×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۰ موضوع پژوهشی پیرامون عفاف و حجاب برای کرسی های آزاد اندیشی 

حجت الاسلام و المسلمین حسین درودی از پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت و مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در یادداشتی با بررسی “محدویت شرعی و قانونی حجاب” بیست موضوع در این خصوص را به برگزارکنندگان کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه و دانشگاه پیشنهاد داده است.

متن یادداشت را در ذیل می‌خوانیم:

رهبری فرمودند«حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی، بسیاری از کسانی که کشف حجاب می‌کنند از پشت پرده تحریک به این کار یعنی دستگاههای جاسوسی دشمن، مطلع نیستند، اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاههایی هستند، این کار را نمی‌کنند چون خیلی از آنها اهل دین و تضرع و ماه رمضان و دعا هستند». فروردین۱۴۰۲

*محدویت شرعی و قانونی حجاب

از دیدگاه امام جامعه اسلامی حجاب محدویت شرعی و قانونی است؛ به دلیل آنکه دستورات شرع مقدس دو سویه بوده و نیازهای درون و برون انسان را با همدیگر مرتبط و متفق می داند و نیز قانون شرع محور با ایجاد امنیت همه جانبه نیاز اجتماع را تأمین نموده و از طبقاتی شدن جامعه جلوگیری می کند از همین رو اگر افرادی که کشف حجاب دارند به این مهم آگاه و آشنا شوند قطعا در پی امنیت دو بعدی خود خواهند بود چراکه این محدویت پذیری اختیاری و انتخابی از مطالبه خردورزان است. امروز پشت صحنه خوانی حوادث در انقلاب اسلامی خود یک اجتهاد سیاسی لازم دارد و این نیاز نیز در برهه هایی از چهار دهه از عمر نظام اسلامی به اثبات رسده که بدون سواد پشت صحنه خوانی خسارت هایی را شاهد بودیم که سرعت انقلاب اسلامی را از صعود به قله های پیشرفت مانع شده و هم چنین یأس هایی را در جامعه پدید آورد که طمع های بی رحمانه دشمنان در پی داشته است؛ بدین منظور نیاز مبرم است که در کتب درسی و متون آموزشی جایگاهی جهت اهداف خوانی دشمنان برای جوانان تعبیه و تدبیر گردد تا از هنر و توانمندیهای مدیریت و مسئولیت پذیری جهادی کاملا برخودار شوند و در گام دوم انقلاب از حریم فرهنگی نظام اسلامی بدون تکلف و توجیه سازی پاسداری کنند.

*کشف حجاب هایی با پشت صحنه جنگ ترکیبی

امروز دشمان انقلاب اسلامی جهت خیر و خدمت و حمایت از حقوق حقه بانوان مسلمان به ویژه زنان ایرانی اقدام نمی کنند و نخواهند کرد؛ چراکه حیات سیاسی و اجتماعی و هم چنین اقتضای جنگ ترکیبی آنان در پی حجاب زدایی از جامعه مسلمانان بوده و این بدان سبب است که از قدرت عفاف و حجاب زن ایرانی کینه به دل داشته و ضربات غیر قابل جبران دریافت کرده اند؛ از همین رو اهل ایمان بر خود لازم و ضروری می داند که به هر طریق ممکن پشت صحنه های استکباری را برای مردم شفافیت سازی کند تا در پرداختن به این مهم در میان نخبگان و جوانان مانع از آن شود که اصل عفاف و حجاب قربانی فروعات گردد.

قرآن سوزی یا انسانیت سوزی

در سوره مبارکه نور به اهمیت و عظمت زیبایی های بانوان پرداخته است چرا که فرآیندی به مدت بیش از ۹ ماه بشر از این بستر آرامش باید به آسایش برسند و اگر میان آرامش و آسایش آدمی افتراق و انفصال پدید آمد؛ کار ایشان بدآنجا می رساند که به خود محرومیتی و خود سوزی و هم چنین خودکشی اقدام می کند؛ همچنانکه نمونه های آن را امروز در برخی کشورهای اروپایی و نیز امریکا در توهین به قرآن مکتوب توسط کینه استکبار و صهیونیزم به نمایش گذاشته شده است.

