- نویسنده : مدیر مسئول
- 17 شهریور 1399
- کد خبر 2205
- 252 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
قم گویا – معاونت نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم از شعار سال سواد آموزی در دنیا با عنوان «آموزش و یادگیری سواد در بحران کووید ۱۹ و بعد از آن خبر داد.
محمد رضا قاسمی نیا با اشاره به تقدیر نامه سازمان ICDL ایران در خصوص اظهار کرد: همه ساله روز ۱۸ سپتامبر به عنوان روز سواد آموزی در سطح دنیا مطرح است و مورد توجه مردم جهان محافل علمی و سیاسی قرار می گیرد.
متن تقدیر نامه سازمان ICDL ایران در خصوص تقدیر از نهضت سواد آموزی قم به شرح زیر است:
بسمه تعالی
۱۸ سپتامبر برابر با ۱۷ شهریور ماه از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ” یونسکو” به عنوان روز جهانی مبارزه با بی سوادی نامگذاری شده است. این نامگذاری به دلیل توجه دادن هر چه بیشتر کشورها به مسئله سواد و سواد آموزی می باشد. هم اکنون همه کشورها جهت دستیابی به توسعه همه جانبه و بویژه توسعه پایدار تلاش می کنند. محور اصلی توسعه، نیروی انسانی یا به عبارت بهتر سرمایه انسانی است. بر اساس نظریه سرمایه نئی افراد در یک سازمان به مثابه دارانی می باشند و تنها چیزی که می تواند این دارانی را تبدیل به سرمایه نماید، آموزش است در هزاره سوم سه موضوع باعث تغییرات وسیعی در سطح جوامع و کشورها شده است که عبارتند از اقتصاد دانش بنیان، پدیده جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات این فناوری دگرگونی عظیمی در ارتباطات، داد و ستد، اقتصاد، فرهنگ و روابط افراد و کشورها به وجود آورده است، به طوری که زندگی همه افراد بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در استفاده از این فناوری انتخاب وجود ندارد بلکه همه ناگزیر به استفاده از آن با انزوا می باشیم. از طرف دیگر فناوری اطلاعات به مثابه شمشیر دولبه است که بایستی بر آن مسلط باشیم تا بتوانیم از مزایای آن به نحو احسن استفاده و از موارد منفی آن پرهیز نمائیم با توجه به تغییرات زیر بنائی به وجود آمده در سطح دنیا و اضافه شدن انواع سواد به مفهوم سنتی سواد که خواندن و نوشتن بود، بنیاد ICDL ایران را بر آن داشت تا پیشنهاد اضافه نمودن آموزش مفاهیم فناوری اطلاعات و ارتباطات در محتوای آموزشی مختص سواد آموزان را به مدت ۶۰ ساعت به سازمان نهضت سواد آموزی ارائه نماید. اکنون که چند سالی از اجرای این طرح می گذرد نتایج مثبت و پر بار آن قابل مشاهده و اندازه گیری می باشد. در بازدید از تعدادی از کلاس ها در معیت مسئولین سازمان نهضت سواد آموزی در سال های گذشته، سواد آموزان ضمن اظهار علاقه به فراگیری مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از دلایل اشتیاق به یادگیری را دغدغه تربیت فرزندان خود و آسیب های فضای مجازی عنوان می کردند. آنان خواستار آموزش های تکمیلی جهت نظارت بیشتر و دقیق تر بر رفتارهای فرزندان خود در فضای مجازی بودند. با شیوع ویروس کرونا حدود یک میلیارد دانش آموز و دانشجو از حضور در کلاس های درس محروم شدند و دست اندرکاران آموزش به فکر استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت آموزش مجازی و شبکه های اجتماعی افتادند. به همین دلیل یونسکو سال جاری را آموزش و یادگیری سواد در بحران کووید ۱۹ و بعد از آن ” نامگذاری نموده است. این فناوری می تواند به توسعه سواد و یادگیری در همه گیری این بیماری کمک شایانی نماید. اینجانب ضمن تشکر از مسئولین محترم آموزش و پرورش استان قم بویژه حجت السلام و المسلمین جناب آقای قاسمی نیا معاون محترم سواد آموزی استان و کلیه همکارانشان، جناب آقای ایپکچی مدیر و کارکنان مرکز دارالفنون و سوادآموزان، این روز را به همه عزیزان تبریک عرض می نمایم. ان شالله همه ما بتوانیم با خدمت صادقانه در راه پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی قدم برداشته و در پیشگاه خداوند متعال و شهیدان سرفراز و رو سفید باشیم.
علی رضا سلطانی فرد مدیر بنیاد ICDL ایران
به گفته معاون نهضت سواد آموزی استان قم سطح آموزش مهارت های ICDL هم راستا با سطح سواد در استان قم در جایگاه بسیار مطلوبی قرار دارد و کوشیده می شود هماهنگ با آموزش های مجازی و حضوری آموزش های عملی این مهارت ها نیز به سواد آموزان با کیفیت ارائه شود.
https://qomgoya.ir/?p=2205