- نویسنده : مدیر مسئول
- 29 مهر 1400
- کد خبر 6703
- 186 بازدید
- دیدگاهها برای ورود هنرجویان به بدنه اصلی و حرفهای تئاتر قم ضروری است بسته هستند
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش قم گویا, محمدرضا شاهمردی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و یکی دو دهه است مشغول به فعالیت در زمینه هنرهای نمایشی در زمینه های نویسندگی، کارگردانی و تدریس است و امسال با نمایش «شاعرانگی یک شازده ی شوربخت» در جشنواره استانی قم حضور دارد.
محمدرضا شاهمردی درباره حضورش در جشنواره و نمایش «شاعرانگی یک شازدهی شوربخت» گفت و گو کردهایم که میخوانید:
- در مورد نمایشنامه و دلیل انتخاب آن توضیح دهید؟
- نمایش شاعرانگی یک شازده شوربخت از کارهای قدیمی خود من است که پیشتر و با اسم تاریکخانه درد نیز اجرا شده بود اما با بازنویسی و تغییراتی که بعد از این سالها مدنظرم بود آن را آماده اجرای عمومی و شرکت در جشنواره کردم چرا که به نظرم دردها و دغدغههای خاصی در این نمایشنامه مطرح میشود.
- نظرتان درمورد فرصت دادن به هنرمندان جوان برای رقابت در فضای جشنواره استانی تئاتر چیست؟
- حضور هنرمندان جوان و فراهم شدن عرصه برای آنها و ورود هنرجویان به بدنه اصلی و حرفهای تئاتر قم یکی از ضروریات بسیار مهم است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم،چرا که نسلهای متفاوت هنرهای نمایشی در قم در کنار هم به پویایی و کارایی لازم میرسند و هرگز نباید عرصه محدود و در انحصار عدهای خاص باقی بماند،چرا که این رکود منجر به از میان رفتن خلاقیتها و ابتکارات و تلاش بدنه اصلی شده و به طور یقین مانع پیشرفت تئاترقم در سطح کشور خواهد شد،البته خدا را شکر در قم ورود و بروز و ظهور نسلهای جدید به فضای اصلی تئاتر همواره بطور جدی از سوی همه اساتید پیگیری شده اما خود جوانان نیز باید بدانند که فضای اصلی تئاتر قم با بهرهگیری از اساتید شاخص و تعداد بالای فارغالتحصیلان هنرهای نمایشی عمیقا علمی و روزآمد بوده و کسی با تعارف و قربان صدقه نمیتواند ادعای ورود به بدنه اصلی تئاتر قم را داشته باشد؛ برای رسیدن سطح مناسب از تئاتر در قم و در کشور،کار مداوم،مطالعه،تجربهورزیهای سختکوشانه و اعتماد و استفاده از اساتید تئاتر استان و کشور لازم و ضروریست.
- با توجه به حضور دیگر گروههای نمایشی بعنوان متقاضیان شرکت در جشنواره بیست و دوم ، سطح کیفی این جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟
- جشنواره استانی ویترین توانمندیهای نسلهای متعدد تئاتر هر استان است و به نظرم امسال هم دوستان و عزیزان کاربلد و با دانشی در جشنواره حضور دارند و انشاءالله در یک فضای علمی و رقابتی زمینه رشد تئاتر شهرمان فراهم شود.
- به نظر شما برای برگزاری با کیفیت جشنواره استانی توجه به چه نکاتی ضروری است ؟
- در درجه اول مسئولان فرهنگی و هنری شهر و استان باید ملتفت و متوجه این موضوع مهم باشند که تئاتر چه ظرفیتهای فرهنگی و هنری ویژهای دارد و تاثیرات شگرف این رشته هنری چه دامنهای از جامعهای را در بر میگیرد،متاسفانه اگر رصدی کنیم میبینیم در بیشتر استانها استاندارها،شهردارها و حتی معاونانشان یک بار برای دیدن یک تئاتر به سالنهای شهرها و استانهای تحت امرشان نمیروند؛ خب وقتی مدیریت کلان یک استان و شهر به هنری که بارها مورد تاکید و توجه رهبر انقلاب نیز بوده است هیچ توجهی ندارند و تنها دلخوش به یک سری آمار هستند چه امیدی به رشد و تحول میتوان داشت؟! کیفیت کار هنرمندان تئاتر قم همیشه و در همه عرصههای ملی و بینالمللی مورد تایید و تحسین بوده؛ اما آنچه به رشد کیفی و کمی و توسعه تئاتر قم منجر خواهد شد،چه در قالب جشنواره استانی و چه در قالب اجراهای عمومی و چه در عرصههای برون استانی،توجه همه بخشهای مدیریت شهری و استانی به تئاتر است،وگرنه هنرمندان قم که خودشان کار خودشان را بلدند؛ مردم هم در حمایت از آنها و در حضور در سالنها حتی در شرایطی کرونایی سنگ تمام گذاشتهاند،آنها حمایت و توجه مسئولان را کم دارند که همواره نگاه زینتالمجالسی به هنر فاخر تئاتر داشتهاند و از درک عمیق آن غافل بودهاند؛ البته که در دولت جدید و در شورای جدید شهر بارقههای امیدی از توجه به حوزههای هنری به ویژه تئاتر احساس میشود که امیدواریم منجر به تحول عمیق فرهنگی در قم شود؛ مسئولان جدید چه در دولت و چه در مدیریت شهری باید بدانند هیچ توفیق فرهنگی بدون مشارکت جدی اصحاب هنر اتفاق نخواهد افتاد.