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها و …

و به زنان مؤمن نیزبگو …زیبایى هاى خود را آشکار نسازند جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان هم کیش خود … و زنان نباید پاهایشان را بر زمین بکوبند تا زیورهایى که پنهان مى دارند معلوم شود. اى مؤمنان، همگى با پیمودن راه خدا به سوى او باز گردید، باشد که سعادتمند شوید. نور۳۱

*روش شناسی شناسی دشمنان در حجاب زدایی

دشمن چرا حرکت از عین به ذهن را برای عفاف زدایی در جامعه اسلامی انتخاب کرده است؟ برای مثال با توسل به مصدایق عینی عفاف و حجاب از مفاهیم علمی و استدلالی به مباحث احساسی می گریزند و با عینیت زدگی و ظاهر گرایی و ساده انگاری؛ قصد گریز از پاسخ گویی و مسئولیت پذیری را دارند؛ حال این سوال مطرح است که بحث عفاف و حجاب که باید با نیت قلبی همراه باشد؛ مانند حجاب در نماز و پوشش ویژه درحج و غیره چرا با پوشش عام و خاص خلط می گردد و در قالب یک بسته اجتماعی شبهه آلود یعنی بی ارتباطی کردن عفاف و حجاب با اقتصاد توحیدی و مصرف شاکرانه در فضای جامعه منتشر می شود؛ آیا این مطلب به ذهن نمی آید که جهت نسبی کردن و نفرت به مجموعه حیاء حجاب در قلوب شهروندان این اقدام صورت می پذیرد و جهت براندازی نظام ابزار سازی می شود.

*عفاف و حجاب در دعای عرفه

با توجه به اینکه هر موجودی در جهان هستی از فطرت انسان دلبری می کند و به ایشان آرامش می رساند؛ ظهور بی نهایت خداوند متعال است چراکه زیبایی و نشاط از موجود محتاج و فقیر موقتی و مقطعی یا توهمی است زیرا در محدوه فطری انسان ورود ندارد تا ماندگاری را به خود اختصاص دهد؛ از همین رو کسانی با آرایش طبیعی و خدادادی بخواهند از دیگران دلبری کنند لاجرم محتاجند که جلوه ایی از ظهور خالق هستی را آینه باشند؛ پس برهنگی و پوشش باز قطعا از ظهور خالق بی همتا نه اینکه گزارش نمی دهد بلکه از افتراق و هجران از او به زبان عرفان از درون خود خبر رسانی می کنند؛ همچنانکه در دعای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام این سوژه عفاق شناختی آشکار و هویدا است.

« “کَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِما هُوَ فى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَیْکَ اَیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَیْسَ لَکَ حَتّى یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ…

چـگـونـه استدلال شود بر وجود تو به چیزى که خود آن موجود، در هستی اش نیازمند بـه تـو اسـت. و آیـا اسـاساً براى غیر تو ظهورى هست که در تو نباشد تا آن؛ وسیله ظهور تو گـردد؟ !

دلى کز معرفت نور صفا دید ز هر چیزى که دید اوّل خدا دید

با صد هزار جلوه برون آمدى که من، با صد هزار دیده تماشا کنم تو را / فیض کاشانی محسن،

*قیاس های باطل در پروژه کشف حجاب ها

نمونه ایی از یک شبهه سازی با قیاس باطل و فاسد که مقصود و منظور آن عفاف زدایی می باشد عبارت است از مقایسه وضوء نماز که نیاز به نیت پاک قرب الی الله دارد با شستشو عمومی بدن؛ این طراحی مسیری را پشت سر گذاشته است که برخی از اشخاص اظهار می دارند ما با دوش گرفتن نماز می خوانیم که تمام بدن را پاکیزه می کند؛ این مقابل سازی از برای بی توجهی به تقرب و تعبد خالص است تا افراد نسبت به نماز حقیقی بر آمده از ساختار فقاهتی فاصله بگیرند که در ادامه این نوع تفکر نوبت به پوشش نماز و سایر عبادات می رسد تا جایی که نماز با کفش و با اختلاط پسر و دختر هم بلامانع معرفی شود! و نیز عزدارای با آرایش و بدون پوشش هم برای عترت آل الله عبادت محسوب گردیده به سبب آنکه نیت دلسوزی کفایت می کند و در نهایت این نوع مراسمات به صرف برگزاری باید خداوند را بدهکار شرکت کنندگان کند! در حالیکه هدف و چرایی اشک های ریزان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و رفتن جسم نازینش به زیر سم ستوران سند بندگی عارفانه و تربیتی تمام ساحتی است نه اسنادی مانند سند ۲۰۳۰ که فقط به دنبال جنبه دنیایی آنهم با تحقیر انسانیت و فرو ریختن جایگاه او از عرش به فرش است.

 

 

*نمونه هایی از قیاس های باطل

(ازداوج و زنا- رباخواری و تجارت- حقوق مسلمان با منافق وکافر و مشرک- تساوی شرایط فرهنگی غرب با شرق- اقتصاد توحیدی با اقتصاد سرمایه داری- شرایط جسمی و روحی دختران با پسران- تمدن کهن با تمدن نوپا- مقابله حقیقت با واقعیت- نوشتن مار و کشیدن تصویر آن و…)

براین اساس جهت بررسی عالمانه حجاب و عفاف و جریان سازی موضوعی برای کرسی های آزاد اندیشی برخی از موضوعات قابل تحقیق در ذیل می آید.

*موضوع بندی کشف حجاب های سیال

۱-حجاب با رویکرد ظاهرگرایی و احساس مداری

۲- حجاب و گذشته های ناکام آدمی

۳- حجاب و تخلیه فشارهای متراکم درونی

۵- حجاب و اعتراض و انتقاد به ظلم های مانع رشد

۶- حجاب و نمایش دادن استعداد های متفاوت خود در میان جامعه

۷-حجاب و انتقاد از حقوق دوگانه سایشی میان زن و مرد

۸-حجاب و احساس نیاز در برابر پیشرفت های علمی اجتماعی اهل عفاف و حجاب

۹- حجاب و تأخیر در پاسخگویی به نیازهای سن بلوغ

۱۰-حجاب و اعتماد به تحلیل های دشمنان

۱۱- حجاب و نیاز به محیط های متناسب اشتغال مورد نیاز فضای عفاف و حجاب

۱۲- حجاب و تعریف های علمی از زیبایی شناختی در میان جوانان

۱۳- حجاب و بسترهای ویژه برای ارائه نیازهای دخترانه و زنانه؛ در محیط خانواده و اجتماع

۱۴-حجاب و حمایت های مستمر و متداوم از اهالی عفاف و حجاب

۱۵- حجاب و آموزش دختران و پسران از مهد کودک تا دانشگاه

۱۶-حجاب و انتشار صحنه های تقویت کننده التزام به عفاف و حجاب در رسانه ملی

۱۷- حجاب و امر به معروف و نهی از منکر استاندارد برای جامعه سنتی

۱۸- حجاب و ادبیات تأمین کننده نسبت به حجاب و عفاف فقرای جامعه

۱۹- حجاب و رصد هجمه سنگین رسانه های استکباری ضد و عفاف و حجاب بر روی جمهوری اسلامی

۲۰- حجاب و تحقیقات هم پوشان مراکز پژوهی در حوزه های علمیه و دانشگاه پیرامون هستها و بایدهای عفاف و حجاب

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights