- نویسنده : مدیر مسئول
- 15 دی 1401
- کد خبر 14975
- 193 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر برخی از خدمات دستگاههای اجرایی الکترونیکی شده و تعداد سامانههای موجود شاید اینقدر زیاد باشد که مردم دچار سردرگمی شوند، لذا ایجاد یک پنجره واحد که همه خدمات را جمع نموده و بهصورت هوشمند خدمت ارائه کند بسیار مطلوب است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم درباره جایگاه قم در حوزه الکترونیکی کردن خدمات افزود: قم در حوزه الکترونیکی پیشگام بوده و در سالیان گذشته بسیاری از طرحها در حوزه الکترونیک در قم بهصورت پایلوت اجرا شده است و بهدلیل وجود زیرساخت مناسب «آی تی» رتبه خوبی در کشور دارد و با توجه به میزان استفاده زیاد از اینترنت و کاربران در قم، باید گفت استان قم در حوزه خدمات الکترونیکی جایگاه مطلوبی در کشور به خود اختصاص دادهاست.
وی در ادامه اهمیت توسعه خدمات الکترونیکی را افزایش سلامت اداری ذکر کرد و گفت: موضوع خدمات الکترونیک و یا گام برداشتن به سمت شهر هوشمند از چند جهت اهمیت دارد؛ اینکه کار مردم تسهیل میشود و از رفتوآمدهای بسیار جلوگیری میکند و با خدمات الکترونیکی و یکپارچهسازی، سلامت اداری و شفافسازی نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته قریشی، دولت سیزدهم یکی از وعدههای مورد تأکید آن بحث هوشمند سازی بوده است و اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است و با توجه به تعدد سامانهها، دولت سیزدهم به ایجاد یک پنجره واحد هوشمند تأکید دارد و در این زمینه برخی دستگاههای استانی به سامانه ملی متصل و برخی هم سامانههای استانی دارند مانند شهرداری که در زمینه خدمات الکترونیک و سامانه مختص خود ورود خوبی داشتهاست.
وی با تأکید بر اینکه گزارشی که در سطح ملی ارائهشده است تقریباً ۹۰ درصد دستگاهها در زمینه خدمات الکترونیکی ورود کردهاند و اندک دستگاههایی هم بوده که مقاومت میکنند، ابراز کرد: سامانه یک بانک اطلاعاتی ملی است ولی شهرداری سامانه مستقل خود دارد و استانداری هم از طریق سامانه مختص وزارت کشور خدمات الکترونیکی ارائه میکند.
نظارت بازرسین بر عملکرد خدمات الکترونیکی دستگاهها
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در پاسخ به این سؤال که نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه خدمات الکترونیکی چگونه است اظهار داشت: برای نظارت بیشتر بر ارائه خدمات الکترونیک کارگروه فناوری اطلاعات استان وجود داشته که براساس شاخصهایی در حوزه الکترونیکی دستگاهها سنجیده خواهند شد و یا در قالب جشنوارههایی ازجمله جشنواره شهید رجایی، دستگاههای اجرایی را به سمت الکترونیکی کردن خدمات خود تشویق و عملکرد آنها ارزیابی میشود که کوتاهیها را تذکر و پیگیری میکنیم که توسط بازرسان در زمینه خدمات الکترونیکی نظارت دقیقی بر عملکرد دستگاههای اجرایی دارند.
وی با بیان اینکه در بحران کرونا، با وجود آسیبها فرصت مطلوبی هم برای دستگاههای دولتی ایجاد شد تا خدمات الکترونیکی توسعه پیدا کرده و مردم هم به سمت بهرهگیری از این خدمات رغبت پیدا کردند، افزود: بهعنوان نمونه ما در حوزه آموزشوپرورش و آموزش آنلاین در مقاطع مختلف و حتی دانشگاهها جایگاه خوبی پیدا کردیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در پاسخ به این سؤال که قم چه مقدار با شهر هوشمند چقدر فاصله دارد گفت: قم براساس شاخصها و تعاریف مشخصی که از یک شهر هوشمند براساس معیارهای بینالمللی میشود، فاصله دارد؛ اما با توجه به زیرساخت و امکاناتی که داریم، وضعیت قم در وضعیت مناسبی در کشور قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت وجود شهروند هوشمند برای استفاده بهتر از خدمات الکترونیکی تصریح کرد: در زمینه خدمات الکترونیکی در ابتدا چالشی داشتیم که مردم را چگونه برای الکترونیکی شدن خدمات توجیه کنیم، اما بهمرور هماکنون مردم فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیکی را فراگرفته و به مطالبه عمومی تبدیلشده است.
به گفته قریشی؛ مشکل دیگری هم که وجود دارد مقاومتهایی بوده از سوی دستگاههای اجرایی داریم، چراکه خدمات الکترونیکی باعث کاهش مراجعه مردم به سمت دستگاهها میشود.