- برگزاری جشنواره استانی تئاتر تا چه اندازه می تواند در رونق مجدد تئاتر در استان قم موثر باشد؟
- جشنواره تئاتر استانی میتواند زمینهای برای ارزیابی و محک تئاتر قم از منظرهای متعدد و مختلف باشد،قطعا بررسیهای کمی و کیفی جشنواره از جهات مختلف میتواند زمینهساز رونق مجدد تئاتر در قم باشد.
- به نظر شما ترکیب تیم داوری جشنواره به چه صورت باشد بهتر است: هنرمندان تئاتر استان ، هنرمندان تئاتر تهران یا ترکیبی از هنرمندان تئاتر استان و تهران؟
- تفاوتی ندارد.
- تا کنون در مسیر تمرینهای نمایش خود با چه مشکل مهمی مواجه بودهاید؟
- مشکلات همزاد ما تئاتریهاست،اما همین مشکلات خالق ابتکارات ما نیز بودهاند؛ خدا را شکر که هم به مشکلات عادت داریم،هم نتوانسته مانع کار ما شود.
- برگزاری کارگاههای تخصصی هنرهای نمایشی و جلسات نقد و بررسی در حاشیه برگزاری جشنواره را تا چه حد مفید می دانید؟
- تلاش و برنامهریزی در جهت رشد علمی تئاتر در قم از ضروریات غیرقابل کتمان و انکار در عرصه هنرهای نمایشی در قم است؛ البته با یک نیازسنجی،برنامهریزی و طراحی مبتکرانه و منسجم…
- در پایان اگر نکته خاصی در مورد برگزاری جشنواره به نظرتان می رسد بفرمایید؟
- به نظرم همه باید به وفاق و همدلی در تئاتر قم پایبند باشیم و اجازه ندهیم عناصر ِ معلومالحالی که هدفی جز خودنمائی و بر هم زدن ِ آرامش تئاتر قم ندارند موجب ِ بروز اصطکاک و لغزش در فعالیتهای ما شوند؛ همیشه و در همه حال و در طول تاریخ انسانهایی بودهاند که منفعتطلبیها و قدرتطلبیهایشان، نگاههای شخصی و غرضورزانهشان و دانش کم و بیشن ِ محدودشان همواره سنگ ِ پیش پای مجاهدان ِ عرصه هنر بوده است، اما هنرمندان حقیقی و هنر حقیقی از پس روزها و سالها و قرنها میگذرد و میماند، اما فرصت بهرهبرداری و مصادره به مطلوب به این جنس موجودات نمیدهد؛ ما هر کداممان میوه و ثمره تلاش خودمان هستیم و حق نداریم “نرسیدنهایمان” را به پای دیگران بنویسیم، چرا که اگر نرسیدنها و شکستهایمان به پای دیگران است، فردا روزی باید موفقیتهایمان را نیز به پای ایشان بنویسیم؛ تئاتر قم به دوستیهای عمیق و امیدبخش نیاز دارد و متعلق به کسانیست که خون جگر و خاک صحنه خوردهاند؛ من از تلاشهای همه نسلهای قبلی تئاتر قم؛ از مرحوم استاد علی تفضلیان تا همه اساتید امروز تئاتر قم سپاسگزارم که با مجاهدتهای خود این موهبت ِ ارزشمند را به دست ما رساندهاند و آرزو دارم که همه دست در دست هم، بر مدار ِ تئاتر علمی و روزآمد، همراه و همقدم ِ یکدیگر باشیم و “هنر” و “اخلاق” را آنچنان که شایسته است پاس بداریم.
https://qomgoya.ir/?p=6703