- نویسنده : مدیر مسئول
- 29 فروردین 1402
- کد خبر 16337
- 367 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
حجتالاسلام والمسلمین عباس اسکندری سحرگاه امروز و در ویژه برنامه «تسبیح سحر» که از جوار آستان مقدس امامزاده جعفر شهید(ع) روی آنتن زنده سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: نگاهی به فهرست چهل و اندی دعای صحیفهی سجاده و توجه به تاریخ زمانی که این ادعیه از سوی آن حضرت انشاء میشده، ما را به نتایج عجیبی میرساند.
وی افزود: دعاهای صحیفه سجادیه طی سالهای ۶۱ تا ۶۷ هجری قمری یعنی بعد از واقعه عاشورا تا بازگشت حضرت به مدینه انشاء شده است، دورانی تاریک که شرایط فوقالعادهای بر جامعه اسلامی حاکم بود و بنیانهای زیادی فرو ریخته بودند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به حوادثی همچون حرّه و تخریب کعبه عنوان کرد: جامعهای که پیامبر اکرم(ص)، امیرمومنان علی(ع) و امام حسن(ع) برای آن زحمات زیادی کشیده بودند، با اقدامات یزید در مدت کوتاه خلافتش فرو ریخته بود.
وی ادامه داد: تمام ادعیه صحیفه سجادیه، ناظر به این اتفاقات بودهاند، اتفاقاتی همچون به حداقل رسیدن ارتباط عموم مردم با خدا، استغنای مالی مردم که منجر به رواج لهو و لعب شده بود و همچنین گسترش فحشا و منکرات در شهری همچون مدینه النبی(ص) که قداست خاصی داشت.
اسکندری تصریح کرد: امام سجاد(ع) با توجهی به تمام معنا و کیاست و زیرکی خاصی وارد میدان شدند، به این ترتیب که با ابن زبیر همراهی نکردند زیرا به مصلحت تشیع نبود و از سوی دیگر با بنی امیه هم همراه نشد، زیرا هر دو گروه باطل بودند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: کار به جایی رسیده بود که مروان بن حکم که خود اموی بود، خانوادهاش را به امام سجاد(ع) سپرد و خود از مدینه فرار کرد، گفته میشود ۴۰۰ خانواده در پناه امام سجاد(ع) بودند تا از آن شرایط وخیم در امان بمانند.
وی صحیفه سجادیه را دایره المعارف تشیع دانست و تصریح کرد: نخستین دعای صحیفه سجادیه درباره حمد پروردگار عالم است و البته ارتباط گسترده با خدا در همه ادعیه این کتاب شریف مشهود است ولی هر یک موضوعات خاص خود را دارند.
اسکندری با بیان اینکه توجه دادن مردم به خدای تبارک و تعالی که در آن روزگار به شدت تضعیف شده بود، در دستور کار امام سجاد(ع) قرار داشته است گفت: ادعیه ۴۴ و ۴۵ صحیفه نیز در ارتباط با استقبال از ماه مبارک رمضان و وداع با این ماه هستند که دقت به بیانات ایشان نشان میدهد گویی ماه رمضان موجودی مجسم است که حضرت در حال صحبت با او هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: بنیان خانواده که در آن روزگار به هم ریخته بود هم در ادعیه صحیفه سجادیه مورد تاکید و توجه قرار گرفته و در قالب دعای پدر و مادر در حق فرزندان و بالعکس ظهور و بروز یافته است.
وی خاطرنشان کرد: اینگونه نبود که امام سجاد(ع) به خاطر شرایط خفقان شدید، هیچ حرفی خطاب به حاکمیت نزند بلکه در دعاهای مختلف از خداوند میخواهند ستمگران را نابود کند و آنها که حق مردم را زیر پا میگذارند خوار شوند.
اسکندری به ذکر مکرر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) در ابتدا و لابلای دعاهای امام سجاد(ع) اشاره و ابراز کرد: تکرار مکرر صلوات جنبه سیاسی داشته و هدف، توجه دادن مردم به اهل بیت عصمت و طهارت بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: معاویه دستور به لعن امام علی(ع) بر سر منابر داده بود، وقتی حضرت به شهادت رسیدند برخی به معاویه گفتند دیگر رقیبی نداری چرا همچنان به لعن علی اصرار داری؟ و پاسخ داد که تا نام محمد(ص) در اذان بر سر منارهها بلند است، نام علی هم زنده است.
وی با بیان اینکه قرآن هم دایره المعارف مذهب تشیع است و شیعه به معنای اسلام ناب است گفت: اسلام یکی است و تشیع، حقیقت این دین الهی را بدون ذرهای انحراف جلوهگر شده است.