- نویسنده : ادمین قم گویا قم گویا
- 05 اسفند 1403
- کد خبر 24107
- 4 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /

مقدمه: چهرهای فراتر از مرزها و زمان
در تاریخ پرشکوه تمدن اسلامی، نامهای زیادی درخشش داشتهاند، اما معدود دانشمندانی بودهاند که همچون خواجه نصیرالدین طوسی در چندین حوزه علمی و فکری صاحبنظر بوده، و آثاری ماندگار از خود بهجا گذاشته باشند. از فلسفه و کلام گرفته تا ریاضیات، نجوم، اخلاق و حتی معماری، خواجه نصیر شخصیتی چندوجهی و جهانی بود که آثارش قرنها مورد استفاده دانشمندان شرق و غرب قرار گرفت.
تولد و دوران زندگی
خواجه محمد بن محمد بن حسن طوسی، معروف به خواجه نصیر، در پنجم اسفند سال ۵۹۷ هجری قمری در طوس متولد شد. در عصری که مغولها در حال ویرانسازی مراکز تمدن اسلامی بودند، او نهتنها توانست از این آشوب عبور کند، بلکه با تدبیر و دانایی، حتی برخی فرمانروایان مغول را به سوی دانش، عدالت و انسانیت سوق داد.
خواجه نصیر مدتی در قلعههای اسماعیلیه گذران عمر کرد و سپس به دربار هلاکوخان مغول پیوست. برخلاف انتظار، او با نفوذ در ساختار قدرت، از تبدیل شدن مغولها به یک نیروی صرفاً ویرانگر جلوگیری کرد و پایههای احیای تمدن اسلامی در دوره ایلخانان را بنا نهاد.
آثار علمی و قلمروهای فکری
خواجه نصیرالدین طوسی، بیش از ۱۵۰ اثر علمی در رشتههای مختلف دارد. برخی از مهمترین آنها عبارتاند از:
-
اخلاق ناصری: از برجستهترین آثار اخلاقی در تمدن اسلامی که در آن اخلاق فلسفی، دینی و عملی با زبانی روشن و متین بیان شده است.
-
تجرید الاعتقاد: مهمترین کتاب کلامی او که بعدها به یکی از متون اصلی در حوزههای علمیه تبدیل شد.
-
شرح اشارات ابنسینا: در این اثر، خواجه نصیر یکی از بزرگترین تفسیرهای فلسفی بر نوشتههای شیخالرئیس ارائه میدهد.
-
زیج ایلخانی: یک اثر عظیم در نجوم که تا قرنها در مراکز علمی جهان اسلام و حتی اروپا مورد استفاده بود.
-
تحریر اصول اقلیدس، رساله در جبر و مقابله، رساله در هیئت: در این آثار، خواجه نصیر سطح دانش ریاضی و هندسه را در جهان اسلام ارتقا داد.
او همزمان فیلسوف، فقیه، متکلم، منجم، ریاضیدان و سیاستمداری دوراندیش بود که علم را در خدمت عدالت، تدبیر و تمدنسازی بهکار گرفت.
تأسیس رصدخانه مراغه؛ تلفیق دانش و حکمت
یکی از مهمترین خدمات خواجه نصیر، تأسیس رصدخانه مراغه است؛ مرکزی علمی با استانداردهای زمان خود که علاوه بر فعالیتهای نجومی، کتابخانهای بزرگ، مدرسهای برای دانشپژوهان، و محیطی برای تبادل علمی میان دانشمندان مسلمان، مسیحی، یهودی و حتی بودایی بود.
او با این کار نشان داد که علم مرز ندارد و حکمت، جهانی است. رصدخانه مراغه تا قرنها الگویی برای دیگر مراکز علمی ایران و جهان اسلام شد.
نقش خواجه در بازسازی فکری و اجتماعی ایران
در دوران حمله مغول که بسیاری از علما و نخبگان کشته یا متواری شده بودند، خواجه نصیر عقلانیت شیعی را به سلاحی برای ترمیم بنیانهای اجتماعی بدل کرد. او با نگارش آثاری در منطق، اخلاق، و سیاست، تلاش کرد تا جامعهای خردمحور، اخلاقمدار و آگاه به اصول دین پدید آورد.
وی از پیشگامان نظریهپردازی در حوزه عدالت، ولایت، نظم سیاسی و اخلاق اجتماعی در قالب مفاهیمی چون «نظام احسن» و «عقل فعال» بود؛ مفاهیمی که بعدها در فلسفه اسلامی و حتی فلسفه غرب نیز تأثیر گذاشت.
نگاه تمدنی به خواجه نصیر
خواجه نصیر فقط یک دانشمند نبود؛ او یک نهاد تمدنی بود. یعنی خود شخص او بهتنهایی وزنی برابر با یک نهاد علمی و فکری داشت. هر جا که رفت، دانایی، نظم، آموزش، و تحول بهوجود آمد. حتی پس از مرگ، آرا و آثارش مسیر تحول حوزههای علمیه، نهادهای سیاسی و اندیشمندان پس از خود را ترسیم کرد.
جایگاه خواجه نصیر در دنیای امروز
امروز که جهان درگیر چالشهایی همچون تقابل علم و دین، افراطگرایی، بیاخلاقی علمی و سقوط اخلاق فردی و اجتماعی است، شخصیتهایی چون خواجه نصیر میتوانند الهامبخش بازگشت به خرد دینی، عقلانیت اخلاقی، و وحدت میان علم و ایمان باشند.
او الگویی است برای تمام کسانی که میخواهند در مسیر تولید علم و حکمت، نه در تقابل با دین، بلکه در خدمت تعالی انسان قدم بردارند.
نتیجهگیری:
پنجم اسفند، روز بزرگداشت خواجه نصیر، فقط یک مناسبت تقویمی نیست؛ بلکه فرصتی برای بازخوانی میراث علمی، اخلاقی و تمدنی اوست. او نماد این حقیقت است که در اوج بحرانها، اگر انسان به سلاح دانش، حکمت و اخلاق مجهز باشد، نهتنها نابود نمیشود بلکه میتواند تمدنی نو بنا کند.
یاد و نام خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف تمدنساز و حکیم جهانی اسلام، همواره گرامی باد.
https://qomgoya.ir/?p=24107