×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
سوال یک خبرنگار از مسعود پزشکیان: از کدام علم اقتصاد سخن می‌گویید؟

به گزارش قم گویا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی پژواک اقتصاد، امروز ویدئویی از سخنرانی رئیس جمهور، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

 

مسعود پزشکیان در سخنرانی اخیر خود گفته است: هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم. باید دید این دیدگاه مورد قبول دانشمندان است یا خیر؟

 

او با بیان اینکه خود این موضوع که آیا باید این یارانه را بدهیم جای بحث است، گفته است: آیا علم اقتصاد و دانشمندان این موضوع را قبول می‌کنند؟ اقتصاددانان باید به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند.

 

پزشکیان افزوده است: زمانی که پول گندم، نهاده و حقوق بازنشسته را نداریم، بنزین را دلاری ۵۰ تومان میخریم و ۱۰ تومان می‌فروشیم. هر انسان دغدغه‌مندی این نوع سیاست را نمی‌پذیرد.

 

این حرف‌ها در چارچوب اقتصاد آزاد قشنگ هستند ولی سوال اساسی از رئیس جمهور محترم این است که کدام منطق گفته است تولید (یا بهتر است بگوییم مونتاژ) خودرو باید در یک کشور انحصاری و واردات خودرو ممنوع شود؟ کدام منطق و کدام اقتصاددان به شما گفته است باید خودروی بی کیفیت چینی و خودروی بی کیفیت‌تر مونتاژ داخل را به چند برابر قیمت خودروهای روز دنیا آن هم با شیوه‌های عجیب و غریبی همچون قرعه‌کشی به مردم فروخت؟

 

کدام منطق و کدام انسان دغدغه‌مند به شما گفته است تعرفه‌های چند صد در صدی روی خودروی خارجی بگذارید و انحصار واردات آن را هم به افراد و شرکت‌های معدودی بدهید؟ کدام کارشناس اقتصای به شما گفته است حرف از بنزین به قیمت جهانی بزنید اما قیمت خودرو را چنان افزایش دهید که حقوق‌بگیران و حتی طیف وسیعی از افراد با مشاغل آزاد هم توانایی خرید حتی یک پراید دست دوم را نداشته باشند؟ کدام منطقی به شما فرمان می‌دهد رو در روی مردمی بیاستید که با امید بهبود شرایط اقتصادی به شما رأی داده‌اند و در اولین نطق‌هایتان، بحث افزایش قیمت بنزین را مطرح کنید که خود بهتر می‌دانید با این کار، قیمت همه کالاها چند برابر خواهد شد؟

 

کدام اقتصاددان به شما توصیه کرده است خودروی خارجی که با دلار ۶۰ هزار تومانی، یک میلیارد تومان هم نیست، در بازار داخلی ۴ میلیارد تومان معامله شود؟

 

و یک سوال تکراری که بارها و بارها از دولتمردان پرسیده‌ایم و پاسخی نداده‌اند: کجای علم اقتصاد نوشته است حقوق کارگر و کارمند به ریال و هزینه‌هایش باید به دلار باشد؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights