×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازگشت تفکر مرز بندی خانواده در کنفرانس خانواده و تربیت معنوی

مسعود جان‌بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در نشست خبری اولین کنفرانس خانواده و تربیت معنوی که در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه تعارض میان فرزندان و خانواده در زندگی‌های امروزی برای فرد و جامعه هزینه ساز است اظهار کرد: یافته‌های علمی نشان می‌دهد که جریان‌هایی سعی دارند خانواده را از مقبولیت و جامعیت خارج و تضعیف نمایند و مبنای اختلالات روانی در جامعه نیز قرار دهند.
این استاد دانشگاه با اشاره به وجود انواع مکاتب مختلف روانشناسی و روان‌درمانگری تصریح کرد: به اعتقاد برخی عصر جدید، عصر معنویت است و چون انسان‌ها دچار چندگانگی شده‌اند پس تنها فاکتور تحول، معنویت به جهت بیشتر کردن سرعت ماست.

او با بیان جایگاه تربیت معنوی در ایجاد یگانگی و وحدت خاطر نشان کرد: تربیت معنوی هدفش حاکمیت عقلانیت است؛ که با توجه به سهولت گسترش در سطح خانواده سلامت محوری نیز با آن عجین می‌شود و در ادامه خلاقیت در فرد را به دنبال دارد و در نتیجه جایی که معنویت فعال شود خلاقیت را هم فعال و تحریک می‌کند.

جان بزرگی با بیان اینکه غالب کسانی که در دنیا خانواده درمانگر هستند نگاه‌شان این است که وقتی خانواده اصلاح شود فرد در مسیر درست قرار می‌گیرد، افزود: خانواده ارگانی است که انسان‌ساز و سلامت محور و به وجود آوردنده نسل و هدایت کننده است، بنابراین آنقدر که در خانواده پرورش شکل می‌گیرد در هیچ جای دیگر این امکان وجود ندارد.
رئیس کنفرانس خانواده و تربیت معنوی با اشاره به خانواده به عنوان اولین کانون انسان‌سازی و جامعه‌سازی بیان کرد: در دنیا کسانی با تفکر سرمایه داری و سودای سود زن در خانواده را هدف گرفته‌ و مادر به عنوان کانون خانواده را تضعیف می‌کنند و با این کار به شکل مسالمت‌ یا غیر مسالمت‌آمیز، مادر را نشانه می‌گیرند و وقتی اولین طراح تربیت را هدف قرار دادند، به دنبال آن هزینه زیادی را به جامعه تحمیل خواهند کرد.
او با  تبیین مشکلات تشنج در خانواده متذکر شد: خانواده ناامن نمی‌تواند سبب امنیت شود بلکه محل تشنج و دعوا است و موجب وحدت و رشد نیست.
جان بزرگی با بیان اینکه تربیت معنوی بر اساس آنچه گفته شود “تو محور” است نه “من محور”، ابراز داشت: به انسان می‌گوییم از گناهان خود استغفار کن و انفاق کن تا حالت خوب شود چرا که با استغفار منیت‌های ایجاد شده در او کمرنگ می‌شود؛ پس تربیت معنوی اگر در رفتار ظاهر شود باید احساس آرامش داشته باشیم.
این استاد روان شناسی بالینی گفت: امروزه در جامعه شاهد جزیره‌های مستقلی هستیم که باید تجمیع شوند، حرف مشترک بزنند و مرزهای منیت را جوری هدف قرار دهند که فرد احساس خوبی از منیت به معنای منفی نداشته باشد؛ حجاب‌هایی درونی که به نوعی نمی‌گذارد تأمل داشته باشیم باید هدف قرار بگیرد .
وی در پایان گفت: کارکرد اصلی خانواده یعنی پدر مهربان و مادر مقتدر؛ باید مرزساز باشد و هر جا دیدید اعتماد به نفس فرزند ضعیف بود یعنی کارکرد پدری نقصان دارد و ما در این کنفرانس می‌خواهیم جایگاه خانواده را به محل اصلی خود برگردانیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights