×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فراخوان پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر حوزه های علمیه استان قم در نشست خبری که در ساختمان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار شد، اظهار داشت: پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران استان قم همزمان با سراسر کشور از ۲۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

زهرا عزیزاللهی در ادامه افزود: در سال جاری برای نخستین بار ورودی آزمون مقطع سطح دو در ۲۳ تیرماه و آزمون مقطع سه و چهار در ۱۲ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
وی گفت: حوزه های علمیه استان قم مشتمل بر ۱۶ مدرسه است که ۱۰ مدرسه در استان قم و شش مدرسه در شهرستان آران و بیدگل کاشان است.
وی عنوان کرد: سه مدرسه در استان قم و یک مدرسه متقاضیان را در شهرستان آران و بیدگل از مقطع متوسطه اول و هشت مدرسه از دیپلم پذیرش می کنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان قم ادامه داد: شش مدرسه طلاب خواهر سطح سه و چهار مدرسه طلاب خواهر سطح چهار را پذیرش می کند.
وی گفت: در مقطع سطح سه ۱۰ رشته در استان قم وجود دارد که هم رشته های باسابقه و اصیل حوزوی و هم رشته های به روز همسو با اصول‌ تعریف شده در آن تدریس می شود که رشته های فقه و اصول، مدرسی ادبیات عرب، مطالعات زنان، تربیت دینی کودک و نوجوان، کلام محض، کلام با گرایش امامت و علوم و معارف شیعه از آن جمله است.
وی افزود: در مقطع سطح چهار، پنج رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی، علوم و معارف قرآن کریم، حکمت متعالیه و کلام اسلامی تدریس می شود.
عزیزاللهی گفت: سال گذشته استان قم با افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی متقاضیان برای ثبت نام در حوزه های علمیه مواجه بود که ما ظرفیت بیش از ۴۵۰ نفر را نداشتیم.
وی بیان کرد: حوزه های علمیه خواهران سابقه تاسیس کمتر از ۱۰ سال را دارد اما از نظر محتوای درسی و پراکندگی جغرافیایی مناسب در نقاط مختلف شهر به نظر مطلوب عمل کرده و محیط امن و سالمی را از نظر اعتقادی، سیاسی، روانی و آنچه مقتضی خواهران است به وجود آورده است.
وی اظهارکرد: مدارس علمیه خواهران برنامه های متنوعی را دارند و به خصوص در مدارسی که متقاضیان از مقطع سیکل وارد می شوند برنامه های شادی برگزار می شود.
مدیر حوزه های علمیه استان قم در مورد اشتغال خواهران طلبه نیز گفت: خواهران طلبه مانند برادران امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند و مدرک معتبر به آنان اعطا می شود و هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان در طرح امین آموزش و پرورش مدارس و پژوهشگاه ها مشغول به فعالیت هستند.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش می تواند بازوی قدرتمندی در جهت تبیین و اطلاع رسانی در مورد حوزه های علمیه باشد و اگر در معرفی رشته ها و مکان حوزه ها اطلاع رسانی کنند جذب دانش آموزان به حوزه بیشتر خواهد شد.
وی ابرازداشت: سه گروه از جمله حافظان قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و برگزیدگان المپیادهای برتر کشوری و ممتازین (معدل بالای ۱۸ برای دانش آموزان و معدل بالای ۱۷ برای دارندگان مقطع کارشناسی دانشگاه ها) از آزمون کتبی ورودی حوزه های علمیه خواهران معاف هستند و فقط مصاحبه ورودی را دارند.

۵۰ نخبه و ۳۵۰ استاد از دستاوردهای حوزه علمیه خواهران استان قم

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران استان قم نیز درادامه این نشست در پاسخ به خبرنگارما اظهارداشت: استان قم دارای سه هزار و۲۰ طلبه درحال تحصیل و بیش از سه هزار فارغ التحصیل است که بسیاری از آنان هم اکنون جزء مدیران مدارس هستند و همچنین هزار طلبه در سطوح مختلف در حال تدریس هستند
صدیقه سادات سید تاج الدین افزود: ۵۰ طلبه خانم پژوهشگر قم عضو بنیاد نخبگان هستند و بیش از ۱۰۰ طلبه در طرح امین آموزش و پرورش استان مشغول به فعالیت هستند و حدود ۳۵۰ طلبه خانم در حوزه های علمیه در سطح استادی تدریس می کنند.
وی تصریح کرد: بانوان طلبه دستاوردهای فراوانی داشته اند و کتاب های منتشر شده، نشریه های تخصصی، علمی و پژوهشی و حضور در جشنواره ها حاکی از آن است و به عنوان مثال فقط ۳۵۰ بانوی طلبه قم برای جشنواره علامه حلی مقاله ارسال کرده اند.
وی بیان کرد: حضور “سفیران رضوان” برای معرفی و جذب به حوزه های علمیه یکی از اقدامات سال اخیر بود که طلاب موفق سطح سه در پنج رشته، به صورت داوطلبانه در بازه پذیرش حوزه های علمیه به همراه یکی از اساتید همان رشته به معرفی دستاوردهای خود و حوزه ای که در آن تحصیل کردند می پردازند و برای جذب بیشتر اقدام می کنند.
سید تاج الدین با بیان اینکه هدف ما توانمندی طلاب است، اظهارکرد: طلاب سطح دو ملزم به گذراندن ۱۹۰ واحد درسی هستند که ۲۰ واحد آن بر طبق اقتضا و نیاز طلاب هر مدرسه تعریف و موارد کاربردی مانند سبک زندگی اسلامی و رفتار با همسر تدریس می شود.
وی ادامه داد: همچنین برنامه پنج ساله ای از سوی مرکز مدیریت خواهران حوزه های علمیه کشور به تمام مدارس ابلاغ شده که در آن طبق منویات مقام معظم رهبری باید به بحث های مهم کشوری مانند افزایش جمعیت و پرداختن به سلامت طلاب پرداخته شود و شاخص هایی تعریف شده که همه حوزه ها موظف هستند طبق برنامه پنج ساله به آن دست یابند.
وی گفت: مدرسه صدیقه کبری تخصصی تربیت مدرسین حوزه علمیه است که شرایط سخت تری دارد و همچنین هر ساله فراخوان پذیرش استاد داده می شود و طلاب با گذراندن آزمونی جذب می شوند.
***
گفتنی است پذیرش حوزه های علمیه خواهران به دو صورت مراجعه به سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به آدرس http://paziresh.whc.ir و یا مراجعه حضوری به مدارس علمیه انجام می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights