، محاسبه نموده و به فقیر بپردازد. بر اساس این اطلاعیه، دفتر آیت الله العظمی وحید خرسانی، زکات فطره – به حساب گندم – را براى هر نفر به مبلغ ۷۰ هزار تومان قبول می‌کند.

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله نوری همدانی:

 

مبلغ زکات فطره برای هر فرد، به ازای قوت غالب گندم، ۶۵ هزار تومان و به ازای قوت غالب برنج، ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد.

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی:

 

دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی

براساس نظر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم به حساب گندم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت‌تر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۸۰ هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۲۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر آیت الله جوادی آملی:

 

طبق اعلام دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت شود.

 

میزان فطریه بر اساس اعلام دفتر آیت الله سبحانی:

 

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی نیز مبلغ فطریه را به شرح زیر اعلام کرد: میزان زکات فطریه برای هر نفر، یک صاع (تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و … از طعام‌های متعارف در محل) است؛ مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد. زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری برای هر نفر، ۶۰ هزار تومان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights