×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 21 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستورات امامین انقلاب برای سوادآموزی، همچون بارقه ایمان و امید، جاری و پویا است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

طبق آخرین نتایج برآورد مرکز آمار ایران از وضعیت سوادآموزی استان قم در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۲۱ هزار نفر بی سواد و در گروه سنی ۶ سال و بالاتر حدود ۱۰۴ هزار نفر بی سواد وجود دارد.

 

به عبارتی درصد باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۸/۴ درصد و درصد باسوادی گروه سنی ۶ سال و بالاتر ۹۱/۸ درصد می باشد.

 

با توجه به دستورات و تاکیدات امامین عزیز انقلاب اسلامی و اسناد بالا دستی در خصوص سوادآموزی آحاد مردم، باید در برنامه هفتم توسعه به نهضت سوادآموزی توجه و نگاه ویژه شود و مورد حمایت خاص دولت مردمی و مجلس انقلابی شورای اسلامی قرار گیرد و به ایفای حق آحاد مردم و اهداف این نهاد انقلابی، وفادار باشیم.

 

از مهم ترین دلایل بروز بی سوادی و کم سوادی در گروه های سنی مختلف اعم از آموزش رسمی و غیر رسمی، می توان به این عوامل اشاره کرد:

 

۱) عوامل فردی ۲) عواملی محیطی و آموزشی ۳) عوامل فرهنگی، ۴) عوامل اجتماعی ۵) عوامل اقتصادی

 

از بدو فعالیت نهضت سوادآموزی استان قم تا امروز بیش از ۴۳۵ هزار نفر از مردم شریف و عزیز قم از حدود ۲۵ نوع خدمات آموزشی، فرهنگی و دینی همراه با سوادآموزی و آموزش مهارت های اساسی زندگی به صورت رایگان بهره مند شده اند ودر همین راستا یکی از برکات و دستاورد های نهضت سوادآموزی استان قم، شناسایی ۱۳۷ نفر به عنوان چهره های موفق سوادآموز اعم از استاد حوزه و دانشگاه،هیئت علمی، مدیر و معلم آموزش و پرورش، نویسنده و کارآفرین و مادران و همسران نمونه هستند که تحصیلات خود را با شرکت در کلاس های نهضت سوادآموزی شروع نموده اند.

 

طبق دستورات صریح حضرت امام خامنه ای عزیز و حکیم(مدظله العالی) توسعه سوادآموزی در مرحله اول، و تعمیق سوادآموزی در مرحله دوم ملاک عمل و تکلیف می باشد و فعالیت ها و برنامه های سوادآموزی با روحیه جهادی و کار شبانه روزی، جاری و پویا و فعال باید به کار خود ادامه دهد و در جهت آموزش همگان لازم است تمام افراد از نعمت سواد تا پایان دوره ابتدایی برخوردار شوند و توسعه، تعمیق، تثبیت، تحکیم و کیفیت بخشی به آموخته های سوادآموزان در راستای رسیدن به اهداف عدالت اجتماعی و نصیب آموزشی برابر و آموزش برای همگان می باشد.

 

یکی از امتیازات نهضت سوادآموزی این است که باسواد کردن مردم توسط آموزشیاران و آموزش دهندگانی انجام می شود که باعفاف وحیا و حجاب برتر چادر هستند و با مراجعه به درب منازل در شهرها و روستاها حضور پیدا می کنند و از۱۲۰۰ ساعت آموزش در دوره های سوادآموزی ، انتقال و تحکیم سواد در حدود ۳۰۰ ساعت به آموزش روخوانی و روانخوانی و مفاهیم قرآن کریم و آشنایی با سیره و زندگانی اهل بیت (علیهم السلام) و گسترش فرهنگ ، معارف و ارزش های اسلامی و انقلابی پرداخته می شود.

 

با عنایت به طرح ها و برنامه های انجام شده برای رسیدن به قله مطلوب و تداوم ماموریت و رسالتی که بر عهده است، همه مردم و مسئولان باید با نگاهی نو به تعاریف سواد و با تحول نسبت به سوادآموزی کم سوادان و بی سوادان باقیمانده تلاش کنیم و حذف و یا محدود نمودن نهضت سوادآموزی، یا ادغام در مجموعه هایی دیگر خطایی بزرگ و راهبردی و خسارتی جبران ناپذیربوده و ناتمام گذاشتن توفیقات قبلی و انحراف در مسیر رسیدن به اهداف می باشد و تمام نهاد هایی که به دست و دستور بنیانگذارکبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شده است، مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد شهید ،بسیج مستضعفین، جهاد سازندگی، کمیته امداد، جهاد دانشگاهی و نهضت سوادآموزی از روی حکمت، مصلحت، خیرخواهی و آینده نگری وژرف اندیشی بود و بقای وجودشان برای توسعه و ساختن ایران قوی و پیشرفت کشور لازم و ضروری است.

 

اصل سوم و سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بند ۲-۳ فصل دوم موضوع علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور، سند ملی چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، پیام حضرت امام خمینی ینیانگذارکبیر جمهوری اسلامی ایران، دستورات حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) طی نامه های مورخ ۳۰/۱۱/۱۳۸۷و مورخ ۰۵/۱۰/۱۳۸۹ به دولت، مجلس و آموزش و پرورش ، سیاست های سوادآموزی مصوب جلسه ۵۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۲۱/۰۹/۱۳۸۵، اساسنامه نهضت سوادآموزی و آیین نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی، شش قانون برنامه توسعه کشور، سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص سوادآموزی، مصوبات شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مستندات قانونی و اسناد بالا دستی و تکلیفی فعالیت ها و برنامه های سوادآموزی می باشد.

 

در گام دوم انقلاب برای تداوم رسالت و ماموریت نهضت سوادآموزی به عنوان یک جریان مهم فرهنگی و حیات بخش و جهادی بلند مدت و گام برداشتن در مسیر نظام دانایی و آگاهی و سوادآموزی، لازم است به برخی از اهم دستورات و شاخص های سوادآموزی از منظر امامین عزیز انقلاب اسلامی توجه و دقت و مرور مجدد داشته باشیم تا چراغ راهمان قرار گیرد:

 

الف)دستورات و شاخص های سوادآموزی از منظر حضرت امام خمینی (ره):

 

۱- از جمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن و بلکه مهم تر از آن ها آموزش برای همگان است

 

۲- محرومیت از نوشتن و خواندن (خجالت آور)

 

۳- تبدیل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل و خودکفا

 

۴- به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم

 

۵- تمام بی سوادان برای یادگیری(عدم محدودیت سن)

 

۶- تمام با سوادان برای یاد دادن(عدم محدودیت شرایط)

 

۷- وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات بپا خیزد

 

۸- بی سوادی نقص است

 

۹- دعوت بی سوادان توسط ائمه جماعات شهرستان ها و روستا ها

 

۱۰- مساجد و تکایا و منازل شخصی برای مکان تشکیل کلاس های سوادآموزی

 

۱۱- ایران را مدرسه کنیم

 

۱۲- تعلیم توسط اعضای با سواد خانواده

 

۱۳- روستاییان برای باسوادی به پا خیزند

 

۱۴- کمک دولت

 

۱۵- تحکیم سواد

 

۱۶- بالا بردن سطح معلومات و فرهنگ اسلامی مردم

 

۱۷- توسعه نهضت سوادآموزی

 

۱۸- ریشه کنی بی سوادی

 

۱۹- آموزش تقوا حتی در انتخاب جمله های کتاب که با این مفهوم باشد

 

۲۰- علم جهت دار آموزش بدهید

 

۲۱- سوادآموزان به حدی برسند که خودشان بفهمند

 

۲۲- همه موظف هستیم باید کمک کنیم

 

۲۳- اگر آن هایی که می خواهند آموزش بدهند سستی بکنند، آن هایی که می خواهند آموزش ببینند اهمال کنند و ملت که پشتوانه همه امورات است ، خود را بی تفاوت نشان بدهد، این بار به منزل نمی رسد

 

۲۴- در آینده نزدیک هر کسی نوشتن ابتدایی را آموخته باشد

 

ب) برخی از اهم دستورات و شاخص های سوادآموزی از منظر حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی):

 

۱- پشتیبانی مجدانه دولت و مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش از نهضت سوادآموزی باید باشد(امکانات، اعتبارات و بودجه)

 

۲- آموزش و پرورش حلقه واسطه بین دولت و نهضت سوادآموزی است

 

۳- الزام به پیگیری وزیر آموزش و پرورش از کارهای نهضت سوادآموزی در کمیسیون ها و هیات دولت

 

۴-تداوم کار در سوادآموزی

 

۵-ایجاد نشاط جدید در کار سوادآموزی تا با سوادی کامل جامعه

 

۶- در سوادآموزی در درجه اول: توسعه سواد و در درجه دوم تعمیق سواد ملاک است

 

۷- سوادآموزی مردم افغانستان تکلیف نهضت سوادآموزی است

 

۸- برنامه ریزی برای ترویج زبان فارسی که سیاست نظام هم است بر عهده نهضت سوادآموزی نیز می باشد

 

۹- تهیه و ارسال کتاب زبان فارسی به هند و پاکستان

 

۱۰– توسعه کار میدانی برای بهره مندی بیشتر از بودجه

 

۱۱- استفاده از جوانان برای سوادآموزی به بی سوادان

 

۱۲-توجه کردن برنامه ریزان و بودجه ریزان کشور به امر سوادآموزی

 

۱۳-غائله بی سوادی را باید از کشور جمع کنیم

 

۱۴-مدرسه نرفتن افراد واجب التعلیم خیلی خطرناک است

 

۱۵-باید ترتیبی داده شود که داشتن گواهینامه دوره ابتدایی حداقل یک چیز واجب شمرده شود مثل داشتن شناسنامه، مثل گواهی رانندگی همه باید این را داشته باشند

 

۱۶-نهضت سوادآموزی به امروز و فردا مربوط نمی شود، امری ماندگار است که زمانش معلوم نیست

 

۱۷-از این کار دلسرد نشوید تا بتوانید در مجموعه سوادآموزی نشاط جدیدی به وجود بیاورید و این عده ای را هم که باقی مانده اند با سواد کنید

 

۱۸- با سوادی زیر ۵۰ سال الزامی است

 

۱۹-الزام کمتر برای باسوادی بالاتر از ۵۰ سال، به کلی رها نشود

 

۲۰-سازمان صدا و سیما از همه ظرفیت های خود برای رسیدن به هدف تعیین شده بهره گیری و خدمت لازم به دستگاه های مسئول را ارائه نماید

 

۲۱- نهضت سوادآموزی مسئول اصلی مبارزه با بی سوادی در کشور خواهد بود

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights